Jag blir så ledsen =( *lite långt*

Michellan95

Trådstartare
Jetson är 2 år och kastrerad sedan han var 8 månader för att göra en lång historia kort.
Mitt förra problem var att katten gick alltid på lådan UTOM om vi hade badrumsmattor eller handdukar på golvet då satte han sig där så vi har lärt oss den hårda vägen och har inget på golvet. "Tack och lov" så kissar han bara utanför lådan och aldrig bajsar.

Vi flyttade till hus i slutet av september där vi har från toan ett litet utrymme under trappen med trägolv. Han har börjat kissat där istället för i lådan HELT! :cry: Från början så gick han bara på lådan även här i huset.

Jag blir så ledsen för när våran hona löpte (vi var lite sena att kastrera) så kissade han i min väska och på mina fårskinntofflor antagligen p.g.a. hormoner som han inte fattade?! Vad ska vi göra?! HUr lär man en katt att han inte får kissa på golvet? Jag läste tråden om hon som undrade om avlivning var enda sättet att få hennes katt att sluta bajsa på golvet. Det var bara ibland men Jetson kissar utanför lådan hela tiden nu :cry:

Finns det medel som man kan styka på över golvet för att få honom att inte vilja gå dit? Jag har även sett att han kissar på badumsgolvet ibland...

Jag blir så himla ledsen och desperat för jag orkar inte ha honom så här, han som har varit så "duktig" har blivit värsta katastrofen. Vad ska jag göra? Han är ju min "bebis"....

Sv: Jag blir så ledsen =( *lite långt*

Läste en annan tråd med liknande problem men det var skönt att få skriva av sig också och ni får gärna svara mig också även om det är många likadana trådar.

Prova att skaffa en låda till och ställ under trappan där han gör sina behov nu..

Det fungerade för min familjs katt när han började för att han tyckte att det var för "skitigt" i lådan så fort han hade kissat i den.

:idea:Prova att spraya PissOff på de ställen han brukar kissa på.Kommer inte ihåg mer än att det heter så.Tänk på att ta bort lådan,så du inte sprayar på den.Viktigt är också att du har en sand som han uppskattar.Se dessutom till att sanden är ren.Alltså skaka fram kissklumparna,för att elliminera att de smulas sönder.Det gillade inte våra killar alls,att det fanns massor av små kisskorn kvar i lådan. Vi använder den billiga Katty sanden,från matvaruaffären.Byter var 6-7 vecka ut all sand.Tvättar då med Klorin.Ser till att det är 8-10 cm tjockt lager med sand hela tiden.Vi har 2 lådor bredvid varandra.De väljer den ena till kisslåda och den andra till bajs.Har du kollat så han inte har urinvägsinfektion,bara för säkerhets skull.:)

Senast ändrad av en moderator:

Vi har samma sand som vi har haft i över ett år och den tycker han om. Han har aldrig varit speciellt kinkig på sanden.

I natt stängde vi för det lilla utrymmet och då kissade han på mina vinterskor i hallen så nu är det bara till att åka och köpa nya skor :(

Fan jag vill ju inte ta bort honom....

Kan en katt protestera till den grad så att det går till en överdrift som i det här fallet?

Protestkissning tycker jag är fel ord, det är kommunikationsproblem det är fråga om. Katten vill berätta något för dig och i sin desperation tar den till kissning, eftersom den inte kan annat.:idea:

Men om en tidigare rumsren katt börjar kissa utanför, ska man börja med att ta den till vette. UVI och andra problem med urinvägarna är vanligt hos katter och kan bli svårt att komma tillrätta med om det får gå för länge. Även om sjukdomen självläker, kan beteendet finnas kvar.

Våran hona ska tillbaka till veterinären för att vacc igen så då kanske man kan prata med dem och få ta med oss Jetson också?
Hur kollar man om de har urinvägsinfektion? Jag menar urinprov låter lite bökigt :o

Hej jag har tyvärr fått samma problem med min honkatt som börjat protestkissa och nu även bajsa på alla möjliga ställen i huset speciell våran säng. detta började då vi kom hem med våran bebis. Ringde vetrinären och frågade. hon sa att det är svårt att få bort det betteendet.Men det finns någon pluggin med feromoner kattens hormoner som man sätter i väggutaget så sprids det i rummet och ska ha en lugnande effekt på katten. katter kan i stort sett reagera på det sättet om man så bara flyttar på en soffa, om du förstår vart jag vill komma

Jo då jag förstår dig =)

Vi släppte ut Jetson igår. Vi har inte varit så överförtjusta av att ha honom som utekatt eftersom vi har järnvägen max 100 m från huset. Det funkade jätte bra som potträning för så fort han kom in så gick han raka vägen på lådan :idea:

2 dagar utan olyckor :banana: i alla fall vad jag har sett :crazy:

Hoppas att det kommer att gå bra att ha honom som utekatt och att inte tåget/räven tar honom för det här verkar ju fungera. :)

Finns det något bra medel man kan använda att skura golven med för att få bort kissdoften? Vi har skurat men jag tycker doften finns kvar :cool:

Det finns ett medel som heter fyspray. Men det anväder man nog mest på blommor så att katterna inte ska kissa där. Men jag tcker att sprayen funkar prima och man kan säkert ha den på golvet i det lilla skrymslet.
Men jag tnkte på en sak. Varför kan du inte ställa kattlådan där inne ?:idea::D

Oj det var visst flera som hade tänkt på det :) jag läste inte de andra svarerna först:D

Urinprov är inte så svårt att ta. Man får stalka katten, stoppa en plastlåda under när den kissar. Man kan ta en sån där engångs man får i delikatessdisken.

Nu verkar det ha löst sig :banana: men kan ju berätta ändå, utifallatt.

Faktiskt så stod lådan precis i ingången till utrymmet så att lådan var öppen mot själva badrummet men han gick och satte sig brevid den ändå :cool: Var väldigt praktiskt att ha den där för man fick mer golvyta i badrummet och slapp kattsanden på golvet.

Sotis då antar jag att man får ta urinprov hemma och åka till vet med?

Tack alla för alla svar :love:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Min kisse, sibirisk Kastrerad hane 1,5 år, har aldrig haft problem att åka bil. Haft samma bur sen vi hämtade honom från uppfödaren och...
Svar
8
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka