Enya

Trådstartare
Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna får en konstig smak. Samma med isbitarna som går att använda gång på gång då de är av plast med något innehåll i som man fryser in. Smaken blir ju i det man dricker och det är ju inte så gott. Förvarar ni isbitarna i något efter de frusit?

Köpte tidigare istärningspåsar och det fungerar perfekt, problemet är ju att det går åt många och känns onödigt när det går att återanvända saker-som istärningslådor av olika slag. Så köpte de här på IKEA i något gummimaterial. Men gav upp när jag hela tiden fick äckliga isbitar- och äcklig dryck av dem, och köpte återigen istärningspåsar.

Nu när jag har gått igenom några av mina lådor i ett sätt att packa om lådor från flyttlådor som faller ihop, till bananlådor som kan stå staplade i förrådet så hittade jag dessa igen och stoppade in dem i diskmaskinen för att se om det hjälper. De av plast med vätska i har legat i diskmedelsvatten i natt och ska in i frysen, vågade inte diska dem i diskmaskinen tyvärr. Båda är använda en gång bara pga smaken.

Men har det här med förvaringen av färdiga isen att göra?

Sådana, har alla tre. Äter mycket is så gillar tanken att kunna återanvända något.
iskubsform4.JPG
 
Hjälper det menar du? Den som tillhör frysen har lock, men har aldrig använt den. Är det för att de exponeras för frysmiljön utan lock?

skulle det fungera att frysa och sedan stoppa i en påse eller burk i frysen när de är hårda? Eller ska jag helt enkelt skänka bort dem och fortsätta med mina istärningspåsar?
 
Hjälper det menar du? Den som tillhör frysen har lock, men har aldrig använt den. Är det för att de exponeras för frysmiljön utan lock?

skulle det fungera att frysa och sedan stoppa i en påse eller burk i frysen när de är hårda? Eller ska jag helt enkelt skänka bort dem och fortsätta med mina istärningspåsar?
Prova att hälla över dom i en annan burk med lock när de blivit hårda
 
Hjälper det menar du? Den som tillhör frysen har lock, men har aldrig använt den. Är det för att de exponeras för frysmiljön utan lock?

skulle det fungera att frysa och sedan stoppa i en påse eller burk i frysen när de är hårda? Eller ska jag helt enkelt skänka bort dem och fortsätta med mina istärningspåsar?
Hälla över dom i något med lock/försluten påse borde fungera. :) Jag upplevde att isbitarna tog frys-smak, precis som att de började smaka av allt jag hade i frysen 😅, tills jag skaffade med lock. Inga problem med lock så jag tror det är exponeringen.
 
Hälla över dom i något med lock/försluten påse borde fungera. :) Jag upplevde att isbitarna tog frys-smak, precis som att de började smaka av allt jag hade i frysen 😅, tills jag skaffade med lock. Inga problem med lock så jag tror det är exponeringen.
Ja jag funderade på om det var det eller materialet de blev nedfrysta i, men får testa med att hälla dem i burk eller påse när de är isbitar.
 
Jag använder påsar här har säkert 4-5 stycken påsar samtidigt igång. Lägger även annat i sådana påsar tex citronsaft Tomatsås och liknande flytande. Buljong/fond.
 
Har isbitslådor med lock från Biltema. Har sett hos andra också men inte lika bra. Lagom mjuka, har bara lyckats ha sönder en.

Men har också för stoora bitar i silikon som kommer från Clas Olsson finns på fler ställen. De saknar tyvärr lock så man får ha plastfilm över om man ska stapla, eller flytta till en låda när de har frusit. De för stora bitar är bra för kannor, stora glas och även för att frysa in annat i, t ex hemgjord tomatpuré och liknande. Har inte upplevt att det blir smak på isen.
1721679148040.png
 
Jag tror de där från Ikea har små bästföredatum på undersidan? Eller om jag bara missförstått mina egna som jag inte använder längre :confused: Tror det var just för att de tar åt sig smak från materialet/frysen. Borde nog reda ut den tanken haha

Den vilda kossan (förlåt isbitshållaren) som används hos mig just nu är den på @mamman s bild men då den inte finns att köpa har jag köpt en liknande variant från Rusta nu när jag ska komplettera med en till. Man kan öppna ett hål i överdelen, vinkla lite och fylla. Mycket lovande men ger mer avlånga bitar.
 
Jag använder påsar här har säkert 4-5 stycken påsar samtidigt igång. Lägger även annat i sådana påsar tex citronsaft Tomatsås och liknande flytande. Buljong/fond.
Till annat som är mindre flytande och behöver frysas i lådor men är de är frysta läggs de i vanliga burkar.
 
Jag tror de där från Ikea har små bästföredatum på undersidan? Eller om jag bara missförstått mina egna som jag inte använder längre :confused: Tror det var just för att de tar åt sig smak från materialet/frysen. Borde nog reda ut den tanken haha

Den vilda kossan (förlåt isbitshållaren) som används hos mig just nu är den på @mamman s bild men då den inte finns att köpa har jag köpt en liknande variant från Rusta nu när jag ska komplettera med en till. Man kan öppna ett hål i överdelen, vinkla lite och fylla. Mycket lovande men ger mer avlånga bitar.
Detta var så från första gången jag använde dem från de var nya tyvärr. Men jag ska prova att lägga i en påse eller låda och se om det blir samma resultat. Gillar is med loka, ramlösa eller pepsi i. :) Alltså att fylla upp ett glas proppfullt med bara isbitar och sedan försiktigt hälla i loka eller det andra. Blir mest is, men när det är varmt är det SÅ gott!
 
Jag har samma typ av form som @mamman , dock har jag tappat bort locken 😂 Såhär på sommaren är det stor ruljans på isen, då har jag aldrig känt att det tar smak. Men blir isen liggande några veckor (har hänt med en annan form med större isbitar) så smakar det frys.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp