Har en 20 årig islandshäst som fick fång för ett år sen. Är du i princip "frisk" från fången men för tredje vintern i rad så magrar han utan orsak. Första vintern så trodde jag att det berodde på dåliga hövärden, förra vintern var jag "på vakt" och tilläggsfodrade halva vintern (vilket antagligen? ledde till att fång bröt ut förra våren...) Han behandlades för sin fång och var jätte fin i hullet ända till december. Nu igen... mager o muskelfattig... Hade ut veterinären, berättade hela storyn och hon misstänkte genast Cushing syndom. Det första blodprovet visade att glukos värdet var helt ok men insulinvärdet var förhöjt (32 istället för "max värde" som borde varit under 20) Nästa blodprov skickades till Tyskland för att få svar om detta var Cushing - men nej Cushing var det INTE! så nu har vi hamnat i en återvändsgränd... Har försökt läsa på allt om IR, EMS men all info jag hittar så där är ju hästarna FETA med typiska fettdepåer... min häst är mager!!!! Tilläggsfodrar med Lucern, linfrö och olja enligt veterinärens rekommendationer. Finns det andra med liknande problem?? Vore sååå tacksam för alla tips o idéer jag kan få!