Introducera lösdrift till fryslort

phie

Trådstartare
Håller på och velar lite vad jag ska göra med min lilla häst. Efter många år med diverse skador trodde jag i våras att vi var på rätt väg med tillfrisknandet, men då fick hästen astma :cry: Hittade honom i försomras med andnöd ute i hagen (andningsfrekvens låg på 40!). Han fick där och då bli portad från stallet, och fick gå ute dygnet runt.

Han har under sommaren varit hostfri/symtomfri, men nu när jag har provat att stalla in honom kommer symtomen tillbaka trots åtgärder som foderbyte, spånbyte och rutinändring för att minimera dammet inomhus. Föga överraskande, egentligen.

Tur är väl det att det finns en ligghall/vindskydd på gården. Har nu börjat fundera på om min lille kille ska försöka bli utehäst 24/7. Han är dock en häst som verkar uppskatta att komma in nu när det börjar bli mörkare och mer ruskigt ute.

Jag vill veta hur jag ska gå tillväga för att introducera honom till ett permanent uteboende. Vad ska jag tänka på när det kommer till hans välmående så att han klarar detta utan att bli alldeles för ställd att det inte blir något 'mys i pojkrummet' något mer? Hur ska jag piffa till ligghallen så att den är acceptabel att söka skydd i, t.e.x ska den vara belyst, ska det fodras däri eller utanför, hur gör man rent praktiskt när norrlandsvintern kickar igång med sina -30 som det kan bli ibland, vilket underlag ska det vara för att det ska funka på bästa sätt o.s.v.

Alla tips jag kan få är guld värda!

Sv: Introducera lösdrift till fryslort

Min dam är en sådan som nog helst hade velat komma in i stall mellan varven, men eftersom hon är den ända i flocken som känner så så går hon också i lösdriften, som alla andra. Har mina 2 inhyrda i en bekants "lösdriftsstall" och de trivs bra med kompisarna, ridvägarna däromkring tar aldrig slut, samt att de är så gott som bilfria på vintern.

Det som jag med mina ser som väldigt viktigt är välpassande täcken, bogskydd under dem och att täcka, i synnerhet min frusna dam, i tid och otid, så att säga. Ser hon aningen frusen ut, regnar det, ska det regna osv. så är hon täckt. Det här handlar dock om en dam som börjar darra om man viskar ordet "duggregn" i hennes öra. Annars stormtrivs hon i lösdriften, ibland märker man på henne att hon gärna skulle gå in i ett stall, men det går snabbt över. Vindskydden har hon själv hittat till, om hon känner sig aningen frusen lämnar hon snabbt flocken och går in i ett av dem, men det handlar endast om de gånger som hon inte blivit täckt "i tid". De här vindskydden är inte inredda på något speciellt sätt förutom en bädd av halm. I början efter flytten var båda förstås ovana och kom glatt emot då kvällskontrollen på lösdriften gjordes. När de väl förstod att de inte ska in blev de som alla andra: nyfikna på människorna som kom och gick men utan att behöva gå in i stallet.

Hästar håller sig varma genom att äta, så fri tillgång till ett bra stråfoder tror jag är den allra viktigaste delen när det gäller en bra lösdrift och för att pålle inte ska frysa.

Torrt underlag att ligga på, halm, spån eller liknande.

Belysning som kan tändas och släckas efter behov eller med timer är kanske inte nödvändigt men mycket praktiskt att ha. Jag hade enbart pannlampa första vintern i min lilla lösdrift och det funkade bra det med men det underlättar att ha ordentlig belysning. En liten "nattlampa" kanske är trevligt för hästen om han är van att ha det inne i stallet?

Införskaffa en thermobar eller bygg en egen snikversion, så vattnet håller sig frostfritt. Min klarar ner till -30, får en tunnare ishinna då som är lätt att trycka sönder. Vid -41 blev det lite sämre men är ju inte så många dagar per år det är så kallt.

Fri tillgång på grovfoder när det är som kallast, samt täcke efter behov. Slowfeeding nät är bra, du kan hänga upp dem antingen inne eller på utsidan av lösdriften, förhindrar att maten tar slut för fort och minskar onödigt spill, t ex att fodret blåser iväg eller trampas ner i underlaget.

Har han någon hästkompis som också står på lösdrift eller går han själv ute nattetid när de andra hästarna går in?

Personligen tycker jag att halm är bäst, jag brukar ha spån i botten av bädden. Frågan är ju mest i mitt fall om man kan hitta halm av acceptabel kvalitet på lätt sätt. Jag har för mig att jag sett någon undersökning att hästar ligger mer på halm än annat bäddmaterial, men kommer inte på vart jag såg den.

Men jag har även kört på enbart spån i flera år. Om det blir en slaskig vinter så finns risken att spånet liksom fryser ihop i en kaka och blir svårmockat.
Mina äter ute, skönt att lätt kunna skotta undan spillfodret med traktor allt eftersom. Plus att man måste bygga större lösdrift om man vill fodra inne.

Mina trivs kalas i sitt hus, jag har 3 hästar och två in/utgångar plus ett öppet "fönster" som är 1 m högt och drygt 2 m brett. Där gillar de att stå och titta ut över hagen.
Jag har alltid en typ 40W lampa som lyser inne i hallen, men en timer vore nice.
De har även en 130 liters Thermobar som står utomhus.

De 6 hästarna som jag haft på lösdriften sedan jag byggde den har accepterat att flytta ut helt utan problem. De som rids går täckade och är filtklippta.

Tack för input!

@cirkus: Han går på fri tillgång som det är redan :)

@SagaMaria: Många bra tips, tack! Thermobar finns vintertid, så det är ju enkelt och bra. Dock så är jag lite fundersam vad man ska ha som underlag, i och med att han är dammkänslig. Halm skulle ju vara bra på någon annan botten, men det är ju det - att få bra halm som inte dammar så mycket.

@lytesout95: Precis, det är just det med halmen för min hästs del. Måste vara bra kvalitet, annars blir han nog utan tvekan hostig. Upplever att han och hans hagkompis är lite anti att gå in i ligghallen kvällstid, det är nog lite för mörkt för dem. Tack för input!

Ja, halm kan vara svårt få tag i. Har du provat med klippt papper? Det kan funka till dammkänsliga hästar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka