Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm
Lite mer info om galoppkurserna som jag upplevt dem...
Gemensamt för dem alla är att de är på engelska och allt grundmaterial är från BRS. I princip så filmas alla ridpass med gemensam utvärdering efteråt. Man genomför ridpass både inomhus som på bana. En del övningar utförs även på "Plastic Wonder. Man bör skaffa sig en riktig hjälm om man inte har det. Förvånansvärt många tar med sig sin "ridhästhjälm" med skärm. Man ser inget med den typen av hjälm när man står i jockeysits. Och ingen rider utan väst...
Har man tillgång till en galopphäst så är det inte fel att ta den med sig då det inte kostar något extra. Jag hade egen häst med mig på "prova på galopp kursen". Den skulle starta på jägersro en månad senare och den vann det löpet. Så det är bra kvalité på ridpassen... *ler*
Prova på galopp kursen.
Introt till galoppen. Mycket handlar om horsemanship, hur man sköter och hanterar fullblod i galoppstallen. Tränsning, sadling och hur man hoppar upp på ett fullblod. I stort sett alla ridpassen är i ridhuset. Teknik och balans, tygelfattningar mm. Är nivån bra på kursdeltagarna finns chansen att komma ut och rida på banan i slutet på kursen. När jag gick kursen så var vi första kursen som fick komma ut och cantra på slottsbanan.
Canterkursen.
Nu handlar det om lite högre tempo men även om fortsatt teknik och balansövning. Man får prova på att hålla tempo, rida i bredd och efter varandra. Man går lite mer in på träning av galopphästar, upplägg med mera. Beroende på kursdeltagarnas erfarenheter och längden på kursen får man komma ut och cantra på den stora banan i Strämsholm.
Fast canterkursen.
Nu börjar det handla om tempo och hög fart. Man bör ha ridit en del på bana och ha erfarenhet av snabbjobb. Man får lära sig vikten av att hålla tempot, rida med GPS. De flesta ridpass görs på stora banan och man rider parvis. Återigen mer av träningsupplägg av galopphästar, sjukdomar och skador...
Startboxkursen.
Detta är så nära riktiga starter man kan komma. Man går igenom hur man lär hästar och ryttare att starta i startbox. De två första dagarna handlar mycket om teknik och balans. Fungerar allt så får man starta på riktigt i startbox på onsdagen. Går allt väl så får man göra ett stort antal starter. Men detta är som sagt så nära the "real thing" man kan komma och det är inte ofarligt...
Tycker att alla kurser håller hög kvalité och det är nog inte fel att gå om en del som repetition. Var får man annars chansen att bli filmad och få en utvärdering av ridstil. Få hjälp med att rätta till fel mm. Är lite sorgligt att inte (amatör)tränare tar chansen och skickar sina hästar och ryttare till dessa kurser. De är defintivt kostnadsvärda. Och jag tror inte man kan få så mycket startboxträning någon annanstans. Ser inte någon anledning till att alla skall åka till England när man kan gå BRS på Strömsholm här i Sverige. I alla fall så länge Colin är här. Så ta chansen!