Det är ju en god tanke att inga barn (under 15?) ska rida "i trafiken" men verklighteten är att om man rider ut i skogen, hur man vrider och vänder på sig så måste man i stort sätt alltid passera eller rida utmed en väg, grusväg eller annan. Få är väl så gynnade att de har helt bil-fria ridvägar?
Ska 13 och 14 åringar då hålla sig i paddocken om ingen vuxen kan rida med? Egentligen så är det kanske så, att man inte ska kunna råka ut för svåra sitiationer till häst när man är så pass ung, utan vuxna, men då borde egentligen all ridning vara övervakad av en vuxen. Om man tänker att det är situationen med häst som är farlig, inte att vara i trafiken i sig, för barn får cykla utmed vägar utan cykelväg oavsett ålder.
Känns som hela undersökningen riktar sig mot vad man ska göra med ryttarna, så de slutar vålla olyckor, som om det vore där problemet satt.
Forskarna menar ändå att vissa ryttare har en lite väl negativ och kategorisk syn på sina medtrafikanter, vilket även tidigare forskning från andra länder har pekat på. Okunskap från bilisternas håll tolkas som illvilja, och motsättningen blir större än vad den hade behövt vara. Bristen på hästkunskap bland medtrafikanter visade sig till exempel när forskarna fick förvånansvärt höga siffror på hur ofta det tutades på hästekipagen.
Hur är det "brist på hästkunskap" att tuta på en ryttare?? Det är väl brist på totalt vett helt och hållet, mig veterligen så tutar man i sverige *endast* för att förhindra en olycka, om man behöver akut påkalla på uppmärksamhet. Det behövs inte många hjärnceller som samarbetar för att besitta den märkliga kunskapen om att djur blir rädda för plötsliga, höga ljud. Är bilister verkligen så okunniga?
Eller så tutar man ändå, för att man tycker ha sig rätt till det, och tycker att andra trafikanter får akta på sig. Plåtigast först. Konsekvensen därav är ju uppenbart ridekipagets problem, inte bilistens.
Jag undrar verkligen om de frågade bilisterna varför de tutade på hästekipage, och om de inte förstod att djur kan bli rädda av höga ljud. Det där som "tolkas" som illvilja är kanske just precis det.
Inget av förslagen hanterar att bilister uppför sig illa mot hästekipage och hur man ska hantera det.
Det blir liksom ingen skillnad om man har handsfree till telefonen, ridkörkort och är över 18, när bilisten bakom ekipaget tutar för att de vill att man ska akta på sig ner i diket.