Intressant studie och förslag kring ryttare i trafiken

Lingon

Trådstartare
Här är en artikel om en intressant studie som gjorts om ryttare i trafik, trafiksäkerheten m.m.

Där finns några förslag som de anser skulle göra det säkrare för ryttare i trafiken. Bl.a. åldersgräns liknande den för moped, förbud mot handhållen mobiltelefon och att hästekipage bör få använda cykel-och gångvägar. Jag tycker att det låter klokt! Vad tycker ni?

https://www.hippson.se/artikelarkiv...e515XO9iscgjpTfjP5Yi-3j-36t9IiWiABZn8erankPig
 
Det står också:

"I sin studie har forskarna bland annat mätt upp att bilar saktar in mindre om ett barn rider på vägkanten än om barnet promenerar där utan häst. Det verkar alltså som att passerande bilförare ser hästen eller ponnyn som något som gör situationen tryggare, snarare än något som tillför en extra olycksrisk."

Vilket jag tycker är otroligt skrämmande!!
 
Finns ju ett jättefel i slutet av artikeln.

Det står att "Ett annat exempel är den handsignal som ofta används av ryttare, som ber andra trafikanter att sakta ner genom att föra armen upp och ner ut åt sidan, och som inom hästvälden anses vara etablerad. Men i studien var det vanligt att ryttare och kuskar upplevde att signalen inte respekterades av bilförare. Forskarna pekar på att den här signalen inte tas upp någonstans utanför hästvärlden, vilket kan vara en av anledningarna till att bilförarna inte saktar ner."

Den handsignalen används även av polisen och i alla fall jag fick lära mig den när jag gick på körskolan. Sen används den kanske inte så ofta i dagsläget iom färre poliser faktiskt ute i trafik.

Sen hade jag inte haft något emot att få rida på gång och cykelbana, men då kommer andra trafikanter (gång och cyklister) bli arga istället.
 
Finns ju ett jättefel i slutet av artikeln.

Det står att "Ett annat exempel är den handsignal som ofta används av ryttare, som ber andra trafikanter att sakta ner genom att föra armen upp och ner ut åt sidan, och som inom hästvälden anses vara etablerad. Men i studien var det vanligt att ryttare och kuskar upplevde att signalen inte respekterades av bilförare. Forskarna pekar på att den här signalen inte tas upp någonstans utanför hästvärlden, vilket kan vara en av anledningarna till att bilförarna inte saktar ner."

Den handsignalen används även av polisen och i alla fall jag fick lära mig den när jag gick på körskolan. Sen används den kanske inte så ofta i dagsläget iom färre poliser faktiskt ute i trafik.

Sen hade jag inte haft något emot att få rida på gång och cykelbana, men då kommer andra trafikanter (gång och cyklister) bli arga istället.

Studien är gjord i Norge om det kan ha nån betydelse.
 
Men då får man ju, när man skriver artikeln i Sverige, notera att det finns i Sverige.

Ok, men om du kan sluta hänga upp dig på den detaljen och fokusera på övriga i artikeln som jag tyckte var betydligt intressantare? T.ex. åldersgränsen och ridning på gång- och cykelvägar.
 
Den handsignalen används även av polisen och i alla fall jag fick lära mig den när jag gick på körskolan. Sen används den kanske inte så ofta i dagsläget iom färre poliser faktiskt ute i trafik.
I en lista på sjutioelva tilläggstavlor, andra polismans tecken m.m. som jag ALDRIG stött på i verkligheten efter det och kommer ihåg en promille av.

Jag tror väldigt få skulle fatta om poliserna använde det också. Men råkar man på kombinationen polis och avvikande situation så saktar man ju ner bara av det tills man har koll på vad det handlar om och hur det är lämpligt att köra. (eller de som är vettiga och skulle bry sig om ett tecken ifall de begrep det skulle...)
 
Siden jeg bor i Norge så vil jeg komme med innspillet om at ingen jeg har møtt utenfor hestemiljøet vet hva "sakte ned" signalet betyr. Ikke min kjørelærer heller.
Det ble heller ikke nevnt noe om passering av tamme dyr i teori opplæringen eller ellers i kjørelæringen.
Jeg kan ikke si at dette er normalt i Norge eller ei, men det kan virke sånn utifra undersøkelsen.

Men, siden jeg bor og har hest i Oslo, så kan jeg også fortelle at folk ikke har vett på passering av hest når de ikke sitter i bil heller. Syklister som sneier rompa på hesten når de kommer bakfra. Foreldre som kjøre barnevogn og drar unger på akebrett, mindre enn 20 cm fra hestebena!! Hadde en skole elev som nesten gikk på hesten min fordi hun snakket med venninner og samtidig så på mobilen... godt jeg har en snill hest.
 
Siden jeg bor i Norge så vil jeg komme med innspillet om at ingen jeg har møtt utenfor hestemiljøet vet hva "sakte ned" signalet betyr. Ikke min kjørelærer heller.
Det ble heller ikke nevnt noe om passering av tamme dyr i teori opplæringen eller ellers i kjørelæringen.
Jeg kan ikke si at dette er normalt i Norge eller ei, men det kan virke sånn utifra undersøkelsen.

Men, siden jeg bor og har hest i Oslo, så kan jeg også fortelle at folk ikke har vett på passering av hest når de ikke sitter i bil heller. Syklister som sneier rompa på hesten når de kommer bakfra. Foreldre som kjøre barnevogn og drar unger på akebrett, mindre enn 20 cm fra hestebena!! Hadde en skole elev som nesten gikk på hesten min fordi hun snakket med venninner og samtidig så på mobilen... godt jeg har en snill hest.
Så gulligt med norska. Fick googla akebrett, gissade på pulka och minsann. :D
 
Det är ju en god tanke att inga barn (under 15?) ska rida "i trafiken" men verklighteten är att om man rider ut i skogen, hur man vrider och vänder på sig så måste man i stort sätt alltid passera eller rida utmed en väg, grusväg eller annan. Få är väl så gynnade att de har helt bil-fria ridvägar?

Ska 13 och 14 åringar då hålla sig i paddocken om ingen vuxen kan rida med? Egentligen så är det kanske så, att man inte ska kunna råka ut för svåra sitiationer till häst när man är så pass ung, utan vuxna, men då borde egentligen all ridning vara övervakad av en vuxen. Om man tänker att det är situationen med häst som är farlig, inte att vara i trafiken i sig, för barn får cykla utmed vägar utan cykelväg oavsett ålder.

Känns som hela undersökningen riktar sig mot vad man ska göra med ryttarna, så de slutar vålla olyckor, som om det vore där problemet satt.

Forskarna menar ändå att vissa ryttare har en lite väl negativ och kategorisk syn på sina medtrafikanter, vilket även tidigare forskning från andra länder har pekat på. Okunskap från bilisternas håll tolkas som illvilja, och motsättningen blir större än vad den hade behövt vara. Bristen på hästkunskap bland medtrafikanter visade sig till exempel när forskarna fick förvånansvärt höga siffror på hur ofta det tutades på hästekipagen.

Hur är det "brist på hästkunskap" att tuta på en ryttare?? Det är väl brist på totalt vett helt och hållet, mig veterligen så tutar man i sverige *endast* för att förhindra en olycka, om man behöver akut påkalla på uppmärksamhet. Det behövs inte många hjärnceller som samarbetar för att besitta den märkliga kunskapen om att djur blir rädda för plötsliga, höga ljud. Är bilister verkligen så okunniga?

Eller så tutar man ändå, för att man tycker ha sig rätt till det, och tycker att andra trafikanter får akta på sig. Plåtigast först. Konsekvensen därav är ju uppenbart ridekipagets problem, inte bilistens.

Jag undrar verkligen om de frågade bilisterna varför de tutade på hästekipage, och om de inte förstod att djur kan bli rädda av höga ljud. Det där som "tolkas" som illvilja är kanske just precis det.

Inget av förslagen hanterar att bilister uppför sig illa mot hästekipage och hur man ska hantera det.
Det blir liksom ingen skillnad om man har handsfree till telefonen, ridkörkort och är över 18, när bilisten bakom ekipaget tutar för att de vill att man ska akta på sig ner i diket.
 
I en lista på sjutioelva tilläggstavlor, andra polismans tecken m.m. som jag ALDRIG stött på i verkligheten efter det och kommer ihåg en promille av.

Jag tror väldigt få skulle fatta om poliserna använde det också. Men råkar man på kombinationen polis och avvikande situation så saktar man ju ner bara av det tills man har koll på vad det handlar om och hur det är lämpligt att köra. (eller de som är vettiga och skulle bry sig om ett tecken ifall de begrep det skulle...)

Jag ser det relativt ofta om nått hänt. Använt av både polis och andra. Jag har använt det själv några gånger med.
 
Tycker det är helt otroligt att folk inte vet vad polismans tecken för att sakta ner betyder.

Å andra sidan ska man väl inte vara förvånad när det gäller bilister, många kör som om de aldrig suttit bakom en ratt tidigare. :cautious:
 
Det är ju en god tanke att inga barn (under 15?) ska rida "i trafiken" men verklighteten är att om man rider ut i skogen, hur man vrider och vänder på sig så måste man i stort sätt alltid passera eller rida utmed en väg, grusväg eller annan. Få är väl så gynnade att de har helt bil-fria ridvägar?

Ska 13 och 14 åringar då hålla sig i paddocken om ingen vuxen kan rida med? Egentligen så är det kanske så, att man inte ska kunna råka ut för svåra sitiationer till häst när man är så pass ung, utan vuxna, men då borde egentligen all ridning vara övervakad av en vuxen. Om man tänker att det är situationen med häst som är farlig, inte att vara i trafiken i sig, för barn får cykla utmed vägar utan cykelväg oavsett ålder.

Känns som hela undersökningen riktar sig mot vad man ska göra med ryttarna, så de slutar vålla olyckor, som om det vore där problemet satt.



Hur är det "brist på hästkunskap" att tuta på en ryttare?? Det är väl brist på totalt vett helt och hållet, mig veterligen så tutar man i sverige *endast* för att förhindra en olycka, om man behöver akut påkalla på uppmärksamhet. Det behövs inte många hjärnceller som samarbetar för att besitta den märkliga kunskapen om att djur blir rädda för plötsliga, höga ljud. Är bilister verkligen så okunniga?

Eller så tutar man ändå, för att man tycker ha sig rätt till det, och tycker att andra trafikanter får akta på sig. Plåtigast först. Konsekvensen därav är ju uppenbart ridekipagets problem, inte bilistens.

Jag undrar verkligen om de frågade bilisterna varför de tutade på hästekipage, och om de inte förstod att djur kan bli rädda av höga ljud. Det där som "tolkas" som illvilja är kanske just precis det.

Inget av förslagen hanterar att bilister uppför sig illa mot hästekipage och hur man ska hantera det.
Det blir liksom ingen skillnad om man har handsfree till telefonen, ridkörkort och är över 18, när bilisten bakom ekipaget tutar för att de vill att man ska akta på sig ner i diket.
Finns många som inte vet hur ett flyktdjur reagerar.
 
Skulle själv inte vilja dela gång och cykelväg med hästar. Ser det som för stor risk för gående och cyklister.

Annars så tycker jag det låter vettigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp