Inte tillgång till ridhus längre... (klagotråd)

Emma-pemma

Trådstartare
Varning alla som inte gillar gnäll och självömkan, det är precis vad som kommer i den här tråden. :p

Jag har knappt kunnat rida på hela hösten (pga skadad häst), men nu äntligen börjar vi komma igång igen. Jag har en krävande vardag utan marginaler, och det gör att jag periodvis har svårt att hinna rida. Även när allt flyter på finns det inga stora luckor, så jag är beroende av en del bekvämligheter för att kunna hålla ridningen igång. Hittills har jag haft tillgång till ridbana och ridhus 10 min skrittpromenad hemifrån, perfekt! Ridbanan är inte i toppskick, men helt klart ridduglig den största delen av året. Det enda som inte funkat är att träna hörnpasseringar, då det har börjat växa mycket buskar och sly i hörnorna. Ridhuset är OK, men skulle kanske harvas emellanåt. Det har i alla fall varit tillräckligt för att jag kunnat hålla igång ridningen någorlunda, och kunnat rida ordentligt i perioder emellanåt.

Idag när jag kom till ridhuset satt det en lapp på dörren "Stängt". Jag tror att dottern i huset, som var den som red, flyttat, och nu vill de väl inte ha folk som kommer och går på gården. :cry: Jag har full förståelse för att de har mindre intresse av att hålla mig med ridhus :angel: men jag blev ändå ledsen. Det finns ridhus en bit bort som jag kan lasta och åka till, men det blir då en betydligt större affär av det hela. Jag inser att jag inte kommer att hinna åka varje vecka, och det känns som att jag är tillbaka till att skritta hela vintern igen.

Jag har två barn som kräver sin tid, och jag har 6 mil enkel resa till jobbet. Vi har en gård, och jag märker att den kräver sin tid. Jag känner att det här kanske var nådastöten för mitt hästägande. Det var redan mörkt, så jag skrittade en runda och sedan red jag hem och putsade träns och sadel, som det kändes för sista gången. :cry:

Så nu vill jag ha lite tips om vad man kan göra för att få allt att gå ihop. Som det ser ut nu slutar jag tidigt och är hemma redan 17 måndag-onsdag. Maken är hemma vid 18, när en av oss och barnen äter. Den andra ger sig ut och (vi turas om) rider/springer/annan idrott på måndag och tisdag. På onsdagen har ena sonen fotboll, så då hinner vi inte mer än skjutsa, laga mat, hämta, äta, natta barn, natta hästar, sova. På torsdagar och fredagar jobbar jag sent, torsdagar ofta till 20, hemma 21 för att natta hästar och äta och sova själv. På fredagar brukar jag försöka åka hem redan vid 18-19, så att jag ska hinna träffa barnen innan de somnar. Jag handlar på torsdag eller fredag, ICA Maxi och City Gross har öppet till 21, och jag är oftast en av de sista kvar på parkeringen. Oftast är jag trött efter veckan och orkar inte rida, men ibland ger jag mig ner till ridhuset efter "På spåret". På helgerna brukar jag försöka rida direkt på morgonen innan familjen vaknat, för sedan är det svårt att komma ifrån. Extra händelser, som luciafiranden, tandläkarbesök eller föräldramöten spolierar helt våra rutiner för veckan. Varken jag eller maken hinner vad vi ska då, utan får fokusera på att jobba ikapp och strunta i våra intressen. Nu när ridhuset inte längre är tillgängligt känns det nästan omöjligt att få det att gå ihop.

Hur gör ni andra för att det ska gå ihop? Det som irriterar mig mest är all den tid, 2 friska timmar varje dag, som jag ägnar åt att köra fram och tillbaka till jobbet. :mad:

Nej, nu är det färdiggnällt, nu ska jag gå ut till stallet och natta mina blivande sällskapshästar...

Sv: Inte tillgång till ridhus längre... (klagotråd)

Usch, aldrig roligt när det blir sådär, är lite i samma sits ja med, men för mej handlar det om att dom höjt anläggningsavgiften med 1500:-per termin, helt sjukt, alltså, förut kostade det 500:-, nu 2000:-, dom har förståss byggt nytt ridhus, så nu finns det två, tror att dom kommer mista många på det här, ja och flera med mej kommer inte att ha råd å köpa nu när det blivit så dyrt.

Hej
Har du frågat om du får låna ridhuset av dem, du kan kanske muta dem med en peng så löser det sig för dig. City Gross och Maxi i H-inge

Du kan inte prata med de som äger ridhuset om att få låna det liiiiite? :angel: Det är ju den bästa lösningen om du kunde fortsätta få använda det (mot en symbolisk summa)- gråt en skvätt på telefon så kanske de blir lite mildare i frågan :D

Annars finns det mycket du kan göra i skritt, i väntan tills snön kommer igen och du kan ut och trava lite överallt. Jag brukar träna tempoväxlingar i skritt, halter, skänkelvikningar, öppnor och slutor o.s.v. på vägarna. Brukar vara nyttigt med sådant också.

kanske kan låna de mot betalning? brukar ju dom flesta gå med på..man får ju ha tur annars att man får rida där gratis.

jag är ju den som är stor förespråkare av tömmkörning vilket går att utföra i alla väder och dessutom utan ridhus:o:D

har du ingen äng eller åker som det går att rida på med pannlampa :confused:

Hej
Har du frågat om du får låna ridhuset av dem, du kan kanske muta dem med en peng så löser det sig för dig. City Gross och Maxi i H-inge

Ja, city gross i Hyllinge, men Maxi i Ä-holm. Jag jobbar i Helsingborg och bor ute på Bjäre.

Nej jag har inte pratat med ägarna än. Jag var där igår kväll med hästen, och hade då inte möjlighet att dra med hästen upp på verandan och knacka på. Jag ska gå dit efter jobbet idag och prata med dem. Hoppas att det kan lösa sig på något sätt... Jag misstänker dock att de vill använda ridhuset till sina maskiner, och kanske till lager för sin firma, nu när dottern inte rider längre.

Till alla: Jag har naturligtvis betalat för att rida i ridhuset, det är ju inte en gratistjänst på något sätt! Jag har också betalat för att utnyttja ridbanan, men nu är det nytt år.

Håll tummarna för mig ikväll!

Du kan inte prata med de som äger ridhuset om att få låna det liiiiite? :angel: Det är ju den bästa lösningen om du kunde fortsätta få använda det (mot en symbolisk summa)- gråt en skvätt på telefon så kanske de blir lite mildare i frågan :D

Annars finns det mycket du kan göra i skritt, i väntan tills snön kommer igen och du kan ut och trava lite överallt. Jag brukar träna tempoväxlingar i skritt, halter, skänkelvikningar, öppnor och slutor o.s.v. på vägarna. Brukar vara nyttigt med sådant också.

Även svar till dig som bodde i Pajala.
Tyvärr är snön inte till någon vidare hjälp här nere i Skåne. För tillfället är det för blött för att rida på fälten, de går helt enkelt sönder då. Jag har asfaltvägar runt mig som jag kan rida på, men det är lite trafik så jag kan rida även när det är mörkt. Det gör jag också, och jag travar även på asfalt, men när det är för mörkt, så att man inte ser riktigt var vägen går, eller halt, skrittar jag bara. Jag är uppvuxen i mellansverige, och där var det helt annorlunda på vintern. Där plogade vi ridbanan så att det blev plant med packad snö, ett jättebra underlag att rida på. Tyvärr helt omöjligt i denna landsända.

Och visst finns det saker man kan göra även ute, men det är den där sista touchen som inte går att få till. Jag rider ibland på en "volt" i en korsning, men jag vill inte trava eller galloppera på en asfaltsvolt. Jag tömkör också en del, men erkänner att jag tycker att det är svårare än att rida i mörker. Jag ser ju inte hästens huvud och öronspel, och jag kan inte se om den är rak/ställd som den ska. När man rider känner man åtminstone hur hästen är ställd/böjd.

Håll tummarna för mig ikväll! :banana: Hoppas att jag kan få till det på något sätt!

Leta nytt jobb? Stalla upp hästarna där det även finns ridhus? Med ditt pressade tidsschema, en medryttare som faktiskt är sugen på att skritta i skogen en timme eller så?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila