Inspirerad av tråden "grundutbildad"

Solvira

Trådstartare
Satt och läste i den tråden nyss... Och så började jag fundera. Räknas min häst bara som inriden?

Hon är riden i 4 år, ibland mindre och ibland som för lättare tävling (även haft tävlingsperioder i hoppning). Hon går att gasa (mellangångarter i skritt och trav- i galopp om hon känner för det :angel: ), bromsa, kan fram- och bakdelsvändningar, skänkelvikningar, rygga och hoppar upp till 115 med ryttare. Dock går hon inte i form annat än i skritt och även ibland trav- om hon känner sig säker med ryttaren. Är hon "bara" inriden då?

(Hon började gå i form i alla gångarter för ca 2 år sen, men hade en ryttare som tyckte det gick för långsamt fram och blev arg på henne istället för att berömma, och därmed har vi inte fått kräva nånting sådant av henne sen dess (tills för nån månad sen), för då har hon blivit helt hysterisk och trott att hon ska bli uppspöad igen. :crazy: )

Sv: Inspirerad av tråden "grundutbildad"

grund riden för mig innebär att hästen är riden i samtliga gångarter uppstuttet under ryttare och svarar för och lyder hjälperna. Nånstans i den benämningen tex om det står VÄL grundriden, så innebär det även för mig att hästen kommit så pass att den börjar balansera sig under ryttare och tänker/jobbar i en ändamåls enlig form på grund nivån.

så jag vet inte om ordet grund riden passar på din häst, den är ju riden sen många år men funkar kanske inte på alla plan som du beskriver. skulle snarare säga att den hästen är utbildad men problem häst pga dåliga erfarenheter som du beskriver.... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama