Inred min sadelkammare!

western_wannabe

Trådstartare
Nu är renoveringen nästintill färdig, och det är snart dags att flytta in i sadelkammaren igen. Golvet är gjutet, väggarna är vitmålade, och fönster och dörrar är målade i svart. Det enda som finns där sen innan är en rostfri bänk med tvättställ, och den är väldigt praktisk att stå och söla vid, så den har fått vara kvar. Men jag har ingen aning om hur jag ska inreda resten? Vill gärna få in ett litet bord med ett par stolar om det går, men det är inget måste.

Det måste även finnas utrymme för:

*sadelbocken med westernsadeln
*smart täckesförvaring, både som förvaring och för täcken som används dagligen
*tre sadelhängare
*mängder med tränshängare
*två selhängare.
*Jackor m.m.
*Skohylla
*Korgar för lindor, benskydd m.m. som jag har en uppsjö utav...

Och allt annat smått och gott... Någon som har några tips och idéer?
Sadelkammaren ser ut som på bilden (dörr, två fönster och diskbänken) och är ca 4x4 meter. Tack på förhand om någon vill ta sig tid och tipsa:bow: Bildresultat utlovas!

23592391.jpg
 
Sv: Inred min sadelkammare!

Den här bilden har jag lagt upp i en annan tråd någonstans men jag väljer att visa den igen.
Det är ju inte så likt din sadelkammare i form men kanske kan du få lite inspiration.



Det röda är en länga med skåp uppsatta på väggen (tror att det är 5st på två rader) I dessa förvarar vi tex stallapotek och småsaker.
Det finns plats ovanpå att lägga ridhjälmar och dyl. Under har vi stallkistor.

De blå fyrkanterna med runda hörn ska föreställa sadelhängare. Vi har två eller tre på höjd.

De bruna "pinnarna" består av en rejäl bräda med tjocka rundstavar i. Dessa är perfekta som tränshängare! Visst får man plocka lite fram och tillbaka när man ska ha det träns som hänger längst in men det är det värt. Istället för att ha 311 tränshängare överallt på väggen. (och det var i huvudsak det här som jag ville ha fram med mitt inlägg)

Den ljusbruna fyrkanten är någon slags skåp som jag aldrig är och rotar i.

Lycka till med din sadelkammare!
 
Sv: Inred min sadelkammare!

något smart som vi har i stallet jag står nu är att istället för bara en diskbänk så är det ett helt gammalt kök (dvs skåpen inte vitvarorna) ger väldigt mycket mer förvaring.
 
Sv: Inred min sadelkammare!

Jag har faktiskt haft en gammal köksinredning där innan, men har flyttat ut den i stallet istället. Samlade bara på mig en massa skit i lådorna och skåpen, och fick aldrig någon ordning på det. Har tänkt att använda det till verktyg, stängselmaterial och grejer som används mer sällan istället...
 
Sv: Inred min sadelkammare!

Vad tror ni om detta:

Rakt till höger när man kommer in hänger man jackor (lila) och ställer skor på skostället (brunt). Rätt fram hänger det tränshängare i två rader (röda) samt under fönstret två stycken selhängare och sadelbocken framför (blå). Till höger om fönstret hänger man sadelhängare, tre i en rad (blå). Sedan kommer två hyllor
(som jag redan har) en för lindor, skydd, reflexer m.m, och en djupare för täcken, schabrak m.m.(gröna). I hörnet som bli mellan dem kan man ställa ex. körpisk, longerpisk m.m. Framför det andra fönstret ställer man ett litet bord med ett par stolar(beige), och i hörnet en tvättkorg (m.blå). Finns då även lite utrymme för en till sadelbock då jag köpt ny westernsadel till unghästen... Man kan ju även sätta upp en hylla ovanför diskbänken och förvara smörjgrejer, schampo m.m. som i ritningen ovan, det var en bra idé:bow:

23606988.jpg


Vad tror ni om denna lösning? För-/nackdelar? Ska inreda imorgon eftermiddag, så bilder kommer förhoppningsvis under kvällen:laugh: Men mer tips och synpunkter gärna:bump:
 
Sv: Inred min sadelkammare!

Någon som har något bra tips på "torkställ" för benskydd m.m. som man kan ha över diskbänken? Funkar ett vanligt diskställ? Ni vet ett sånt där hopfällbart som ser ut som ett X från sidan?
 
Sv: Inred min sadelkammare!

Det måste ju fungera bra... Men helst ska det ju vara gott om ventilation om sakerna ska torka fort...
eller riktigt varmt.

Jag ska ha gardrober där jag kan gömma allt inuti.
Tycker inte om när saker hänger framme o dammar.
 
Sv: Inred min sadelkammare!

Har provat garderober i ett par år, men slängt ut dem i stallgången nu... Jag har svårt att hålla iordning i garderoberna och gillar att ha prylarna lättillgängliga på öppna hyllplan. Däremot kom jag på att jag kan använda garderoberna till förvaring av alla täckena:idea: så slipper jag ha dem inne i sadelkammaren. Ha en garderob för varje häst, ett hyllplan med regntäcken, ett med vintertäcken, och ett med thermotäcken/stalltäcken. Alla fintäcken/svettäcken m.m. får då gott om plats inne i sadelkammaren, de brukar ju dessutom inte bli så skitiga.

Nu är jag halvklar med inflyttningen i sadelkammaren, tog tyvärr lite längre tid än beräknat, och har desutom katten inlagd på djursjukhuset, så det har inte varit prio ett de senaste dagarna. Men jag är riktigt nöjd hittills, ser jättefint ut. Men gud vad mycket prylar jag har:o Tycker att jag sålt av jättemycket det senaste året, men jag skulle nog kunna sälja en hel del till utan att det märks. VARFÖR har jag 4 oöppnade 4-pack ridbandage? VARFÖR har jag 5 oöppnade påsar med täcken? VARFÖR har jag 15 schabrak, alla fräscha och snygga, varav två oanvända, när jag numera rider western och bara använder hoppsadeln när jag just ska hoppa? VARFÖR har jag ett tiotal oanvända grimmor? Borde nog söka hjälp, eller iallafall sälj av typ hälften...

Ska återuppta arbetet imorgon, och då kommer även bildbevis på min sadelkammar-makeover:laugh:

Fler praktiska tips mottages fortfarande gärna!!!
 
Sv: Inred min sadelkammare!

Jag kan hjälpa dig bli av med schabraken :angel: Har i ärlighetens namn ett par gamla favoriter som verkligen borde bytas ut och skulle behöva fler rent allmännt :laugh: (Ridbandagen kan jag också hjälpa dig med om du vill!)
 
Sv: Inred min sadelkammare!

Hehe, du jag har inte ens en ridbar häst och har jag vet inte hur många uppsättningar med oanvända lindor, samt ett gäng schabrak som jag av någon anledning tyckt att jag behövde TROTS att jag har fullt både i stallet och i sadelkammaren hemma hos pappa. Jag vill ALLTID shoppa, men har fullt med grejjor överallt, och som sagt inte ens en ridbar häst!! :crazy:
 

Liknande trådar

Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 195
Senast: iddiss
·
Anläggning Hej hej.. har byggt ut min sadelkammare till det dubbla!! :bump: Och behöver hjälp med att inreda det hela... Jag ska förklara vad...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: Tagliabue
·
J
Utrustning Hej! Jag skulle vilja ha tips om hur jag kan inreda våran sadelkammare i stallet! Eller om du kan berätta hur eran ser ut. Nu kan jag...
Svar
16
· Visningar
8 899
Senast: Inka-90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp