Innekatter blir utekatter

Maris_

Trådstartare
Vi ska flytta till ett hus på en gård om ett tag. Vi har två katter som nu är innekatter. De är 4 och 5 år gamla, kastrerade killar. Den äldre av dem var utekatt när han var yngre.

Vi kommer att bo på landet så då kommer våra pojkar att få gå ut, om de vill. Jag skulle gärna fortsätta ha dem som innekatter eftersom jag är så rädd för att de ska springa bort eller att något ska hända dem, men jag inser ju att det inte kommer att gå att hålla dem inne.

På gården bor det ett gäng med katter, har för mig att det var 7 eller 9. Några har sitt revir vid grannens hus och några vid stallet.

Vår plan är att först hålla våra katter inne ett tag så att de vänjer sig med vårat hus. Sedan gå ut med dem i sele så att de får se vår tomt och omgivningen. Sedan blir väl nästa steg att de får gå ut själva mer och mer, om de nu vill det.

Är det en vettig plan? Hur undviker vi allt för stora bråk med de andra katterna? Hur minimerar vi risken att något ska hända våra katter?

Jag är glad för katternas skull över att de ska få komma ut på landet men samtidigt väldigt orolig för dem.

Sv: Innekatter blir utekatter

Varför skulle det inte gå att hålla dem inne när ni flyttar?

Vi har en utekatt och en innekatt. Innekatten kom till oss när vi bodde i lägenhet, efter flytt till ett hus ute i skogen så fick hon vara ute i sele. Detta uppskattades under varma och soliga dagar, annars ville hon inte gå ut. Nu har vi flyttat till en villa inne i ett mindre samhälle och har en stor trädgårdstomt på baksidan. Förmodligen tycker hon att det är lite för mycket ståhej på vägen utanför huset, för nu vill hon inte alls gå ut. Däremot ligger hon gärna i fönstren och har koll på livet utanför.

Många frågade oss om inte katten skulle få bli utekatt när vi flyttade ut till skogen, men jag såg faktiskt ingen som helst anlednnig till att hon inte skulle få fortsätta vara en trygg innekatt med utegång i sele. ;)

Varför skulle det inte gå att hålla dem inne när ni flyttar?

Jag tror att det blir svårt, i nuläget går de gärna ut och utforskar trapphuset och när vi sedan bor i hus så kommer de ju direkt ut om de råkar gå ut. Vi kommer nog även att vilja kunna ha dörrar och fönstrer öppna, samt att jag inte riktigt vet om sambons son kommer att kunna gå in och ut utan att katterna tar sig ut då. Så jag tror att det kommer att bli problem att försöka hålla dem inne.

Däremot så är jag inte så säker på att främst den ena katten kommer vilja vara ute så mycket. Han är en riktig mammagris (jag...) och är rädd för nya miljöer osv, så vi får väl se om han kanske helst är inne eller om han blir tryggare varterfter och kommer att gilla att vara ute och upptäcka nya saker.

jag hade varit orolig för de andra katterna. är de typ vildkatter? om ni har möjlighet att kastrera katterna som redan bor där hade jag gjort det, de brukar väl få lite mildare temperament då. Annars vet jag inte om jag vågat släppa ut mina katter till en hel flock katter som bor där sedan tidigare

Hälften av de andra katterna är stallkatter som blivit kvar där sedan tidigare hyresgäster och hälften är grannens och de bor inomhus på nätterna. Jag har kallt räknat med att alla är kastrerade, men jag vet inte om de är det.

När grannarna kom dit med sina stallkatter och släppte ut dem till stallkatterna så hade det gått bra och alla kommer överens utan större problem.

jag hade varit orolig för de andra katterna. är de typ vildkatter? om ni har möjlighet att kastrera katterna som redan bor där hade jag gjort det, de brukar väl få lite mildare temperament då. Annars vet jag inte om jag vågat släppa ut mina katter till en hel flock katter som bor där sedan tidigare

Jag håller med.

Kastrater har oftast inte något vidare revir. Så kastrera dem om ni ska ha ut era innekatter. Annars blir det nog blod, svett och tårar.

Annars kan man ju ha myggnät i dörrar och fönster om man vill ha öppet också, på landet kommer det in förskräckligt med flugor och sånt bös, så då är det ju bra för den sakens skull också!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
196
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka