Inkörning av häst

Calippo

Trådstartare
Har hört av en gammal man med 50-årig vana av att köra in hästar, att kommer hästen lös vid inkörning så är den sedan omöjlig att köra in. Någon med erfarenhet av detta?
 
Sv: Inkörning av häst

Jag tycker inte man kan säga att det är så med alla hästar.

Det beror väl helt på vad man gör efteråt?
En häst som varit med om en olycka vid inkörning kan ju associera detta med något negativt och det kan bli svårare att komma förbi, men aldrig omöjligt.
 
Sv: Inkörning av häst

Näe men mycket jobb kan det bli. Man kan behöva gå tillbaka många steg i utbildningen. Kanske därför de såg det som omöjligt förr, det tog lång tid och med det minst ett års förlorad arbetskraft.
 
Sv: Inkörning av häst

Inget är omöjligt. Det tar bara längre tid.

Har varit med om körolyckor och alla dom hästarna har fortfarande gått att köra.

En stackare skulle stanna och klia sig i en nerförsbacke huvudet mot benet och det slutade med att han gjorde en kullebytta och kom lös från vagnen och skenande iväg. Det var i hans unga år och han blev tävlingshäst sen trots det.

Det beror nog en hel del på mentaliteten.
 
Sv: Inkörning av häst

Man kan inte säga att det alltid blir så, men risken är rätt så stor iom att en körolycka kan bli så mycket värre och mer traumatisk för hästen beroende på vad som hänt.

En häst som kommer lös i samband med ridning kanske "bara" trampar av tyglarna eller liknande, medan en lös häst med vagn kan bli rejält både skadad och skrämd.
 
Sv: Inkörning av häst

Hästen vi håller på att köra in är sansad och brukar inte hetsa upp sig.
Vi har den äldre mannen till hjälp, han har genom åren kört in närmare 1000 hästar
 
Sv: Inkörning av häst

Hästen som vi håller på att köra in är sansad och brukar inte hetsa upp sig. vi har i vinter kört med svängel, domänsax och stock det har gått hur bra som helst, tills häromdagen då hon for som en katapult rakt fram, till synes helt utan anledning, mejade staketet och in i stallet med hela härligheten,där stod hon hur lugn som helst. Vi tog ut henne och fortsatte att "köra" dock utan stock och det gick bra. Nu har hon kommit loss 2 ggr, antingen ska vi lyssna på vår rådgivare och lägga ner arbetet, han har en gedigen erfarenhet kört in ca 1000 hästar, eller vara envisa och fortsätta.
 
Sv: Inkörning av häst

Låter som att hon testar er, om nu allt gått bra tidigare. Jag hade visat vart skåpet ska stå. Inte fjolla runt utan visat hästen att jag bestämmer helt enkelt.

Finns det någon anledning för att hon tex skulle börjat bli rädd?

Gå tillbaka några steg, tömkör och se om hon beter sig likadant då.
 
Sv: Inkörning av häst

Man brukar säga att 3:e gången är den som befäster ett problembeteende.
Så i ert fall hade jag backat lite i utbildningen.

En häst som kommit loss under inkörning eller råkat ut för annat trubbel behöver inte vara omöjlig. Men helst får det bara inte hända. Man måste göra dem så trygga med allehanda ting, planera hur man kör in dem etc och alltid vara minst två under lång tid. Så sånt här inte sker.
Om en häst sticker med ryttare behöver det inte bli några större skador, oftast går det ok. Med vagn kan det gå riktigt illa.
Därför brukar de riktigt erfarna säga att alla hästar inte går att köras in, att vissa inte är lämpliga. Just för att det krävs sånt otroligt nogrannt arbete.

Har det gått fel en gång har man bättre chans än 2 ggr. Händer det en tredje får du ett helsikes problem!

Så tänk till nu rejält! Är hästen alltid(!) helcool med saker bakom, som släpar, som låter, närmar sig bakom, rör hela kroppen, att sitta fast i spända lägen, att leda, att tömköra, alla gångarter etc etc?
Om inte: jobba med det innan ni kör in!
 
Sv: Inkörning av häst

Tack för alla råd! Att hästen är ett kör ämne det har vår rådgivare bekräftat, han var helt salig .Men, vi vet inte vad hon har varit med om tidigare, det kan vara så att de har försökt köra in henne, något har hänt och de har slutat. Vi har januari till mars nästan dagligen kört med domänsax och hämtat lätta "pinnar,
då har hon varit väldigt avslappnad och stått och vilat. Nu när hon fick dåndimpen, bytte vi varv, kan det vara så att hon helt enkelt fick för sig något, att det var farligt. Vi har också haft bla plåtspadar och tomburkar efter henne, det har hon inte brytt sig om
 
Sv: Inkörning av häst

Varför tar du inte råden av gubben som ni har valt att anlita?

Jag skulle nog akta mig flera gånger om för att köra en sån häst som du beskriver, som helt plötsligt bara får fnatt. Inte så kul att sitta bakom en sådan häst...
 
Sv: Inkörning av häst

Vår körgubbe sa två viktiga saker när det kommer till skillnaden mellan körning och ridning.

1. När hästen väl är spänd för vagn ska vagnen sitta fast och man ska i princip göra allt för att inte tappa hästen.
2. Hästen ska ha en (väl vald svordom) respekt för bettet, framförallt för att förhindra punkt 1 då såklart.

På vilket vis är hästen ett körämne om den uppvisar det beteendet? Oavsett om det är pga tidigare erfarenheter eller inte?

Min hade tydligt skalle för att vara körhäst. Jag är dock ridhästmänniska så jag vet inte vad det betyder :p Men han är iaf extremt kontrollerbar och har efter sin inkörning blivit kör på olika vis någon gång/år utan problem och det är ju smidigt, det är liksom inget som behöver underhållas. Han får dra när det behövs och när andan faller på typ.

Men vad betyder det egentligen, att en häst är lämpad som körhäst? Vad ska den ha för egenskaper då?
 
Sv: Inkörning av häst

Har inte någon större erfarenhet av inkörning har bara kört in mina egna hästar. Har dock haft en häst som gjorde som din vid tömköring varje gång vi vände hemåt då ryckte han tömmen ur handen och drog hem, jätteroligt tyckte han, mindre roligt tyckte jag :mad:
Den hästen löste jag det med att jag alltid tömkörde med ett bett med skänkel dvs postkandar liverpool el liknande, det fungerade bra men är dock tveksam till att det skulle hjälpa om hästen är skräckslagen. Körningen fungerade dock alltid bra men jag kör alltid med ett bett med skänkel även om jag inte kör med traditionella körbett längre då de har så dålig passform.

Det är bra att du har förtroende för den erfarna medhjälparen men efter första gången hon stack så hoppas jag att ni började om med en rejäl (tung och lugn) medhjälpare i vardera bettringen (oftast man) som i alla fall hade en liten chans att stoppa vid antingen panik eller bus. Precis så som man gör när man spänner för första gången. Fast någon säger sig ha stor erfarenhet så kan det vara fel erfarenhet för just den här hästens problem.

Helt klart så har den här hästen kommit på hur den ska slippa undan. Du har redan fått en hel del goda råd om du vill ha fler så kan du fråga på körforumet där de har mer erfarenhet av körning.

Lycka till och akta så det inte händer en olycka.
 
Senast ändrad:
Sv: Inkörning av häst

Nu talar jag utifrån ett brukskörnings-perspektiv då det är det jag är uppväxt med, folk som kör maraton och andra körgrenar kan ha helt andra preferenser :p

Jag skulle säga att en häst som är lämpad för körning är en häst som är dragvillig, den är inte rädd för att gå emot trycket i selen och den är lyhörd, speciellt för röstkommandon. En bra körhäst måste också vara stadig i vagnen och ha alla hovarna på jorden sas. Skvättiga hästar som inte kan gå rakt utan vinglar lite hit och dit om man inte håller en stadig kontakt i tömmarna hela tiden är inte så populärt. Sen får hästen helst inte vara bakskygg. Det är jobbigt att köra med hästar som är för bakskygga. Kör du över ett gupp med vagnen hoppar hästar, om draglinorna gungar emot hästen hoppar den osv. Ska hästen användas för att köra timmer i skogen får den absolut inte vara bakskygg, den ska kunna klara att man lastar timmer bakom helst utan att någon måste stå och hålla i den framtill och hästen måste vara tillräckligt lydig för att stå kvar där man sagt att den ska stå. Beroende på om man lastar timmer på vagn eller om man drar med kätting kan den som lastar förlora kroppsdelar om hästen plötsligt börjar gå i fel ögonblick, ställd häst ska stå.

Sen tycker jag ofta att vissa hästar har en naturlig förståelse för det här med vagn. De fattar nästan på direkten vad det är frågan om medan andra inte verkar kunna greppa konceptet ö.h.t trots massa träning.

Kortfattat så är en bra körhäst en häst som är:
- Lugn. En häst som stressar i vagn är inte önskvärt. Den måste klara att stå still både medan man spänner för och spänner av vagnen. Ska man köra ute på trafikerade vägar måste den kunna stå still i korsningar och vänta på att det ska blir fritt.
- Den är stabil i psyket och hoppar inte för småsaker, den är inte bakskygg eller blir rädd om t.ex. draglinorna gungar emot sidorna på den.
- Den förstår vad det innebär att vara i vagn, t.ex. att man inte kan vända sig om hur som helst, att den måste röra kroppen annorlunda för att kunna vända med vagnen och att den accepterar att den måste hålla emot vagnens tyngd när man kör i nedförsbackar (många moderna vagnar har dock manuell broms numera). Detta är dock i mångt och mycket en träningsfråga.
- Den håller sig i framåt-riktning, även i spända situationer. Det är viktigt att hästen står kvar i den riktningen man kör åt och att den inte försöker vända sig om, backa eller hitta på andra saker, oavsett om den blir rädd eller för att den bara inte vill gå åt det hållet. Det är inte kul med en häst som backar ned med vagn och allt i diket eller helt plötsligt bestämmer sig för att vända om när man kör.

TS

När det gäller körning är säkerheten A och O. I många fall är körning mycket farligare än ridning och skaderisken är högre, speciellt för hästen. Om hästen kommer lös med vagn skulle jag säga att det är mycket allvarligare än om en häst kommer lös utan vagn. Har du en skenande häst med en vagn som slänger som en vante efter den är skaderisken enorm, inte bara fysiskt utan även mentalt.

I min barndom hade vi en gammal nordsvensk som kom lös med vagn efter en gång i sin ungdom hos en tidigare ägare. Hon blev skrämd när man höll på att spänna för och skenade iväg med bara den ena skakeln fast i selen. Hon klarade sig fysiskt men hon gick aldrig att sätta i vagn igen pga de mentala skadorna händelsen orsakade.

Säkerheten får aldrig under några omständigheter tummas på när man kör, speciellt inte när man kör unghästar eller hästar som inte är erfarna körhästar än. Man ska alltid vara två när man kör, speciellt när man kör ut, en som kör, och en groom som åker med i vagnen och kan rycka in om något skulle hända. Om hästen blir skrämd kan groomen hoppa ur vagnen och springa fram och ta tag i hästen medan kusken fortfarande har koll på tömmarna bak i vagnen. Sitter man i sadeln utan vagn är hela ekipaget mycket rörligare, är hästen orolig kan man ofta låta den snurra och ha sig bäst den vill, men har du vagn efter är hästen mycket mer låst i sin kropp, den kan inte vända som vanligt, börjar den backa och man inte får den att gå framåt kan det bli väligt farligt om den t.ex. backar ned vagnen i ett dike etc. En häst som redan är skrämd kan dessutom få full panik när den försöker komma bort från det som skrämde den från början, men hindras av vagnen och när paniken sätter in för den känner att den sitter fast, då är det bara att be till gudarna...
 
Sv: Inkörning av häst

Nu talar jag utifrån ett brukskörnings-perspektiv då det är det jag är uppväxt med, folk som kör maraton och andra körgrenar kan ha helt andra preferenser :p

Jag skulle säga att en häst som är lämpad för körning är en häst som är dragvillig, den är inte rädd för att gå emot trycket i selen och den är lyhörd, speciellt för röstkommandon. En bra körhäst måste också vara stadig i vagnen och ha alla hovarna på jorden sas. Skvättiga hästar som inte kan gå rakt utan vinglar lite hit och dit om man inte håller en stadig kontakt i tömmarna hela tiden är inte så populärt. Sen får hästen helst inte vara bakskygg. Det är jobbigt att köra med hästar som är för bakskygga. Kör du över ett gupp med vagnen hoppar hästar, om draglinorna gungar emot hästen hoppar den osv. Ska hästen användas för att köra timmer i skogen får den absolut inte vara bakskygg, den ska kunna klara att man lastar timmer bakom helst utan att någon måste stå och hålla i den framtill och hästen måste vara tillräckligt lydig för att stå kvar där man sagt att den ska stå. Beroende på om man lastar timmer på vagn eller om man drar med kätting kan den som lastar förlora kroppsdelar om hästen plötsligt börjar gå i fel ögonblick, ställd häst ska stå.

Sen tycker jag ofta att vissa hästar har en naturlig förståelse för det här med vagn. De fattar nästan på direkten vad det är frågan om medan andra inte verkar kunna greppa konceptet ö.h.t trots massa träning.

Kortfattat så är en bra körhäst en häst som är:
- Lugn. En häst som stressar i vagn är inte önskvärt. Den måste klara att stå still både medan man spänner för och spänner av vagnen. Ska man köra ute på trafikerade vägar måste den kunna stå still i korsningar och vänta på att det ska blir fritt.
- Den är stabil i psyket och hoppar inte för småsaker, den är inte bakskygg eller blir rädd om t.ex. draglinorna gungar emot sidorna på den.
- Den förstår vad det innebär att vara i vagn, t.ex. att man inte kan vända sig om hur som helst, att den måste röra kroppen annorlunda för att kunna vända med vagnen och att den accepterar att den måste hålla emot vagnens tyngd när man kör i nedförsbackar (många moderna vagnar har dock manuell broms numera). Detta är dock i mångt och mycket en träningsfråga.
- Den håller sig i framåt-riktning, även i spända situationer. Det är viktigt att hästen står kvar i den riktningen man kör åt och att den inte försöker vända sig om, backa eller hitta på andra saker, oavsett om den blir rädd eller för att den bara inte vill gå åt det hållet. Det är inte kul med en häst som backar ned med vagn och allt i diket eller helt plötsligt bestämmer sig för att vända om när man kör.

TS

När det gäller körning är säkerheten A och O. I många fall är körning mycket farligare än ridning och skaderisken är högre, speciellt för hästen. Om hästen kommer lös med vagn skulle jag säga att det är mycket allvarligare än om en häst kommer lös utan vagn. Har du en skenande häst med en vagn som slänger som en vante efter den är skaderisken enorm, inte bara fysiskt utan även mentalt.

I min barndom hade vi en gammal nordsvensk som kom lös med vagn efter en gång i sin ungdom hos en tidigare ägare. Hon blev skrämd när man höll på att spänna för och skenade iväg med bara den ena skakeln fast i selen. Hon klarade sig fysiskt men hon gick aldrig att sätta i vagn igen pga de mentala skadorna händelsen orsakade.

Säkerheten får aldrig under några omständigheter tummas på när man kör, speciellt inte när man kör unghästar eller hästar som inte är erfarna körhästar än. Man ska alltid vara två när man kör, speciellt när man kör ut, en som kör, och en groom som åker med i vagnen och kan rycka in om något skulle hända. Om hästen blir skrämd kan groomen hoppa ur vagnen och springa fram och ta tag i hästen medan kusken fortfarande har koll på tömmarna bak i vagnen. Sitter man i sadeln utan vagn är hela ekipaget mycket rörligare, är hästen orolig kan man ofta låta den snurra och ha sig bäst den vill, men har du vagn efter är hästen mycket mer låst i sin kropp, den kan inte vända som vanligt, börjar den backa och man inte får den att gå framåt kan det bli väligt farligt om den t.ex. backar ned vagnen i ett dike etc. En häst som redan är skrämd kan dessutom få full panik när den försöker komma bort från det som skrämde den från början, men hindras av vagnen och när paniken sätter in för den känner att den sitter fast, då är det bara att be till gudarna...

Vilket bra inlägg :bow: :bow: :bow:

Ger en ryttare betydligt mer insikt :idea:

En fråga ang det fetmarkerade bara, hur är en häst som fattar vs en som inte fattar?
 
Sv: Inkörning av häst

en vettig säkerhetsåtgärd, både för vagn och när man rider, är att aldrig aldrig aldrig ha stalldörren ståendes öppen, stäng dörrarna eller häng ett rep för dörröppningen åtminstånde.
 
Sv: Inkörning av häst

Nu talar jag utifrån ett brukskörnings-perspektiv då det är det jag är uppväxt med, folk som kör maraton och andra körgrenar kan ha helt andra preferenser :p

Jag skulle säga att en häst som är lämpad för körning är en häst som är dragvillig, den är inte rädd för att gå emot trycket i selen och den är lyhörd, speciellt för röstkommandon. En bra körhäst måste också vara stadig i vagnen och ha alla hovarna på jorden sas. Skvättiga hästar som inte kan gå rakt utan vinglar lite hit och dit om man inte håller en stadig kontakt i tömmarna hela tiden är inte så populärt. Sen får hästen helst inte vara bakskygg. Det är jobbigt att köra med hästar som är för bakskygga. Kör du över ett gupp med vagnen hoppar hästar, om draglinorna gungar emot hästen hoppar den osv. Ska hästen användas för att köra timmer i skogen får den absolut inte vara bakskygg, den ska kunna klara att man lastar timmer bakom helst utan att någon måste stå och hålla i den framtill och hästen måste vara tillräckligt lydig för att stå kvar där man sagt att den ska stå. Beroende på om man lastar timmer på vagn eller om man drar med kätting kan den som lastar förlora kroppsdelar om hästen plötsligt börjar gå i fel ögonblick, ställd häst ska stå.

Sen tycker jag ofta att vissa hästar har en naturlig förståelse för det här med vagn. De fattar nästan på direkten vad det är frågan om medan andra inte verkar kunna greppa konceptet ö.h.t trots massa träning.

Kortfattat så är en bra körhäst en häst som är:
- Lugn. En häst som stressar i vagn är inte önskvärt. Den måste klara att stå still både medan man spänner för och spänner av vagnen. Ska man köra ute på trafikerade vägar måste den kunna stå still i korsningar och vänta på att det ska blir fritt.
- Den är stabil i psyket och hoppar inte för småsaker, den är inte bakskygg eller blir rädd om t.ex. draglinorna gungar emot sidorna på den.
- Den förstår vad det innebär att vara i vagn, t.ex. att man inte kan vända sig om hur som helst, att den måste röra kroppen annorlunda för att kunna vända med vagnen och att den accepterar att den måste hålla emot vagnens tyngd när man kör i nedförsbackar (många moderna vagnar har dock manuell broms numera). Detta är dock i mångt och mycket en träningsfråga.
- Den håller sig i framåt-riktning, även i spända situationer. Det är viktigt att hästen står kvar i den riktningen man kör åt och att den inte försöker vända sig om, backa eller hitta på andra saker, oavsett om den blir rädd eller för att den bara inte vill gå åt det hållet. Det är inte kul med en häst som backar ned med vagn och allt i diket eller helt plötsligt bestämmer sig för att vända om när man kör.

TS

När det gäller körning är säkerheten A och O. I många fall är körning mycket farligare än ridning och skaderisken är högre, speciellt för hästen. Om hästen kommer lös med vagn skulle jag säga att det är mycket allvarligare än om en häst kommer lös utan vagn. Har du en skenande häst med en vagn som slänger som en vante efter den är skaderisken enorm, inte bara fysiskt utan även mentalt.

I min barndom hade vi en gammal nordsvensk som kom lös med vagn efter en gång i sin ungdom hos en tidigare ägare. Hon blev skrämd när man höll på att spänna för och skenade iväg med bara den ena skakeln fast i selen. Hon klarade sig fysiskt men hon gick aldrig att sätta i vagn igen pga de mentala skadorna händelsen orsakade.

Säkerheten får aldrig under några omständigheter tummas på när man kör, speciellt inte när man kör unghästar eller hästar som inte är erfarna körhästar än. Man ska alltid vara två när man kör, speciellt när man kör ut, en som kör, och en groom som åker med i vagnen och kan rycka in om något skulle hända. Om hästen blir skrämd kan groomen hoppa ur vagnen och springa fram och ta tag i hästen medan kusken fortfarande har koll på tömmarna bak i vagnen. Sitter man i sadeln utan vagn är hela ekipaget mycket rörligare, är hästen orolig kan man ofta låta den snurra och ha sig bäst den vill, men har du vagn efter är hästen mycket mer låst i sin kropp, den kan inte vända som vanligt, börjar den backa och man inte får den att gå framåt kan det bli väligt farligt om den t.ex. backar ned vagnen i ett dike etc. En häst som redan är skrämd kan dessutom få full panik när den försöker komma bort från det som skrämde den från början, men hindras av vagnen och när paniken sätter in för den känner att den sitter fast, då är det bara att be till gudarna...
Bra sammanfattning!

Jag är verkligen ingen körmänniska, tycker INTE om att åka bakom något som är större än en shettis. Trots detta har jag kört in ett antal shettisar genom åren och eftersom jag själv tycker att körning är lite läbbigt så är jag ju extra noga med att varje moment i förberedelserna ska fungera klockrent innan man går vidare. När ponnyn kan trava avspänt med ett däck släpande efter, fastsatt i en gammal järnsvängel (skramlar som fan på grusväg..) brukar de vara redo att sätta i vagn.
 
Sv: Inkörning av häst

Vilket bra inlägg :bow: :bow: :bow:

Ger en ryttare betydligt mer insikt :idea:

En fråga ang det fetmarkerade bara, hur är en häst som fattar vs en som inte fattar?

Jag skulle säga att en häst som "fattar körning" är en häst som har förståelse för de begränsningar som vagnen innebär. Hästen förstår och accepterar att den måste röra sig på ett visst sätt för att vända med vagnen, den förstår att även om man galopperar med vagn så får man inte bocka och sparka, oavsett hur överladdad man är. Som kusk sitter du ju mitt i sparkzonen. Har sett folk bli sparkade när de kört och hästen fått något för sig och det är inte kul. Får du en hästspark i ansiktet kan det i värsta fall vara godnatt. Detta är för övrigt något som man ska tänka på, alltid hjälm på när man kör! Helst också säkerhetsväst.

Ofta är det en fråga om träning att lära hästen hur man beter sig i vagn, men jag har sett hästar som trots massa träning ändå inte rikigt är lämpliga körhästar. De kan inte stå stilla, de vill trampa runt, de är för nervöst ladga och de är inte bekväma med att gå "först", de vill ha någon som antingen rider eller leder den, den blir osäker när alla är bakom den.
 
Sv: Inkörning av häst

Bra sammanfattning!

Jag är verkligen ingen körmänniska, tycker INTE om att åka bakom något som är större än en shettis. Trots detta har jag kört in ett antal shettisar genom åren och eftersom jag själv tycker att körning är lite läbbigt så är jag ju extra noga med att varje moment i förberedelserna ska fungera klockrent innan man går vidare. När ponnyn kan trava avspänt med ett däck släpande efter, fastsatt i en gammal järnsvängel (skramlar som fan på grusväg..) brukar de vara redo att sätta i vagn.

Precis som med ridning är det precis som du säger väldigt viktigt att man tar det lugnt.

Ett misstag många gör är att köra med för låga vagnar när de kör större hästar och ponnyer. Hemmabyggen på Saabaxlar, travsulkys osv. Jag gillar heller inte att köra stora hästar om vagnen är för låg. Det är viktigt att man har bra sikt medan man kör. Precis som när man kör bil måste man kunna se vägen framför så man vet vad som kommer emot en. Ser man dåligt har man sämre kontroll och det är jättefarligt.
 
Sv: Inkörning av häst

en vettig säkerhetsåtgärd, både för vagn och när man rider, är att aldrig aldrig aldrig ha stalldörren ståendes öppen, stäng dörrarna eller häng ett rep för dörröppningen åtminstånde.

Kan bara hålla med. En häst som jag trodde skulle bli min död på banan lyckades jag hålla lugn och fin ända tills stunden var kommen och jag hoppade av. Hästen gjorde en rivstart in i stallet när jag var i luften. Landade på betongen bara någon decimeter från dörröpningen. Vill inte tänka på hur det gått om jag följt med in. Dörröppningen var inte stor nog för oss båda. Numera hoppar jag aldrig av med hästen riktad mot ingången...

Men i de flesta trav och galoppstall både kör och rider man ut (och in) i stallen. Men, peppar peppar, olyckorna är få. Eller så nämns de sällan...

På travbanorna har det hänt att "kusklösa" hästar hoppat över grindarna vid banan på sin väg hem till "stallet". Rätt spännande med sulky efter. Brukar inte vara så mycket kvar av den efteråt. Av någon anledning så brukar det ofta gå bra att köra hästen ien efteråt bara den får återhämta sig några dagar...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 499
Senast: Hedinn
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp