Information om Excall 596 & Excellens 472

O

Onward

Hej!
Jag har ett halvblod som är efter Excall 596 och alltså då Excellens 472 som farfar. Är det någon som har bilder på någon av dom eller information om dom?
Har någon bild på Excall+ lite information i från en hingst katalog i från 87 eller något:d och bägge tvås stamtavlor..Är det någon annan som har någon avkomma efter någon av de hur är dom och så vidare?Hade varit kul att veta lite går ju knappt att hitta information om dessa 2 hingstar och sen finns det ju inte så överdrivet många avkommor heller..
 
Sv: Information om Excall 596 & Excellens 472

Här är stam och bild på Excall:

http://www.allbreedpedigree.com/excall

och här på Excellens:

http://www.allbreedpedigree.com/excellens2

Om Excall stod det så här i 1998 års hingstkatalog:

Född 1976 165 cm Prem C.

Exterört utlåtande: Elegant med lång väl ansatt hals, djup bål och stark överlinje. Något kort manke. Breda leder och korta skenor. Goda rörelser i skritt och trav.

Egna tävlingsresultat: Hoppning 1,60 2-0-0, 1,50 32-2-13, 1,40 26-0-12, 1,30 6-0-2, 1,20 3-0-2. 1982 och tidigare: Ytterligare två plac msv klass.

Avkommor: 10 st stamboksförda ston samt i svår hoppning Lucullus.

Han dog 1999.
 
Sv: Information om Excall 596 & Excellens 472

Tack så jätte mycket! Vet inte i fall det går att hitta så där jätte mycket information om Excellens han levde ju inte så överdrivet länge..:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Information om Excall 596 & Excellens 472

Vilket år står det att han är född i hingstkatalogen 1998??För den jag kollade i i från slutet på 80 - talet så står det att han är född 1976 men på den länken du skcikade står det at han är född 1974:confused:

så sen att du skrivit när han va född:P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Information om Excall 596 & Excellens 472

Excellens var född 1968 och dödades 1977 då man tog honom ur aveln p g a att han tillhörde en stambok som då inte var godkänd av avelsföreningen.
 
Sv: Information om Excall 596 & Excellens 472

Görel skrev:
Excellens var född 1968 och dödades 1977 då man tog honom ur aveln p g a att han tillhörde en stambok som då inte var godkänd av avelsföreningen.

Tänkte man inte på detta innan man satte honom i aveln, att han tillhörde en stambok som inte var gokänd?
 
Sv: Information om Excall 596 & Excellens 472

Och varför var man tvungen att döda honom?
 
Sv: Information om Excall 596 & Excellens 472

Ja precis..Konstigt att man nte kolalde upp honom..Det var väl flyinge som impoterade honom om jag inte minns fel?Tänkte där på Excellens typ det ligger ju Ramsez i honom det gör det ju på många andra godkända hingsatr i Sverige med..Robin Z + några till har jag sett:P
 
Sv: Information om Excall 596 & Excellens 472

Excellens kom ur en mycket framstående hingstlinje, så det var väl därför man importerade honom. Men fram tills för en 25 år sen var det många andra länders halvblodsstamböcker som inte var godkända av ASVH, avelsföreningen. Bl a den holländska KWPN. De är idag godkända och det är därför vi kunde ha Robin Z godkänd i vår avel.
Allt det här hände innan jag var tillräckligt gammal för att intressera mig för avel, så jag har bara läst på i efterhand vad som hände, och har inte full koll på alla turerna.
 
Sv: Information om Excall 596 & Excellens 472

tack för svaret ändå:)
 
Sv: Information om Excall 596 & Excellens 472

Jag har precis köpt ett sto efter Excall. 170 cm hög fux bläs och 3 vita strumpor....
 
Sv: Information om Excall 596 & Excellens 472

Jag och min mamma köpte en av hans avkommor som heter Guldstjärn, född 1997 :)
Både Guldstjärn, Excall 596 och Ezcellens 472 (som är hennes far och farfar) är regestrerade på "Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen"s hemsida :) Där står det att Excall 596 är född 1980..
Men du borde kolla in det iallafall !
Här är Excalls sida:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/4786
Hoppas det var till någon hjälp, sådär 7 år senare :D;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 713
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 254
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 378
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp