Importera från Norge

Carla

Trådstartare
Är det någon som vet vad det kostar att ta hem en häst från Norge? Hingst eller sto.
Någon som har erfarenhet av det?

Är det dyrare än om man jämför med Island t.ex?

Sv: Importera från Norge

Du får betala införselavgifter eftersom det inte är EU-land. I övrigt ligger väl priserna ganska högt där med tanke på kronan? Annars vet jag tyvärr inte, känner bara till att importera tillfälligt :)

Så är det ju med när man tar hem häst från Island, men en massa avgifter hit och dit. Men det känns ju så himla ologiskt att det skulle vara dyrare att importera en häst från Norge - vårt grannland - och skippa eksemrisk gentemot att importera hem en häst från Island.

Du slipper ju flygkostnader, så på så sätt kan jag tänka mig att det ligger ganska lika från island även medräknat kursen :) Kolla på tullverket, de har all info!

Det är en tullavgift+moms.
Så ju billigare häst desstu billigare blir det, ju dyrare desstu dyrare osv osv osv.

Skal man importere fra Norge,må man betale moms (av den kjøpesum man oppgir /har kvittering på) og toll (Vet at inn til oss er den på 5000 nkr.)
Og så kommer veterinærkostnader.Man må ha et inntygfra distrikstsveterinæren her på at hesten er frisk og kommer fra smittefri stall.Kostnaden for det ligger på 5-800 nkr.(Kommer an på reiseutgifter for veterinæren etc)

Det er gunstig å kjøpe hest her nå,ikke med tanke på kronekursen,som vel er noe høyere enn den svenske,men da markedet har vært veldig dårlig her i lang tid kan man gjøre gode kjøp nå.
De dyre hestene (150000 +) går fort.De billige (40000+) går fort,alt der i mellom kan ta laaaang tid å få solgt,selv om det er riktig fine hester.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: Cambrie
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka