Igångsättning efter längre vila

ylvalill

Trådstartare
Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist på tid och ork. Tänker dock att jag skulle behöva göra upp en plan att följa för att verkligen komma igång eftersom inspirationen tryter lite. Målet är att kunna delta i dressyr- och hoppträningar (på fegtantnivå…) nån gång efter sommaren, utgångsläget är en något rund men frisk och kry häst i sina bästa år som vilat, i flock på lösdrift med stora arealer, i ca 8 månader. Har skrittats i skogen lite till och från under våren men inte mer än så. Hur hade ni lagt upp en igångsättning?
 
2v skritt (börja med 30min, öka till 60)
V3, lägg in 5 min trav
V4 lägg in 10 min trav
V5 lägg in 5 min galopp
V6 10 min trav, 10 min galopp. Böjda spår och bommar kan introduceras här
V7 15 min trav, 10 galopp
V8 introducera hoppning. Rid 'som vanligt

Första veckorna bör köras utanför bana och varva med lite avsuttet. Och alla pass behöver inte vara lika intensiva.
 
Jag hade joggat i alla gångarter från start men successivt ökat tid och ansträngning. Varannan dag brukar funka bra. Hästen har ju inte varit skadad och lär ha rört sig en hel del på lösdrift. Sålänge man är lyhörd för vad hästen orkar och rider den balanserat behöver det inte bli så krångligt.
 
Jag hade joggat i alla gångarter från start men successivt ökat tid och ansträngning. Varannan dag brukar funka bra. Hästen har ju inte varit skadad och lär ha rört sig en hel del på lösdrift. Sålänge man är lyhörd för vad hästen orkar och rider den balanserat behöver det inte bli så krångligt.
jag hade gjort samma
 
Jag hade joggat i alla gångarter från start men successivt ökat tid och ansträngning. Varannan dag brukar funka bra. Hästen har ju inte varit skadad och lär ha rört sig en hel del på lösdrift. Sålänge man är lyhörd för vad hästen orkar och rider den balanserat behöver det inte bli så krångligt.
Så hade jag med gjort!
 
2v skritt (börja med 30min, öka till 60)
V3, lägg in 5 min trav
V4 lägg in 10 min trav
V5 lägg in 5 min galopp
V6 10 min trav, 10 min galopp. Böjda spår och bommar kan introduceras här
V7 15 min trav, 10 galopp
V8 introducera hoppning. Rid 'som vanligt

Första veckorna bör köras utanför bana och varva med lite avsuttet. Och alla pass behöver inte vara lika intensiva.

Det där känns ju mer som igångsättning efter en skada, jag hade absolut börjat trava och galoppera tidigare, och inte undvikit böjda spår/bommar. Men såklart i första hand ridit ute i skog och mark.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 447
Senast: Bregen
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 464
Senast: MaRomer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 016
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 128
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp