Ian är dålig, behöver tips och feedback.

MrsScabtree

Trådstartare
För ca 1 år sedan insjuknade Ian plötsligt med ganska kraftiga symptom. Han var slö, kissade och drack mycket och var inte särskilt intresserad av mat. När vi tog honom till veterinären hade han skyhöga levervärden ( normalt är ett värde på ca 3, Ian hade 17...). Han blev medicinerad för detta och värderna återställdes mycket snabbt.

Efter det inträffade började han få hot spots (?) vid fuktigt väder, vilket han aldrig fått förut. Jag är inte säker, men jag vill tro att han har tappat pigment sedan detta inträffade (på läppar/mungipor). Detta tyder enligt mig på en immunförsvarsrubbning (?), han har dock varit "frisk" i övrigt.

Ingen vet riktigt varför han fick så dåliga värden, det KAN (och troligen är det så) vara att hans dåvarande hundvakt gav honom en massa "gobitar" (ofta salt och kraftig mat). Det finns dock inga bevis för detta utan det är endast mina spekulationer. Han fick även standardt extra under en tid vilket är mycket proteinrikt, detta kan möjligen ha bidragit?

Hur som, han har varit bra det senaste året utöver de misstänkta pigmenbortfallen och hotspotsen (som endast dyker upp på magen och försvinner snabbt om jag spritar). Han har fodrats med Bravo bas med vom. För två veckor sedan beslöt jag mig att byta till Bravo med Lamm som ej innehåller nöt eller vete. Igår kväll började han kissa lite längre än vanligt, och han har varit lite extra "kelig" på sistone. Enligt hans nuvarande hundvakt (som är väldigt noga) har han varit seg på promenaderna..och imorse tog det väldigt lång tid att kissa. :(

Vi ska in på blodprovstagning/undersökning imorgon, min undran är om någon annan känner igen detta och kan ha en teori om VAD detta kan bero på?

Jag känner till de flesta hundarna i hans linjer och ingen av dem har haft problem med immunförsvar/hudåkommor eller liknande. Det är friska och krya hundar utan besvär helt enkelt. Ian är fin i ögon, slemhinnor, öron och all övrig hud (även tassar). Han har ingen klåda och är överlag en robust liten typ.

Jag är så himla orolig, det finns ju en möjlighet att det som tidigare hänt HAR påverkat immunförsvaret och att det inte riktigt återhämtat sig och att det eventuellt skulle kunna vara så att man ev måste "avbelasta" med milt foder. Uppfödaren kände till en bullterrier som fått en immunförsvarkrasch men som blev bra sedan och levde hela livet utan problem efter detta.

Feedback på detta? Det gör så ont i mig att se världens gladaste knäpphund må såhär. :cry:

Sv: Ian är dålig, behöver tips och feedback.

Jag har egentligen inget att säga... förutom att jag vill ge en stor KRAM till er och hoppas att han snart blir pigg och glad igen! Vi håller tummarna för vackre Ian!

Vad tråkigt att han inte mår bra! :(

Det första som jag kommer att tänka på, med undantag av pigmentbortfallet, är Cushings. Men Cushings brukar snarare ge ökad pigmentering.

Usch vad orolig jag blev nu...Aptiten har han ju, han är väldigt tiggig och hungrig och för några veckor sedan tyckte jag att han blivit lite tjock. Förvisso KAN det ha varit i samband med att han fick mindra motion än vanligt under några veckors period..

Däremot så var ju njurvärdena bra sist de kollades, de var just levervärdet som var högt..spelar det roll?

Inte för att det stämmer med de tidigare symtomen. Men UVI? Ta med lite morgonurin till vet. så kan de kolla det snabbt. Långa kissar kan också bero på görstorad prostata. Min förre hade uvi ett par gånger och de kände alltid på prostatan samtidigt.

Så tråkigt!

Om den alkaliska fosfatasen var hög så tyder det på cushing (ca 90-95% av hundarna med cushing har högt ALP). Njurvärdena har inte så mycket ned cushing att göra, det är binjurarna man måste kolla. Men jag tycker inte att symtomen helt stämmer in på cushing.
Det kan lätt uteslutas genom att lämna in morgonurin som tagits så stressfritt som möjligt (hemma) som man sedan gör ett test som kallas UC/C på. Är det lågt kan man utesluta cushing.
Troligtvis var det dock ALT som var hög?

Oj, ingen aning om det var ALT. Ska fråga veterinären imorgon och passar på att göra ett urinprov på morgonen som vi tar med.

Tack alla för er feedback!

Jag tänkte också på addison, men han har varken haft kräkningar, diarré eller några kollapser. Men visst, det är icke att fördöma. Går ganska lätt att se på ett vanligt blodprov där man mäter kalium och natrium i blodet.

Jag vet inte hur gammal Ian är, men om man bortser från det som hände förra året så kan det bero på en förstorad prostata att det tar längre tid att kissa. Kan även vara uvi, eller kristaller i urinen (det kan man i så fall se på ultraljud) som blockerar "utfarten". Hur ser det ut om du tittar in i förhuden? Är det rött och irriterat så kan det vara infektion eller att han har fått in något skräp där.

Hej,

Det verkar inte vara addison. Jag känner inte igen symptomen särskilt då han nästan aldrig kräks eller är dålig i magen.

Igår har han kissat normalt och varit pigg, likaså idag. Vi åker ändå in och tar blodprov för att gå till botten med detta. Ian måste bli bra! :(

Håller alla tummar och tassar för Ian. Vi är många som tänker på dig!

Skönt att han blivit lite piggare iallafall. Håller tummarna för att ni får svar på vad det är och att det inte är något allvarligt. :)

kl

Blir inte klok på detta, fick provsvaren idag och allt ser helt normalt ut. Han har varit pigg och glad hela helgen. SYmptomen beror förmodligen på en nojjig matte som dragit ihop "många bäckar små" i oro då han hade så taskiga symptom senast han var dålig.

Jag ska bara hålla ett öga på drickandet, möjligen har han börjat med en dålig vana. Han har dock druckit helt normalt i helgen. Blr inte klok på det här, men glad är jag!

:D

Urinprov ska göras och han ska även få vätskedrivande bara för att se om det ger någon effekt på magen. Dock inga förhöjda cortisolvärden i blodet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka