I-landsproblem, skulle ni köpa sadel 'nu' eller vänta?

Alexandra_W

Trådstartare
I brist på annat att göra och för att hålla humöret uppe litegrann så försöker jag tänka på hösten/vintern, när jag - förhoppningsvis - får fortsätta inridningen av lille spelevinken igen.

Bakgrund i sammandrag så är lille herrn skrittad och travad under ryttare (och en ofrivillig galopp), men han är väldigt grön än.

Han är inriden och hitills riden i en wintec wide. Ligger (låg iaf, vet inte nu men svårt tro det skulle ändrats) bra på honom - men JAG avskyr den. WWn och jag är inte riktigt anatomiskt kompatibla helt enkelt, jag tycker inte jag sitter bra i den/får anstränga mig för att sitta bra.

Tanken har hela tiden varit att när han är ridbar i skritt, trav och galopp åker vi till sadelutprovaren och provar ut en sadel som passar BÅDE häst och matte.

Min plan var ju att det skulle varit nu i vår, men konvalescens satte P för det, och då fick det ju bli 'till hösten', men det satte konvalescens också P för.
Han är konv för gaffebandskador nu, och ska således senare (när beror på läkningsbild) ju sättas igång lugnt, kontrollerat och gradvis ökande, och ju mer 'kontrollerat igång' han är innan utsläpp i stor hage igen dessto bättre. Dvs, om det går att genomföra konvalescensen som tänkt ska han vara igång minst i trav rakt fram under ryttare innan utsläpp i stor hage.

Och där kommer mina bryderier/funderingar. Ursprungsplanen var ju som sagt att prova ut en sadel just när det går att prova ut ordentligt (ie rida i alla gångarter i ridhus).

Samtidigt som det ju kommer ligga lååångt fram i tiden som det ser ut nu. Och jag är helt ärligt inte så förtjust i tanken på att ha wintecen OM det ska bli livat under uppsutten igångsättning. Meningen är ju det inte ska bli livat rent rehabmässigt, men jag känner mig inte speciellt övertygad om att det kommer gå att uppfylla den 'lilla' detaljen. Och då skulle jag gärna vilja ha en sadel jag dels sitter bättre i, och även sitter 'stadigare' i.

Det innebär ju dock att prova ut en sadel i skritt och lite trav, och en ganska stor risk att få byta sadel förhållandevis snart. Sadelbyten blir inte brutalt kostsamma generellt, men kommer säkerligen få lägga nån - några tusenlappar emellan per byte så att säga.

Så, I-landsproblem deluxe, och jag behöver ju inte alls bestämma mig nu, men det kom upp som fundering som sagt när jag satt och försökte 'se fram emot' hösten/vintern.

Så, hur skulle ni andra resonerat? Jag kan ju se argument både för och emot båda valen. Från onödigt att lägga pengar på... till vettigt ha en sadel man sitter optimalt i på en unghäst - och alla argument både för och emot däremellan.

Sv: I-landsproblem, skulle ni köpa sadel 'nu' eller vänta?

Svår nöt. Hästen behöver ingen ny sadel just nu, men det kanske Du gör om du ska kunna sitta säkert och göra ett fullgott jobb däruppe under inridningen... Hur pass mycket stjälper denna sadel dig?

Har du provat thorowgoods sortiment? De har ju en annan utformning på sätet men har ändå bredden du behöver. De finns dessutom ganska många begagnade så det behöver inte bli så dyrt med tanke på att du nog får byta igen när han har musklat på sig. Kanske kan det vara ett alternativ tills du kan ta ut en sadelutprovare?

Instämmer. Jag har en T4 haflinger/cob till min breda pålla. Den köpte jag begagnad, väldigt lite använd, för 1700 kr :)! Min har dock inte de utbytbara järnen.

Svår nöt. Hästen behöver ingen ny sadel just nu, men det kanske Du gör om du ska kunna sitta säkert och göra ett fullgott jobb däruppe under inridningen... Hur pass mycket stjälper denna sadel dig?

Bra sammanfattning =)

Hur mycket den stjälper är lite svårt att säga än. Men jag har tycks 'sådär' om den från första gången jag satt mig i den. I den måste jag lägga energi och fokus på att placera mig rätt, jämfört med en sadel där jag sätter mig och sas automatiskt hamnar rätt.

Nu är ju ponnyn såpass lite riden, skritt och trav som sagt, rakt fram och kortare ture (nån km som längst kanske, och korta travsnuttar), och han har varit rätt snäll och tam så jag har kunnat fokusera så mycket som krävts på att sitta som jag ska.

De gånger det inte riktigt gått som på räls är få, han har gjort en mycket lam bock, och han har blivit skrämd och dragit iväg i galopp en gång och det har inte varit problem. Däremot så när han var lite allmänt slingrig och anti ett pass och vi hade lite åsikter om vilket håll vi skulle gå (dock utan brall/bock/sånt) så det man tydligt kan se på bild är att då fokuserar jag på hästen, och då kommer jag omedelbart fel i sadeln - den vill placera mig i stolsits.

Men jag kan aldrig riktigt släppa fokus på min placering i sadeln, vilket som sagt fungerat fint so far då inridningen so far gått i princip som på räls. Men med en troligen rätt taggad och överpigg ponny är risken att jag dels då hamnar fel, och dels att det är väldigt mkt för lite stöd jmf med vad jag skulle önska.

Sen kan jag inte säga att det garanterat blir si eller så eller inte kommer att gå, men..

Har du provat thorowgoods sortiment? De har ju en annan utformning på sätet men har ändå bredden du behöver. De finns dessutom ganska många begagnade så det behöver inte bli så dyrt med tanke på att du nog får byta igen när han har musklat på sig. Kanske kan det vara ett alternativ tills du kan ta ut en sadelutprovare?

Instämmer. Jag har en T4 haflinger/cob till min breda pålla. Den köpte jag begagnad, väldigt lite använd, för 1700 kr :)! Min har dock inte de utbytbara järnen.

Nu har jag inte kollat på nya T4/haflinger cob, men sist jag kikade så har de en förkärlek för att till Sverige ta in sadlarna i 17" som minst. Och det är för stort, 16" eller 16.5" (beroende på sadel) är det jag behöver. (Sen vet jag inte om bommen blir för rak i den osv, men det var sist jag kollade problem redan med sitsstorleken)

Sen ang pris/kostnad så värt nämna är kanske att finansieringsmässigt så har jag 3 st sadlar hänger som jag har för avsikt att byta in. De hänger just därför alltså. De är allihop köpta hos sadelmakaren, dvs jag får om inget ändrats ett bra inbytespris för dem.

Dels en Hubertus Comfort, som jag inte vet idag vad de byter in för, men 2006 så skulle jag i inbyte fått mer för den som inbyte än den skulle gett på begmarknaden. Sen en M&N Hopp ponnyflatback köpt 2006, och så en Cliff Barnsby dressyr köpt´vår/sommar 2008 och i nyskick. Så förhoppningsvis ger de tillräckligt i inbytesvärde för att köpa en ny via sadelutprovaren. De har se inbytessystem (om de inte gjort om) där de betalar bra för sadlar köpta hos dem till aktuell häst. Dvs om jag köper ny nu, och får byta in om 6 månader, borde det jag får lägga emellan bli överkomligt sålänge man håller sig i ungefär samma prisklass. Sist jag bytte sadel var det från en 1½ år gammal Crown WB till nämnda Cliff Barnsby. Jag bytte in Crownsadeln, och fick 1500 kr mindre än nypris för den (dvs betydligt mer än jag fått om jag sålt begagnad).

Sen är ju frågan hur många 'extra byten' man åker på jmf med att köpa 'nu' (= i höst när han iaf är skrittad och travad lite igen under ryttare), och att köpa som jag tänkt, dvs när han är ridbar alla gångarter i ridhus?

Men, det är 16 eller 16.5" och det gör begmarknaden rätt begränsad, kombinerat då med att han behöver en rejält vid bom.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 108
Senast: lillamy73
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama