Bukefalos 28 år!

Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Du får tro mig på mitt ord, att det finns en hel del folk som utan att blinka ger sig på hund, oavsett om den står och morrar och oavsett ras! Det är väl just de personerna man också önskar att skydda sig ifrån tyvärr...

Jag bor i Skåne men inte tror jag att buset är värre här än i andra delar av landet. Jag håller fast vid att man ska INTE överskatta hundens förmåga att försvara sin husse eller matte gör man det så kan det gå illa.

Är hunden inte tränad för uppgiften så kommer den antagligen att backa undan om den blir tillräckligt hotad eller slagen, även en tränad hund kan göra så när man minst önskar det. Jag vet ju vilka av mina tidigare tjänstehundar jag hade velat ha med mig en mörk natt...Det hade inte räckt med min nuvarande schäfer som inte är färdigutbildad och som heller inte kommer att bli det eftersom jag inte längre är i yrket, men hur som helst, den hunden han kan; skälla, morra, hota, bita etc MEN han har taffliga bett och han är inte särkskilt smärttålig, piper för minsta lilla! Han har höga poäng på mentaltest o korning men det hjälper inte, han är en tuffing på ytan bara OCH sig själv närmast;)
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

[
Jag bor i Skåne men inte tror jag att buset är värre här än i andra delar av landet. Jag håller fast vid att man ska INTE överskatta hundens förmåga att försvara sin husse eller matte gör man det så kan det gå illa.
Fortfarande, Nozer är inte ute efter en skyddshund, han är ute efter att tricka! Hunden ska alltså inte dra upp sina aggressioner mot en eventuellt antagonist. Visst, den kan associera "låtsasmorrningen" med något negativt om den skulle råka ut för något, men poängen är att tricket inte ska säga hunden mer än skall eller sitt. Att folk blir provocerade av det är en sak, men då kan dom lika bra bli provocerade för att hunden glor på dem.

Är hunden inte tränad för uppgiften så kommer den antagligen att backa undan om den blir tillräckligt hotad eller slagen,[
Men oavsett om Nozer inte har en hund med god portion försvar o dådkraft så kommer den att backa ändå oavsett om man lär den blotta tänderna eller inte. Poängen är att Nozer inte vill lära sin hund skyddarbete, utan ett simpelt trick. Skillnaden är enorm!
även en tränad hund kan göra så när man minst önskar det. Jag vet ju vilka av mina tidigare tjänstehundar jag hade velat ha med mig en mörk natt...Det hade inte räckt med min nuvarande schäfer som inte är färdigutbildad och som heller inte kommer att bli det eftersom jag inte längre är i yrket, men hur som helst, den hunden han kan; skälla, morra, hota, bita etc MEN han har taffliga bett och han är inte särkskilt smärttålig, piper för minsta lilla! Han har höga poäng på mentaltest o korning men det hjälper inte, han är en tuffing på ytan bara OCH sig själv närmast
Ja har hunden taffligt med dådkraft kan jag förstå att den backar! Jag personligen tycker att det äe en viktig ingrediens i en hund som används i skydd.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

kl

Kommer aldrig glömma hunden som bet våldtäcksmannen i rumpan när hans matte blev överfallen :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Låna svärfar och du får garanterat en hund som morrar när ialla fall han kommer.:devil: Varenda hund oavsett ras så har alla fått något mot denna gubbe efter någon vecka.Trots han fjäskar,lockar och pockar.....
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jag har varit med om tjänstehundar med gott om dådkraft som har fått på nöten av påtända mindre trevliga individer...
Du överskattar nog hundens förmåga något...

Sen vill jag nog säga att du läser TS inlägg fr början, det verkar inte som om det bara var fråga om ett roligt trick så som frågan har ställts.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Sen vill jag nog säga att du läser TS inlägg fr början, det verkar inte som om det bara var fråga om ett roligt trick så som frågan har ställts.

Trick o trick.

Vill absolut INTE framkalla ngt som helst aggresivt i hunden.
O efterssom han av naturen inte e vaktande för fem öre, utan snarare skulle slicka ihjäl en ev våldsman skulle jag vilja få in ett kommando som tex "skall", eller "morra".

Kan tilläggas att det är lika mycket för hundens skull jag vill att han skall kunna se iaf _lite_ skräckinjagande ut. För kommer kalle knarkare en kväll o ska hoppa på mig är det stor risk att också hunden får sig en känga. Vilket jag iaf inbillar mig att han kanske låter bli om hunden ser lite skräckinjagande ut.

/Tobbe
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jag har varit med om tjänstehundar med gott om dådkraft som har fått på nöten av påtända mindre trevliga individer...
Du överskattar nog hundens förmåga något...

Sen vill jag nog säga att du läser TS inlägg fr början, det verkar inte som om det bara var fråga om ett roligt trick så som frågan har ställts.

Fast det är inte det det här handlar om. En siberian Husky har ingen vaktinstinkt what so ever enligt rasstandarden. Låt säga en schäfer har åtminstone egnskaper nog att åtminstone försöka avärja en eventuellt antagonist, naturligt gör inte en husky det och jag tror att möter man en riktig pundare som är förbannad någon dag så går han fram till hunden ändå fast den morrar, normalt tror jag ändå att en arg hund kan blotta tänderna av rädsla. Men då visar den även rädslan med hela kroppspåket, tricket är ju bara ett lyft på överläppen.

Att hunden blivit berörd av ett möte med en sådan typ är inte alls konstigt och har inte med hundens förmåga att göra. En hund som tidigare varit skottfast kan bli skotträdd/berörd också. Det brukar dock vara snäppet enklare att stabilisera en sån hund i träning efter ett sånt angrepp . Dådkraft kan även vara att hunden övervinner sina rädslor efteråt under träning, det måste ju inte vara precis för stunden bara för att det måste vara det på mentaltest/korning. Där spelar det ju dock såklart större roll. Sen undrar jag faktiskt varför inte polis och väktarhundar inte belastas mer från början i skyddsträning? Nu kan inte jag tala för alla men det känns som att man kör skyddet ungefär lika som på tävling ..och det är ju egentligen bara simuleringar som hunden ska ta med en klackspark (tycker jag) , när den sen kommer ut och möter en riktigt förbannad typ som faktiskt vill ge sig på hunden på riktigt utan softstock utan med nävarna är det inte ett dugg konstigt att hunden reagerar!
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Därför att man måste bygga upp en hunden inför uppgiften, inte puckla på den från början så att den tappar självförtroendet totalt!

Man bygger upp hunden, bit för bit, inbillar den genom olika övningar och uppgifter att den är störst, bäst och starkast i världen. En hund som från början är bra mentalt, bra i miljöer osv, den har en god grund att börja jobba utifrån men därmed inte sagt att det bara är att "tuta och köra".

Det finns tjänstehundar som tränas alltför tävlingsmässigt enligt min åsikt men det beror oftast på att de har en hundförare som också är en flitig tävlingshundförare. På mitt jobb kunde man se en rätt tydlig skillnad på de som var tävlingsinriktade och de som var helt tjänsteinriktade, de senare var mer benägna att köra träningar med hel skyddsdräkt t ex eller la ner mkt arbete på att uppmuntra hundens sociala kamplust så att den fungerade bättre i närkamp.

Att ge sig på att träna hunden genom att naturtroget puckla på den med sparkar och slag det tyder på total brist på kunskap och olämplighet att träna hundar överhuvudtaget.

Tilläggas kan också att man arbetar som ett team, det är inte meningen att hunden ensam ska göra jobbet...
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Sorry, men jag kan med stor säkerhet säga att Kalle knarkare INTE kommer att bli rädd för din morrande hund, snarare kommer detta att trigga Kalle knarkare och ni råkar båda illa ut...

Det bästa du kan lära dig och din hund i detta fallet är att vända om och springa fort som --- därifrån.
Att backa är oftast det bästa försvaret och om du hamnar i ett trängt läge så kommer din hund inte att vara dig till hjälp om han saknar förmågan, kunskapen och drifterna att försvara dig.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Därför att man måste bygga upp en hunden inför uppgiften, inte puckla på den från början så att den tappar självförtroendet totalt!

Man bygger upp hunden, bit för bit, inbillar den genom olika övningar och uppgifter att den är störst, bäst och starkast i världen. En hund som från början är bra mentalt, bra i miljöer osv, den har en god grund att börja jobba utifrån men därmed inte sagt att det bara är att "tuta och köra".

Det finns tjänstehundar som tränas alltför tävlingsmässigt enligt min åsikt men det beror oftast på att de har en hundförare som också är en flitig tävlingshundförare. På mitt jobb kunde man se en rätt tydlig skillnad på de som var tävlingsinriktade och de som var helt tjänsteinriktade, de senare var mer benägna att köra träningar med hel skyddsdräkt t ex eller la ner mkt arbete på att uppmuntra hundens sociala kamplust så att den fungerade bättre i närkamp.

Att ge sig på att träna hunden genom att naturtroget puckla på den med sparkar och slag det tyder på total brist på kunskap och olämplighet att träna hundar överhuvudtaget.

Tilläggas kan också att man arbetar som ett team, det är inte meningen att hunden ensam ska göra jobbet...

Det där vet jag inte ens om jag ska svara ordentligt på för jag vet inte om du driver med mig. Jag vill ta en seriös diskussion så jag skulle uppskatta om du kunde hålla dig på den nivån.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

forts.. Vad är ditt syfte med det här inlägget?
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Sorry, men jag kan med stor säkerhet säga att Kalle knarkare INTE kommer att bli rädd för din morrande hund, snarare kommer detta att trigga Kalle knarkare och ni råkar båda illa ut...

Det bästa du kan lära dig och din hund i detta fallet är att vända om och springa fort som --- därifrån.
Att backa är oftast det bästa försvaret och om du hamnar i ett trängt läge så kommer din hund inte att vara dig till hjälp om han saknar förmågan, kunskapen och drifterna att försvara dig.

Mycket bra skrivet.:bow:
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

visst tusan finns det miffon som beter sig som rena självmordskandidater, men dessa är faktiskt inte så vanliga, påtända eller ej. de flesta går väldigt stora omvägar så fort hunden börjar låta lite. min tik tycker inte om människor som beter sig hotfullt/konstigt och det låter hon dem få veta. och jag har då aldrig varit med om att dessa människor inte fått väldigt bråttom iväg.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jag antar att din okunnighet i ämnet och din bristande erfarenhet gör att du inte kan bemöta det jag skrivit. Det är helt ok för min del men ge inte sken av att du har en aning om hur det är lämpligt att träna upp en hund för tjänst för det kan jag efter att ha läst dina inlägg säga med bestämdhet att det har du inte.

TS vill lära in ett moment på sin hund för att hålla "fula gubbar" på avstånd och för att det är "kul" och jag har svarat vad jag anser om detta och vilka ev problem detta kan leda till, för hunden och för honom själv, ingenting annat. Tjänsteutövning och inlärning av skydd har i högsta grad med ämnet att göra även om du försöker påskina att så inte är fallet. Mekanismen är densamma, vi har moment i skyddsträning som just går ut på att bevaka, hålla figurant på avstånd, alla moment går inte ut på att gå i bett. Som hundförare har jag alltid sett det som ett nederlag när hunden har måst gå i bett. Att få vittring, kunna hitta och bevaka tills Polis kommer till platsen det har alltid varit det ultimata för min del, då har vi gjort ett gott arbete. Som privatperson så har jag ingen anledning att använda hunden som försvar det leder förmodligen mest till problem för ens egen del.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jag antar att din okunnighet i ämnet och din bristande erfarenhet gör att du inte kan bemöta det jag skrivit. Det är helt ok för min del men ge inte sken av att du har en aning om hur det är lämpligt att träna upp en hund för tjänst för det kan jag efter att ha läst dina inlägg säga med bestämdhet att det har du inte.

TS vill lära in ett moment på sin hund för att hålla "fula gubbar" på avstånd och för att det är "kul" och jag har svarat vad jag anser om detta och vilka ev problem detta kan leda till, för hunden och för honom själv, ingenting annat. Tjänsteutövning och inlärning av skydd har i högsta grad med ämnet att göra även om du försöker påskina att så inte är fallet. Mekanismen är densamma, vi har moment i skyddsträning som just går ut på att bevaka, hålla figurant på avstånd, alla moment går inte ut på att gå i bett. Som hundförare har jag alltid sett det som ett nederlag när hunden har måst gå i bett. Att få vittring, kunna hitta och bevaka tills Polis kommer till platsen det har alltid varit det ultimata för min del, då har vi gjort ett gott arbete. Som privatperson så har jag ingen anledning att använda hunden som försvar det leder förmodligen mest till problem för ens egen del.


För det första har jag väldigt svårt att ta en människa på allvar som tar ord som "belasta mer" synomymt med att misshandla och sparka sin hund, om det är så svart på vitt för dig så ja, då kan inte jag påstå att jag tycker att du är speciellt kunnig inom ämnet heller. Tvärtom oroar det mig att det inte finns någon form av gråskala där emellan. Du blir dessutom personlig i dina inlägg vilket jag heller inte kan ta på allvar. Jag anser att du förlöjligar genom att påstå att jag menat att hunden ska så gott som slås med batong för att duga i strid, du gör en enorm jättehöna av en fjäder och hakar upp dig på en mening.

TS vill lära in ett moment på sin hund för att hålla "fula gubbar" på avstånd och för att det är "kul" och jag har svarat vad jag anser om detta och vilka ev problem detta kan leda till, för hunden och för honom själv, ingenting annat.
Och du ska absolut få säga vad du tycker om saken, men jag tycker fortfarande att det vore trevligt om du kunde diskutera sakligt istället för att tappa humöret och börja skriva sagor om hundmisshandel. TS markerade att han inte vill dra fram sina aggressioner i hunden, DET tar jag synomymt med att han inte vill ha en skyddshund. En skyddshund/tj hund ska dessutom lämplighetstestast och som jag tidigare påpekat så är inte huskyn en hund med en enda bit i bagaget som en skyddshund ska ha. Hade han velat göra denne till skyddshund tror jag faktiskt att folk i branschen hade skrattat.

Trick o trick.

Vill absolut INTE framkalla ngt som helst aggresivt i hunden.
O efterssom han av naturen inte e vaktande för fem öre, utan snarare skulle slicka ihjäl en ev våldsman skulle jag vilja få in ett kommando som tex "skall", eller "morra".
Nozer kan få kalla denna önskan vad han vill. Kommando eller trick.
Understryker att han ej vill ha en hund som varken bevakar eller angriper vid fara. Det står dessutom i första inlägget att han även skulle ha det "som en kul grej". Ett trick alltså!

Nu föreslår jag att du slappnar av och försöker diskutera på en nivå som inte tillhör dagis så kanske vi kan komma någonvart med våra åsikter?
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jag antar att din okunnighet i ämnet och din bristande erfarenhet gör att du inte kan bemöta det jag skrivit. Det är helt ok för min del men ge inte sken av att du har en aning om hur det är lämpligt att träna upp en hund för tjänst för det kan jag efter att ha läst dina inlägg säga med bestämdhet att det har du inte.
Simpel provokation, jag förstår att du överreagerar när du läser hundmisshandel.


Tjänsteutövning och inlärning av skydd har i högsta grad med ämnet att göra även om du försöker påskina att så inte är fallet.
Jag står fortfarande för att jag tolkat Nozers inlägg som att han inte vill ha en skyddshund. Sedan kan han få rätta mig om jag har fel.


Mekanismen är densamma, vi har moment i skyddsträning som just går ut på att bevaka, hålla figurant på avstånd, alla moment går inte ut på att gå i bett. Som hundförare har jag alltid sett det som ett nederlag när hunden har måst gå i bett. Att få vittring, kunna hitta och bevaka tills Polis kommer till platsen det har alltid varit det ultimata för min del, då har vi gjort ett gott arbete. Som privatperson så har jag ingen anledning att använda hunden som försvar det leder förmodligen mest till problem för ens egen del

Eftersom att jag fortfarande tror att Nozer inte vill ha en skyddshund utan en teaterapa tycker inte jag att detta har med saken att göra. Han ha rinte skrivit någonstans att han vill att hunden ska fram till antagonisten och angripa när denna flyr eller utgör hot.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

ursprungligen postat av nozer.

Jag nöjer mig med att han morrar o ser glad ut. =)
Förhoppningsvis skrämmer det en ev angripare på flykten bara han hör att hunden låter när man ger ett kommando.

Tänker mest på min lilla späda sambo på hennes kvällspromenader med hunden. För henne skulle det vara en trygghet med en hund som folk iaf tror är lite vaktande pga att den låter
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Ja folk gör ju som de vill med sina hundar, tyvärr i vissa fall, men vad kan syftet vara om inte ta fram aggressivitet när man ska ha hunden till att morra åt okända i parken, på gatan etc, som ev går emot husse??

Jag förstår överhuvudtaget inte syftet men det kan kanske TS svara på då, inte du. Jag har inte skrivit något personligt alls utan beskrivit vilka problem jag ser med att lära in ett sådant sk trick och vilka mina erfarenheter är av inlärning av moment, hur det kan se ut om du använder dig av hund i mötet med en aggressiv person etc etc. Tar du detta personligt på något sätt så är det ju enbart för att du går in i diskussionen, då får man räkna med att få svar och kanske från någon med mer kunskap och erfarenhet än vad du har själv just i detta ämne.

Dagisnivån den står du nog själv för i dina reaktioner och svar på inlägg i diskussionen...Du är i samma ålder som min dotter ungefär så jag tar det inte så allvarligt från din sida, jag är lite för gammal för det.

Min slutkommentar till dig, för att inte tjafsa sönder tråden för den stackars TS, det är att jag delar inte dina åsikter och om jag läser dina inlägg så är det ömsesidigt skulle jag tro. Inte så konstruktivt att fortsätta diskussionen här då men är du väldigt upprörd över mina svar så PM:a gärna.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jösses vad det blev livat här :crazy:

Syftet med att jag vill få in skall etc är först o främst för att det är en kul grej.

Men även som sagt att OM det inträffar att man kommer i ett trängt läge o inte kan fly (vilket givetvis ÄR mitt första val), så kan det vara trevligt, som jag sagt tidigare med en hund som iaf ger sken av att vara på sin vakt.

Är inte ute efter att få ngn skyddshund. Men gärna en hund som skäller/morrar åt personer som ser skumma ut.

Nu har hunden fråga inga tendenser alls att låta öht om det kommer ngn skummis ute.
Så att han på naturlig väg skulle skydda oss ser ja som en mer eller mindre omöjlighet.
Vill inte heller för den sakens skull att hunden ska skydda oss. För ger han sig på ngn ute är det stor risk att han bli ihjälsparkad/slagen. O det är det sista jag vill uppnå. Då springer jag hellre iväg o hoppas på det bästa.
Tvivlar på att stackarn ens skulle försvara sig så snäll som han är.

Vad jag vill uppnå är som sagt en markering. En markering på så vis att OM ngn vill fram o tjafsa, så ska dom ej veta om att hunden är så snäll som han är genom att hunden på ett kommando ger skall eller likn.
Vilket jag, i min enfald iaf tror skulle räcka till i de flesta fall för att en ev angripare skulle gå iväg istället för att riskera ett bett av hunden.

Tänker även på hunden i detta läge. Om jag är ute o går med honom, och en person kommer fram för att råna mig, så vad säger att dom inte sparkar ner hunden också just för att han bara finns med där. Ser eller verkar han vara på sin vakt kanske man klarar sig undan.

Vet bara hur jag själv reagerar när en hund skäller o morrar när man går förbi. Fler än en gång man gått omvägar pga en ilsken hund kan ja säga. O förhoppningsvis funkar många andra människor med onda avsikter på samma sätt o låter mig o hunden vara, o tar ngn utan hund istället.

/Tobbe
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp