Hur stort proteinbehov?

A

Aia

Räknar ut foderstaten till mitt halvblod. Frågeställningen är inte riktigt aktuell då jag har en bra kvot på mitt hösilage, men det kan ju bli intressant till kommande år.
Hennes behov av hösilaget är enligt foderstatsprogrammet 10 kg, och proteinet ligger då rätt bra (lite mycket). Hästen äter i dagsläget glatt upp ungefär 20 kg och är i fint hull på det. Hästen har ju då dubbelt så stort energibehov än vad programmet räknar med. Hur påverkar det hennes proteinbehov? Blir det också dubbelt så stort också eller är det lika stort?

Aia

Sv: Hur stort proteinbehov?

Räknar ut foderstaten till mitt halvblod. Frågeställningen är inte riktigt aktuell då jag har en bra kvot på mitt hösilage, men det kan ju bli intressant till kommande år.
Hennes behov av hösilaget är enligt foderstatsprogrammet 10 kg, och proteinet ligger då rätt bra (lite mycket). Hästen äter i dagsläget glatt upp ungefär 20 kg och är i fint hull på det. Hästen har ju då dubbelt så stort energibehov än vad programmet räknar med. Hur påverkar det hennes proteinbehov? Blir det också dubbelt så stort också eller är det lika stort?

Aia

Hästens proteinbehov är 6 ggr så större än vad energibehovet. Alltså så är det energibehovet som styr. Att hästen glatt äter upp 20 kg har ingenting med energibehovet att göra. Man måste allstå veta MJ på höt och hästens energibehov för att veta hur många kg som behövs på ett dygn.

Är sedan kvoten mellan Mj och smältbart råprotein 6 - då är höt perfekt.

Sedan finns det undantag, mitt halvblod behöver ha en kvot på 7 för att behålla musklerna.

/Lizzie

Jag kanske har uttryckt mig oklart:
Jag har ett analyserat foder (annars skulle jag ju inte ha nåt att räkna på). Jag har fyllt i värdena i programmet (har provat två olika program med ungefär samma resultat) tillsammans med uppgifter om hästen. Då säger programmet att hästen behöver 10 kg hösilage, hästen äter nu 20 kg hösilage(inget annat foder bara mineraler och lite vitaminer). Skulle jag sänka hennes giva till 10 kg, skulle hon ju försvinna :crazy:
Alltså är ju hennes energibehov dubbelt så mycket som programmet säger. I detta fallet från 85 MJ --> 170 MJ.
Hennes proteinbehov är enligt programmet 500. Så som det verkar i programmet är det endast hästens arbetsmängd som påverkar en eventuell ökning av protein-givan utöver grundbehovet på 500, men jag har också hört så som du säger, men frågan är då vad jag ska räkna på, det teoretiska eller faktiska energibehovet...
Om du vill veta mina värden kan jag skriva ner dem men det känns inte riktigt relevant för min fråga... kvoten ligger iaf på 6,5.

//Aia

Senast ändrad av en moderator:

Om hon håller sig fin på det hon får nu så blir det väl 170*6 = 1020? Känns ju som att det där programmet inte riktigt fungerade för din häst så gå på ögat lite mer kanske och ha hennes faktiska (inte teoretiska) behov i bakhuvudet.

Jag kanske har uttryckt mig oklart:
Jag har ett analyserat foder (annars skulle jag ju inte ha nåt att räkna på). Jag har fyllt i värdena i programmet (har provat två olika program med ungefär samma resultat) tillsammans med uppgifter om hästen. Då säger programmet att hästen behöver 10 kg hösilage, hästen äter nu 20 kg hösilage(inget annat foder bara mineraler och lite vitaminer). Skulle jag sänka hennes giva till 10 kg, skulle hon ju försvinna :crazy:
Alltså är ju hennes energibehov dubbelt så mycket som programmet säger. I detta fallet från 85 MJ --> 170 MJ.
Hennes proteinbehov är enligt programmet 500. Så som det verkar i programmet är det endast hästens arbetsmängd som påverkar en eventuell ökning av protein-givan utöver grundbehovet på 500, men jag har också hört så som du säger, men frågan är då vad jag ska räkna på, det teoretiska eller faktiska energibehovet...
Om du vill veta mina värden kan jag skriva ner dem men det känns inte riktigt relevant för min fråga... kvoten ligger iaf på 6,5.

//Aia

Jag tycker du ska gå på hur hon ser ut i hullet. Vissa hästar har högre energibehov än vad "programmet" säger. Min egen pålla är sådan. Eftersom du har en kvot på 6,5 på ditt grovfoder så kan du ge så mycket grovfoder som din häst behöver äta utan att tänka på att det blir för lite protein i förhållande till energi. När du ger mineraler utgår du ifrån den faktiska mängden grovfoder hon käkar per dygn.

Om du däremot hade haft en kvot på 4,5 eller liknande hade det var en helt annan sak! Då måste man börja ge extra proteinfoder osv.

/Lizzie

Vad har du för torrsubstans i hösilaget? Är du säker på att du skrivit in korrekt värde i programmet? Min halvblodshäst i lätt arbete får 9 kg hö med ts 84% och ett hösilage är väl blötare? Eftersom du då fodrar med en större andel vatten tycker jag att 10 kg låter lite, om det inte är 10 kg torrsubstans det handlar om förståss.

Om du däremot hade haft en kvot på 4,5 eller liknande hade det var en helt annan sak! Då måste man börja ge extra proteinfoder osv.

/Lizzie

Fast det där är inte säkert! Om man redan har tillgodosett behovet av protein ( ca 335g, 500 kg häst, normalhull, inget arbete) så strunta i kvoten. Säg att behovet är 330. Och hästen via grovfodret får i sig 500g. Men kvoten är bara 4. Varför ge mer protein ändå, och öka överskottet ännu mer?
Ska man vara "kvotslavisk" kan det bli stora onödiga överskott, ser ingen anledning till det.
Behovet av protein ökar dock beroende på vilken typ av arbete hästen utför, ålder osv..

SEn måste man givetvis fodra med ögat också!

Senast ändrad:

Det är ju viktigt att inte få för stora överskott på varken protein eller energi. Vi som har hyfsat energirikt, men förhållandevis proteinfattigt hö (alltså ett hö med låg kvot) får fodra med hö så att energibehovet täcks och sedan fylla på med proteinfodermedel så att det behovet täcks. Hade jag bara fodrat upp med hö så att alla behoven täcks hade jag fått ett stortöverskott på energi.

Är det inte för stora överskott/underskott så spelar inte kvoten någon roll i många fall. Men har man ett stort överskott av energi när man täckt proteinbehovet så får man i många fall en fet häst. Alltså spelar kvoten visst roll. Men inte sagt att man behöver ha den på exakt 6, men den hanmar runt det när hästen får vad den behöver.

Självklart ska man fodra med ögat också. En del behöver högre, eller lägre kvot. Alltså mer eller mindre protein/energi än "mallhästen".

Antagligen var det så här du menade, men jag ville förtydliga lite :)

Vi menar samma sak;)

Men vissa räknar "kvotslaviskt" oavsett. Dvs om hästen har ett större mj-behov än tabellerna så följer man med med protein så kvoten alltid ligger på 6 (eller 9 typ för digivande osv), fast man har passerat hästens egentliga behov för längesedan. Och då kan det bli stora onödiga överskott. Onödigt för hästen att ta hand om, och i många fall onödigt för plånboken;)

Senast ändrad:

Delvis kl

Jag har exakt samma situation. Mitt fbl äter enbart grovfoder (och lite mineraler och kraft) och tillgodoser därigenom sitt proteinbehov enligt tabell, med lite råge. Energiintaget ligger ungefär 25 MJ över tabellen men hon fungerar fint på det, både hull och muskler. Jag förstår hur du menar och tycker att du resonerar vettigt.

Ringde faktiskt till "det där stora kraftfulla foderföretaget" ;)
Iallafall så sa hon att proteinkvoten är statisk för min häst. Hennes energibehov är dubbelt mot vad det "ska vara" men hennes proteinbehov är kvar på samma "teoretiska nivå" Hon hade alltså fått i sig tillräckligt med protein om hösilaget legat på 3,5 i kvot också eftersom jag dubblat givan.
Trots en bra kvot (6,5) så får hästen i dagsläget i sig för mycket protein, därför får man ju givetvis vara observant på "proteinrelaterade åkommor" men ett för stort proteintillskott från grovfodret är inte lika farligt som om det skulle komma från kraften tydligen. Skulle hon få det får jag byta ut en del av höet mot något annat som inte innehåller så mycket protein.

Jo jag har räknat rätt, TS på hösilaget är 78% (gränsen för hö går vid 80%). Tidigare har hon fått 15 kg hö +ett par kg lusern.
Det är en dam med mycket fullblod i, mycket utevistelse med roliga kompisar, en riktig fryslort som har rejäla täcken på sig men jag tror hon är lite frusen ändå (det känns att musklerna blir stela på henne efter en kall dag, jag ska höra med equiterapeuten om ett BoT till henne) Hon har gått med snett bäcken, vilket vi har rättat till, och nu har hon börjat bygga om sin kropp som attan. Kan ju också bidra, att hon använder sina muskler på ett annat sätt, innan kanske hon hade ont och nu ändras kroppen på henne? Hon har ändrat sin gång bak något enormt, innan stapplade hon fram och nu tar hon kliv och har lite gung i klivet. :love:

Jo precis det är rätt, skrev lite fel där :angel: Tack för påpekan, så det inte blir några missförstånd :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
775
Senast: Oknytt
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 220
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka