Hur stor skillnad på hopp-& dressyrsadel?

zoller

Trådstartare
Provred en häst som bara gått med hoppsadel hela sitt liv, bör tilläggas att denne är åtta år i år. Jag vill göra om den till en dressyrhäst då den rör sig trevligt, är välriden samt att jag sysslar med dressyr mestadels.
Ägaren sa att ägaren innan hade lagt på en dressyrsadel(lagt den långt bak för ägaren menade att de va så dressyryttare gjorde - sadlar för långt bak) då hade hästen tyckt det varit väldigt obehagligt och inte accepterat detta genom att börja bocka. Ägaren trodde dock det skulle gå om man vande hästen vid att ha sadeln på sig och tog det lugnt.

Men är det så stor skillnad på hoppsadlar samt dressyrsadlar? Inte lägger väl jag min dressyrsadel överdrivet långt bak eller hoppsadeln långt fram?
Någon som upplevt något liknande med någon häst?

Sv: Hur stor skillnad på hopp-& dressyrsadel?

Jag vill snarare påstå att det är vanligare att hoppryttare isånnafall lägger sadeln för långt fram, vilket även många dressyrryttare gör. För hästens anatomi så ska sadeln faktiskt ligga lite längre bak än vad många tror. Detta för att hästens ska få så stor bogfrihet som möjligt, och kunna röra sig obehindrat från tryck på bogbladet. Hoppryttare sadlar ofta längre fram för att få en bättre balanspunkt över hindret. Sadlingen i sig är kanske inte lika optimal för hästen men samtidigt så kan nog en ryttare i obalans över hindret göra lika stor "skada" så därför tycker jag att man kan "förlåta" detta så länge det inte är extremt. En dressyrsadel är ju ofta mer tajt och intill längs med hästens sida än en hoppsadel så därför är det nog extra viktigt att lägga en dressyrsadel rätt, alltså linte längre bak än många tror.

Det är möjligt att hästen du provat reagerar på detta men vänj in hästen istället lite mer försiktigt. Antingen byt till dressyrsadel som du först lägger för långt fram så som hoppsadeln legat och sedan dra den bakåt succesivt. Eller använd hoppsadeln i början men lägg den längre bak än den legat tidigare och vänj hästen på det viset.

Det kan ju annars vara så att det inte är sadeln hästen regaerar på, utan det nya skänkelläget och positionen i sadeln.

Lycka till! Mvh Maria

Sadeln kanske inte passade?

Det borde väl annars inte vara så ofantligt stor skillnad..

Hopp- och dressyrsadlar kan, beroende på märke, vara uppbyggda lite olika, och därför kan de naturligtvis kännas lite konstiga för hästen. Men normalt ska hästen absolut inte bete sig annorlunda, eftersom att båda sadlarna är engelska och därför är dressyr - och hoppsadlar ganska lika för hästen.
Med andra ord borde hästen inte reagera som den gjorde, förmodligen har den sadlats fel eller också passar inte dressyrsadeln.

Däremot kanske skänkelläget för ryttaren hamnade för långt bak? Vissa hästar kan tycka att det är lite konstigt. Då gäller det att träna.

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 268
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama