Hur stor behövs?

millen

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, hur stor oslandshäst behöver man om man är 170 cm lång och väger ca 75 kg? Hur stora har ni? Jag tycker alla är så små, runt 135, men det verkar ju inte finnas så många större än 140 cm. Men jag är rädd att jag blir förstora på en så liten häst.

Ursäkta för flummigt inlägg, men jag undrar som sagt hur stora isisar ni har :)

Sv: Hur stor behövs?

Kolla inte allt för mycket på mankhöjden, även om jag skulle leta efter en något större islänning om jag var du. Det viktigaste är att leta efter en som är bra byggd med bra rygg.
Nu för tiden finns det ju båda mer och mindre viktbärande islänningar, och låt dig inte luras av alla "grova", det vill säga feta islänningar som finns ute på marknaden. Vet inte hur många ägare jag hört säga att deras hästar är grovt byggda, när det i själva verket är en ganska så smäcker häst under en massa extra fett. :angel:

Storleken är inte allt. Vet en valack på 128 som känns STOR - även enligt storhästryttare. Min som är ca 137 cm känns pytteliten, tunn i kroppen och kort. Så provrid och känn efter. Sen är det ju så att de flesta är inte mätta mer än med tumstock på stallgången, eller så gissar man bara. Så få vet ju hur stora sina hästar verkligen är. Folk höftar ganska vilt :P

Jag har bara stora hästar, så särskilt ovanliga är de inte. I övrigt har du nog inga problem med en välmusklad häst även om den är lite lägre säg runt 135.

Jag är nästan lika lång å väger för mycket, en del mer än vad du gör.
mina är 133cm och 131 cm, och jag hade ju kanske önskat att de var större. Men ingen reagear på att det ser det minsta konstigt ut och hästarna är glada och jobbar på. Men visst känner jag att min häst säkert kan prestera mer om jag gick ner 15 kg.. typ 5% av hästens vikt.

Sen är det ju så om man tänker sig att man skall vandra i fjällen ex, och skall man bära tungt då är det OTROLIGT viktigt med en passande ryggsäck som inte skaver. Då kan du bära tungt om du har packat bra. Har du en kass ryggsäck som är ojämnt packad så bär du varken mycket eller länge.

stabil ryttare i väl passande sadel blir ju något viktigare i läget stor ryttare liten häst.

Tycker det är viktigare med din egen sits och balans, och hästens exteriör och bärighet snarare än mankhöjd och längd. Leta istället efter välmusklade, starka hästar som bär dig väl! Jag är 173, väger ca 60, och har en islänning på ca 133cm.

Ett till tips, om du har möjlighet så kan det vara bra att provrida flera gånger och be ägaren och/eller en mindre person rida hästen också. En del hästar är inte så himla tydliga med att markera när det blir för tungt.

Min förra var 128 och kändes absolut större, men han var inte viktbärande. Han reagerade så fort han fick en ryttare över 60-65kg på ryggen. Han visade det inte så tydligt alltid, ibland kunde han bocka, men oftast visade han det bara väldigt subtilt. Jag tror inte att man hade märkt någon skillnad om man hade provat/sett honom en gång.

Jag är 173 cm lång och väger ca 68 kg. Min ena häst är ca 143 cm och den andra är drygt 145 cm och kommer kanske bli lite högre eftersom han växer fortfarande.

Som någon tidigare skrivit så är det viktigare med en bra sits och att man är välbalanserad som ryttare, då gör det inget om hästen är mindre.

Jag är 176 cm 68 kg och min häst 142 cm och ganska stor för sin höjd, han känns lagom stor. Jag rider ibland mindre hästar och vissa känns för små, andra känns bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
950
Senast: ufot
·
Fordon Familjen växer och det börjar bli dags att (motvilligt) inse att vår trogna Volvo inte riktigt räcker till längre. Vi behöver en större...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: MML
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka