Hur skydda mina katter mot rovdjur?

wrangler

Trådstartare
Jag har de åren vi bott på denna gård blivit av med ett STORT (!) antal katter. Mina katter är som barn för mig och helst hade jag hållt dom inne dygnet runt men det är jagande bonnkatter som vill vara ute och det känns inte bra att göra om dom till innekatter men....

Vad sjutton ska jag göra??? Jag kan inte se någon annan orsak än att det är rovdjuren som tar dom. Vi har mkt räv, även lo och annat i närområdet. Det känns som att dom ser denna gården som någon slags välfyllt skafferi och rävarna rör sig väldigt nära, i trädgården ibland mitt på dagen (friska fina rävar).

Flera av katterna har varit märkta och steriliserade, några inte, men jag kan inte se att det är ett normalt bortfall av katter på landet... det är välskötta, hemtama katter som får mat och som älskar att vara inne (får vara inne så mycket dom vill och har tillgång till ett uterum med kattlucka om dom skulle komma hem när ingen är hemma), sover i sängen och mår allmänt prima.
Jag har till och med slutat mata dom i stallet med resultatet att stallet har blivit invaderat av möss....

Vi bor i skogen, inte så mycket grannar, mest skog och ingen stor väg särskilt nära. Dock en grusväg som går genom gården men jag har aldrig hittat en påkörd katt och jag tror iaf att de som kör här skulle säga till....

Mitt hjärta går sönder varenda gång en katt försvinner men jag vet inte vad jag ska göra??? :cry: Finns det NÅGOT sätt att skydda mina katter mot rovdjur???
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Säger som ovan, stängsel. Tror du att det är rovdjur som tar katterna är lösningen att hålla rovdjuren utestängda från gården. Kostsamt och inte helt enkelt kanske, men jag kan inte se någon annan lösning.
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Nej inte jag heller..... jag har vänt ut och in på problemet och hittar verkligen ingen (annan) lösning.... Svårt bara med de två som är vana att dra sina jaktrepor, de kommer inte bli nöjda med en sådan lösning men hellre det än uppätna antar jag...:(

Hade hoppats att någon här visste om en mirakelspray eller nåt som höll alla rovdjur borta :cool:

Pratade med en "granne" (genom skogen) och hon hade också blivit av med flera katter.

Jäkla skitproblem!
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Kanske kan de 2 få fortsätta gå utanför om det inte skulle visa sig funka med rastgård för dom? Jag hade under flera år en huskatt som var utekatt, samtidigt som jag hade 3 olika i omgångar som inte fick gå ut. Gick bra! Men du kan ju testa ha dom "inne" först, ibland blir man överaskad :D
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Vill du fortsätta att ha utekatter så är nog det enda alternativet att du får hjälp av någon jägare att hålla efter rovdjuren kring din gård.


Ifall du inte känner någon som kan hjälpa dig så kan det kanske gå att få någon dansk eller tysk jägare intresserad. Det skulle nog gå att tjäna pengar på att sälja in en vecka i den svenska skogen med fri rävjakt. Jag förutsätter att du får OK från markägare ifall du inte äger marken runt gården.


Ett annat alternativ skulle kanske kunna vara någon form av vakthund som gick lös på gården dygnet runt. Vet inte hur bra det skulle funka, sen kan det ju finnas andra problem med att ha lösa hundar ute.

Lycka till!
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Lokatter brukar vara dom värsta fienderna! Mot räv och grävling hjälper det med elnät för getter runt gården med starkast tillåtna elagregat påkopplat, men lokatter hoppar över. Vanliga katter kan i och för sig också hoppa över, men om man gör en stor hage som inte går att krypa under så nöjer dom sig med att vara innanför om det inte är löpning på gång... Vart bor du? Om du bor i norra Sverige så funkar det inget vidare med nät på vintern pga snön. Jag har för mig att lokatter jagar i gryning och skymning så kanske hjälper det att hålla katterna inne då det är mörkt.
Vakthund låter annars som en bra idé om katterna accepterar den!
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Jag bor i Västra Götaland, med Tiveden skogarna bakom mig så att säga.

Vi kommer att sätta upp rovdjurstängsel runt hagarna efterhand eftersom det verkar som att det kommer utplaceras varg här framöver. Vi äger marken runt om gården, ca 15 ha, men det går en grusväg genom gården som vi inte kan stängsla ut. Av denna anledning kan vi inte heller ha hundar ute/lösa dygnet runt men vi har två stora vaktiga hundar (schäfer och amerikansk bulldog) som varnar när det är något djur ute och som gärna springer ut och jagar bort, men av någon anledning är iaf inte rävarna särskilt brydda eftersom dom kan knalla i trädgården 3 meter från huset mitt på ljusan dag! :cool:

Lo har sambon sett en gång i hagen precis utanför husknuten också.

Men man kanske får satsa på ett nät också som du säger... ett jäkla jobb att sätta upp men funkar det är det ju värt det!


Egentligen har jag ju inget emot rovdjuren i sig men vill ju ha kvar mina katter... Hela situationen känns jobbig.

Katterna kommer numera in på natten, vågar som sagt inte ens ha dom i stallet där dom eg ska göra nytta (eftersom dom kan komma ut då)!
Men ibland är det ju någon av "grabbarna" som ändå inte kommer hem på natten, nu senast var Leopold borta i 4 nätter och jag var ett VRAK. Tackar högre makter för att han kom hem igår morse, nu ligger han o dom andra o snarkar här omkring o får inte gå ut alls. :crazy:

Tack för era svar iaf!
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Usch jag förstår precis hur du känner. Jag förlorade min ena katt i våras, men då var det inget rovdjur utan en granne som SKJÖT honom. :mad: :cry:

En annan katt blev jagad av lodjur och blev borta i 3 veckor, och det var tom på morgonen och hon höll sig alltid runt gården. Det är verkligen inte kul! En åt troligtvis gift hos någon granne och dog. Det är farligt för katter på landet, jag som trodde det var trygt....

Nu har jag bara tre, varav en får gå ut. Han är född stallkatt och trivs inte med att bara vara inne. Försöker alltid få in honom på kvällen men på sommaren så händer det att han inte vill komma och då ligger jag vaken hela natten och lyssnar efter skrik....

De andra två har fått en rastgård, och hanen brukar jag även ta med på små promenader i koppel. Det tycker han om.

Om jag vore du så skulle jag hålla alla som inte lider av det inomhus. Det är så jag har tänkt.
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Ja... dom är ju rätt bra på att vara soffpotatisar större delen av tiden... Känns ju knäppt att ha duktiga musjägare som innekatter på landet bara!!! :(
Samtidigt som man blir invaderad av möss i stallet.... :crazy:

Du har ingen bild på din rastgård?
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Det ær inte alls svårt att sætta upp elnæt. Man behøver några træstolpar att ha till hørnen bara. Men det ær en dyr løsning. 100 meter kostar ca 1500 kr.

Katter som blir øverviktiga brukar också bli sløa. Behøvs inte alls mycket øvervikt før att det ska mærkas! Men då ær ju till ex 8 hg 20% av en katts vikt om han væger 4kg då han ær smal. Jæmfør med om du bør væga 70 kg och går upp till 84... Blir nog jobbigare att springa då! Jag har tænkt på att det hær med vikt och kondis måste ha viss betydelse då det gæller att klara sig mot rovdjur också.
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Hur såpass öppet är ditt stall? Du kan inte låta katterna gå ut i stallet & stänga dörrarna? Så dom får jaga & så. Så kan du ta in dom på kvällarna?
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Som jag skrev i första inlägget så har flera varit det, några inte.
Men detta handlar inte om normalt försvinnande av okastrerade katter. De flesta har varit kastrerade, både honor och hanar. Alla mina äldre katter som jag haft i år innan vi flyttade hit är borta, försvunna. Dom har alla varit kastrerade och aldrig varit benägna att vandra/rymma.

I perioder är det tom så att dom inte hinner komma upp i ålder, de försvinner. På löpande band.
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Jag törs inte :crazy: Dom kan komma ut via den öppna boxen...

Det känns urfånigt, nu har jag satt upp musskrämmare i stallet o sadelkammaren fast jag har duktiga jägare!

O nu är en katt till försvunnen.... :cry:
 
Sv: Hur skydda mina katter mot rovdjur?

Nämen usch vad hemskt!!! Du har nog inget annat att göra än att hägna in tomten eller att konvertera kattern till innekatter alt lämna bort de till ngn snäll person som bor bättre till.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 128
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Vi har 3 katter. En av dom har vi haft sen hösten 2010 då hon var unge. Hogger är 3 nu, innekatt, ej kastrerad. Sedan har vi...
Svar
1
· Visningar
1 208
Senast: Mia_R
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 020
Senast: hastflicka
·
E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: gentleknight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp