hur skulle ni göra?

A

Anja586

jag ska gå från att ge pållan

11 kg ensilage och 3 kg krafft grund

till 11 kg ensilage,
0,7 kg korn,
0,3 kg betfor,
1,5 kg krafft grund,
0,2 dl olja,
60 g miner blå
och en matsked salt.

för tillfället får hon bara 2 kg hö till lunch och ingen krafft, bara hö och det måste tyvärr fortsätta så. (pga att hon står med andra hästar i hagen som äter upp hennes mat)

Hur skulle ni göra detta på bästa sätt? jag menar så att hon inte får problem med magen.

Med hur menar jag, hur stor dos dag från dag om ni förstår. hur mycket ska jag ändra varje dag och så?

hon har en väldigt känslig mage så tycker ni att jag ska ge henna magpulver, kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men typ lacto nått som hon har fått förrut. tycker ni det behövs?

en fråga till, kan man ge Krafftet och Kornet tillsammans?

tacksam för svar!!!

Sv: hur skulle ni göra?

Korn är lite svårsmält så jag skulle låta en känslig häst vänja in sig på det under en vecka för säkerhets skull. Det andra bytet skulle jag göra rakt av. HH

Sv: hur skulle ni göra?

Hej,
Jag hittade detta foder på nätet:
ACTIV'100
Ett helfoder ges utan att blandas med havre eller korn. ACTIV'100 har visat sig ha en mycket positiv effekt på hästar med kronisk diarré, magsårshästar, kolikhästar, dammallergiker, eller hästar som blir "överaktiva" på vanlig havre.

Hemsidan är: http://www.dynavena.nu/start.htm#

Det kanske är något för din häst!? Jag hoppas det!

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 338
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama