Hur skulle ni gjort, Barfota eller inte?

H

Heraken

Har en travare som just nu bara har skor fram, han kan tydligen gå utan där med, om han inte rids mycket.
När jag köpte honom för ca 1 månad sedan så visade han inga tecken på att ömma bak alls, men nu när jag ridit lite mer (några gånger i veckan i skritt) börjar han vilja gå mer i kanten på grusvägar och att det känns som han letar efter gräs att gå på, men inte så att han stapplar på något sätt.
Hovarna är inte varmare än normalt.
Hovis kommer i början på maj, kollar väl med honom då, men vad tror ni?

Sv: Hur skulle ni gjort, Barfota eller inte?

Förmodligen rider du honom mer än de förra ägarna gjorde, eller så rider du han på hårdare underlag.
Om han väl har börjat ömma kommer han ju fortsätta så om han inte lyckas "härda sig" som vissa påstår att de kan. Jag har dock aldrig varit med om det senare.
Visst, prata med hovis, men tror absolut han rekommenderar dojjor.

Jag tror att du nu startat en "för-eller-emot-skor" tråd även om det kanske inte var meningen :)

Jag säger bara: Var uppmärksam på din häst och prata med din hovis :)

Visar hästen tecken på att ha ont och ömma vid ridning så ska du självklart slå på honom skor!

Jag tror att du nu startat en "för-eller-emot-skor" tråd även om det kanske inte var meningen :)

Jag säger bara: Var uppmärksam på din häst och prata med din hovis :)

haha, ja det brukar bli så vad man än skriver om eller frågar om, man blir automatiskt korkad även om man bara är nyfiken på vad folk tycker och vill ha goda råd:)

Vill du fortsätta rida i samma utsträckning måste du nog sko, om du inte lägger upp en väldigt långsiktigt schema där du gradvis ökar ridningen så att hovarna hänger med.
Annars kan man ju dra ner på uteridandet, rida på bana eller rida i skogen, om du helst vill ha den kvar barfota.

Jag anser att det är väldigt mycket upp till ryttaren, hur mycket man kan tänka sig att anpassa ridningen.

Vi har både skodda och oskodda hästar man får se till vad som fungerar bäst för just den hästen. Den ena av dom som inte har skor, har aldrig varit skodd den andra skoddes av för 2 år sedan efter att först gått utan skor i under flera år och sedan varit skodd 1 år. Rider vi på grusvägar använder vi boots, nu behöver dom bara boots fram tidigare på alla fyra. Jag personligen tycker det finns många fördelar med att ha hästen utan skor, den tiden man rider går det bra att använda boots när det behövs. Men är det så att det inte fungerar alls utan skor får man ju sko hästen. A och O vare sig man har hästen skodd eller oskodd är att den verkas på rätt sätt. Sedan finns det ju olika typer av skor som är bättre och sämre. Det finns skor som är utformade så att dom tillåter att hoven kan flexa och ger en bra överrullning i tån, det är väl det bästa alternativet om man väljer att sko sin häst.

Det kan hända att de förra ägarna inte kände sin häst det minsta & inte tolkade det som om den ömmade, sånt är väldigt vanligt har jag märkt.
Uppenbarligen kan den ju inte gå utan skor om den bara vill gå på gräs & försöker undvika vägen(grusade vägar med sten vill knappast ngn oskodd häst gå på, ömfotad eller ej) så hade jag varit du hade jag slängt på den skor.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
844
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka