Hur skulle du reagerat? film, socialt experiment?

För mig hade det varit så självklart att ringa polisen och banka på bilen tills de öppnar i filmens situation. Jag hade inte tvekat en enda sekund. Jag hade inte kunnat leva med mig själv om jag bara gick förbi. Jag hade inte ens tänkt utan bara gjort. Jag har agerat när situationer har kommit upp och råkat illa ut själv ibland också men hellre det än att någon faktiskt kommer till allvarlig skada. Jag har inte varit med om just liknande sekvensen ovan men i andra hotfulla situationer. Visst är det bra att ringa polisen men under tiden som går innan polisen kommer hinner mycket hända men det är iallafall det minsta man bör göra. Lite civilkurage får man ändå ha.

Att man säger till om någon glömmer pengarna i automaten är väl självklart! Vad skulle man annars göra? Jag har sagt till flera som har glömt kvittot bara. Att bara gå förbi tiggare klarar jag inte heller utan ser till att jag har pengar löst.

Sök på YouTube för fler experiment

sthlm panda

Tycker det är intressant med sådana experiment. Det gjordes ju en tv-serie med samma tema... som jag inte minns namnet på nu. Men de hade skådespelare som spelade upp scener där någon blev illa bemött - ex ett barn, en väldigt stor person, en person i rullstol - för att se om någon i omgivningen skulle reagera.

Tror att det är lätt att sitta och oja sig och tänka att "jag minsann...". Men vissa saker gör jag ju - ex om det ligger en människa på marken så går jag inte bara förbi (frågade, och ringde ambulans). Jag frågar om någon sitter och gråter på en bänk (visade sig gälla personligt drama).

Är det person som behöver fysisk hjälp så erbjuder jag det. Blev riktigt arg i vintras när en kvinna med rullator kommer släpandes på två väskor ute i snön vid centralen och har jättesvårt att ta sig fram. Massa folk går bara förbi henne - är det inte minsta minimala hyfs att erbjuda sig att hjälpa till med väskan? Hjälpte henne till rätt hållplats iaf, och hoppas att det gick bra sista biten hem sedan.

Vet däremot inte om jag vågat ge min i fysiskt i ett bråk - eller försöka avbryta en pågående misshandel. Ringa polisen absolut, men inte ge mig in i det själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka