Hur räknar man vanligast?

I

IslaBonita

Nu så blir jag confused!!!

Jag har fått siffror från höbonden på analysresultat. smältbart råprotein 36 och energi 9,7. Hur räknar man vanligast? Säger mina siffror något om den saken? Så jag inte går och räknar helt fel när jag räknar foderstat! TS% och g/kg TS ??? Eller gäller detta ensilage? :crazy:

Kan någon reda ut begreppen lite här???

Sv: Hur räknar man vanligast?

Nu så blir jag confused!!!

Jag har fått siffror från höbonden på analysresultat. smältbart råprotein 36 och energi 9,7. Hur räknar man vanligast? Säger mina siffror något om den saken? Så jag inte går och räknar helt fel när jag räknar foderstat! TS% och g/kg TS ??? Eller gäller detta ensilage? :crazy:

Kan någon reda ut begreppen lite här???

står det att det är /kg är det /kg foder, står det /kg TS är det /kg torrsubstans (det som blir kvar om man tar bort vattnet).

För övrigt låter det där som lågt med protein och högt med MJ, så du kommer nog att få komplettera med något proteinfoder. Lusern är då att rekomendera så att hästen får tillräckligt med fibrer och tuggtid ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har räknat /kg foder när jag räknar foderstat, men undrar om det är vanligast att man räknar så eftersom jag faktiskt inte vet om siffran är per kg/foder eller /kg TS? Indikerar värderna något?

(Ger lusern i dagsläget:))

Som det ser ut är värdena /kg hö, annars är det väldigt lågt med protein. /kg känns troligast tycker jag.

PS. Lyllos dig som kan ge lusern ;) Min häst älskar det (Gr**nPow*r) :d men hon blir gasig av det och hennes gaskolik (med mjält- njurbandsupphängning) berodde troligen på att jag höjt givan från 2 hg till 4 hg :( Veterinären trodde inte att det var lusernet men jag är ganska säker för hon blev gasig när vi började med det igen efter koliken. När vi slutade med lusern slutade hon att fisa X) DS.

Tack för svar! Min häst fiser helt lagom mycket :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Övr. Katt Jag har fastnat och fått hjärnsläpp! Ett foder innehåller enligt innehållsförteckning 0,8 g taurin/kg foder. Fukt 80 %. Är då...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: Dimmoln
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama