Hur räknar man foderstat på lösdrift?

S

skjootan

Min häst går på lösdrift med fri tillgång till hö,hur räknar ni ut en foderstat på det? d finns ju ingen chans att veta hur myckethö han äter under ett dyng, när d är kallt äta d ju mer så.
Jag måttar med ögat på min kille vilket kanske är väldans fel,men han ser då ut att må bra å inte lida av nån brist.
Men skulle vilja vet ahur man räknar på ett ungefär.
 
Sv: Hur räknar man foderstat på lösdrift?

Visst går det att räkna ut foderstat även till hästar som går på lösdrift, och de flesta hästar äter mer när det blir kyligt.
Du får helt enkelt vara uppmärksam på hur mycket din häst orkar trycka i sig under tiden han/hon går ute, det har jag fått göra, jag gjorde helt enkelt som så att jag vägde upp allt foder som sedan gavs till hästarna (jag hade då tre stycken), sen är du uppmärksam på hur mycket de orkar trycka i sig sammanlagt, det tal jag sedan fått fram delar jag på 3, och får då fram en ungefärlig konsumtion per häst, och gör foderstat utefter det.
Skulle mina äta mer än beräknat gör det inget eftersom kvoterna är bra i fodret.
 
Sv: Hur räknar man foderstat på lösdrift?

Men då kommer ju problemet med att han stor bal ute som väger mellan 200-250kg, det blir ju en del spill trotts att han har höbinge där fodret står...
Nåja på ett ungefär ska välla gå kanske men dekan ju fel amed tio tals kilo :D

Tack för svar!

mvh anna
 

Liknande trådar

L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 489
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 152
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp