Hur mycket?

P

PernillaO

Jag har en 7-årig kallblodstravare. Jag omskolar honom just nu till ridhäst. Han gick länge på bete innan jag började med honom. Så han är ganska tjock och har inte så mycket muskler. Han är väldigt pigg. Hur mycket och vad skulle ni ge honom? Tacksam för svar
 
Vi köpte in en 8-årig kallblodsvallack som gått i hage i två år. Tjock, proteinbrist och omusklad. Har försiktigt ridit igång honom under ett års tid samt hade honom på bete hela betessäsongen.

Han har första halvan av stallperioden gått på 65 MJ / 390 g smrp men inte gått ner i vikt på det utan snarare tvärtom... Han är nu nere på 60 MJ / 360 g smrp men även det verkar vara i mesta laget.

Rids nu 5-6 ggr i veckan i terräng i alla gångarterna, två gånger i veckan rids han ordentligt svettig. Ute i hage med kompis hela dagarna. Dryga 160 cm hög och kring 575 kg.

Till sommaren har vi räknat med att han skall vara tillräckligt igång för att börja jobbas normalt.
 
tillägg: så 55-60 MJ hade varit passligt för våran kallblodstravarvallack för att gå ner i vikt tillsammans med terrängridning 5-6 dagar i veckan i alla gångarter. Det då till en bjässe på 160 cm/ 575 kg.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Murray
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp