Bukefalos 28 år!

Hur mycket skällande är OK?

lizzie

Trådstartare
För cirka 8 år sedan fick jag en ny granne i närmaste gården - en familj som bland annat drev hundkennel om de flyttade med sig från sitt tidigare boende. Enligt länsstyrelsen så behöver man inte kolla upp med grannar när man flyttar sin kennel från ett ställe till ett annat.

Från att ha haft rätt lugnt och skönt liv på landet har jag sedan de flyttat in haft allt annat än lugnt. Att hundar i hundgårdar skäller vet jag - men problemet är de hundar som INTE är i hundgårdar utan springer vind för våg och har fått för sig att MITT hus är det mest intressanta i världen.

Under årens lopp grannen haft dalmatiner, sankt bernhard, Maremma (som var de mest olustiga hundar jag varit med om) som gårdshund. Nu har australienska vallhundar, kineser, mopsar, bulldogs plus att de tar emot andra hundar som dagishundar.

Hundarna springer lösa och in på min gård, men framför allt så står de och skäller 5 meter från mitt hus. Jag bor i ett gammalt hus med gamla fönster och det hörs VÄLDIGT bra in i huset.

Igår så stod en cocker spaniel ute och skällde i 3 djävla timmar - jag trodde jag skulle bli galen då jag satt hemma och försökte plugga.

När jag på morgonen ska iväg till min länsbuss så får jag smyga från mitt hus, förbi deras infört och vår gemensamma väg fram till allmän väg för att inte bli jagad av vallhundarna. Den ena vallhunden gjorde ett utfall mot mig i höstas och bet mig i benet - jag tog självklart kontakt med grannen som beklagade det inträffade och skyllde på att hunden är så himla ostimulerad så den inte vet vad den ska hitta på :confused:.

I morse 6.45 så skulle jag gå iväg hemifrån för att ta mig till bussen. När jag kommer ut på min gårdsplan så står grannens två vallhundar framför mig - de börjar vrålskälla och går emot mig. För att jag skulle kunna ta mig av min EGEN gårdsplan fick jag ta loss ryggsäcken, veva med den framför mig och skrika som en galning för att freda mig från hundarna!!!! Jag kan lätt säga att jag utan problem kunnat göra våld på hundarna :devil:

Jag kan inte ha min egen hund lös på MIN gård hur som helst eftersom grannens hundar helt plötsligt kan komma farandes. Min hund tycker INTE om andra hundar och får hon tag på någon av grannens småhundar så kommer hon bita ihjäl den - något jag inte vill vara med om.

När jag har pratat med grannen om problemet så tycker hon att jag överdriver. Att jag får minsann stå ut med detta eftersom hon bedriver en Kennel och har tillstånd att ha den. Och då får man minsann stå ut med att det skäller lite...

Men hur mycket ska man stå ut med???

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Hundarna får inte springa lösa - lagen om tillsyn av hund och katt - gör polisanmälan, varje gång det händer. De kommer läggas ner men bara fortsätt ringa och anmäla. Finns det inte dokumenterat hos polisen så har det inte hänt. Finns det en hel drös anmälningar om att "kennelns" hundar springer lösa och det händer något så har man ett betydligt bättre utgångsläge.

Hundarna får förvisso skälla men det får inte störa hur mycket som helst. Verksamhet som hunddagis mm som kan störa omgivningen, får man inte driva hur som helst utan kommunens goda minne - kontakta miljö och hälsa i din kommun.

Hunddagis borde stå under Länsstyrelsen kontroll - gör en anmälan dit, du kan vara anonym.

SKK har kennelkonsulenter som åker ut och inspekterar kennlar - kontakta SKK.

Jag tror att det kan bli jävligare för ett tag men har du tur så blir det i längden så otrevligt för din granne att de kanske flyttar...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket skällande är OK?

I mina ögon känns det verkligen inte okej att ha andras hundar springande på sin egen tomt så att man själv måste smyga till och från bussen för att inte bli attackerad, eller inte ens kan ha sin egen hund ute.
När vi flyttade till vårt nuvarande boende så kändes det som att vår trädgård var någon allmän rastplats eftersom folk helt ogenerat gick omkring med, eller släppte sina hundar lösa på VÅR tomt. Tydligen hade förra ägarna, ett äldre par, tyckt att "det gjorde väl inget". Men för oss spelade det roll, dels för att våra hundar inte accepterar inkräktare hur som helst, och dels för att VI inte vill ha kreti och pleti vandrandes kring husknuten. Vi satte upp staket runt hela tomten, och så var den saken ur världen (okej, lite sura miner från någon granne, men det gick över efter ett tag). Ett staket alltså, så att du slipper ha grannens hundar springandes runt huset och kan släppa ut din egen. Men du kanske inte bor så att du har möjlighet att inhägna bort problemet?
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Lös hund på din tomt?

Koppla upp och ring polisen att du har en upphittad hund, de får komma och hämta den och så får ägaren lösa ut den :cool:
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

I mina ögon känns det verkligen inte okej att ha andras hundar springande på sin egen tomt så att man själv måste smyga till och från bussen för att inte bli attackerad, eller inte ens kan ha sin egen hund ute.
När vi flyttade till vårt nuvarande boende så kändes det som att vår trädgård var någon allmän rastplats eftersom folk helt ogenerat gick omkring med, eller släppte sina hundar lösa på VÅR tomt. Tydligen hade förra ägarna, ett äldre par, tyckt att "det gjorde väl inget". Men för oss spelade det roll, dels för att våra hundar inte accepterar inkräktare hur som helst, och dels för att VI inte vill ha kreti och pleti vandrandes kring husknuten. Vi satte upp staket runt hela tomten, och så var den saken ur världen (okej, lite sura miner från någon granne, men det gick över efter ett tag). Ett staket alltså, så att du slipper ha grannens hundar springandes runt huset och kan släppa ut din egen. Men du kanske inte bor så att du har möjlighet att inhägna bort problemet?

Jag har satt upp ett staket runt min tomt för att hålla min hund kvar på tomten. Grannens hundar har lärt sig att knalla in via in- och utfart, eller hoppa över staketet.

Grannen har ett litet staket i form av kompostgaller, vilket inte hjälper speciellt långt då de stora hundarna med lätthet hoppar över.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Lös hund på din tomt?

Koppla upp och ring polisen att du har en upphittad hund, de får komma och hämta den och så får ägaren lösa ut den :cool:

Har hittills inte lyckats fånga in någon av hundarna... i annat fall har jag tänkt tanken. De stora Maremmerna vågade jag inte ens gå i närheten av...

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Hundarna får inte springa lösa - lagen om tillsyn av hund och katt - gör polisanmälan, varje gång det händer. De kommer läggas ner men bara fortsätt ringa och anmäla. Finns det inte dokumenterat hos polisen så har det inte hänt. Finns det en hel drös anmälningar om att "kennelns" hundar springer lösa och det händer något så har man ett betydligt bättre utgångsläge.

Hundarna får förvisso skälla men det får inte störa hur mycket som helst. Verksamhet som hunddagis mm som kan störa omgivningen, får man inte driva hur som helst utan kommunens goda minne - kontakta miljö och hälsa i din kommun.

Hunddagis borde stå under Länsstyrelsen kontroll - gör en anmälan dit, du kan vara anonym.

SKK har kennelkonsulenter som åker ut och inspekterar kennlar - kontakta SKK.

Jag tror att det kan bli jävligare för ett tag men har du tur så blir det i längden så otrevligt för din granne att de kanske flyttar...

Jag har dragit min in i det längsta för att göra just polisanmälan, men nu måste jag. Den senaste vallhunden de skaffat är så ytterst obehaglig och jag känner mig verkligen hotad av den :(

Kennelklubben borde ju reagera på att deras uppfödare inte håller koll på sina hundar så jag ska kontakta dem.

Jag har pratat med miljökontoret tidigare och de rådde mig att INTE göra en anmälan själv just för att det kan bli väldigt infekterat. Däremot så skulle jag dokumentera när jag blir störd och det har jag gjort. Videokameran har åkt fram mellan jämna mellanrum och nu börjar det bli dags att spara ner det på en DVD-skiva och skicka in tillsammans med en anmälan.

Dock har jag inte spelat in hela tiden när jyckarna står och skäller. Det är ingen som tror mig när jag säger att hundarna står och skäller timme ut och timme in. I går (söndags) stod en hund i 3 timmar och skällde i ett sträck - man kan ju fundera på vad det är för fel på jyckarna egentligen...

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Det är med stor säkerhet inget fel på jyckarna, däremot den som håller dem på det sättet.

Här har vi också hundar i hundgård. De larmar när någon kommer, men är annars tysta. Och gisses vad träning det ligger bakom det!

Jag tycker absolut att du ska anmäla. Både till polisen ang hundar som springer vind för våg, men även till länsstyrelsen ang att de inte har hundarna på ett tillåtet sätt. Kanske även SKK, om grannen nu har registrerad uppfödning.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Just skällandet kan du inte göra så mycket år, så länge det är på dagtid.
De övriga problemen däremot ska du inte behöva leva med. Jag tycker du ska anmäla, men det kommer nog inte ge så mycket, inte till en början i alla fall.
Du behöver ju kunna freda dig på något sätt, dog defence spray kanske kan kännas bra att ha i fickan?
En grävlingfälla att fånga dom små jäklarna i kanske? Så ringer du polisen när dom väl är fångade.
Ta för vana att ha ett par hinkar vatten ståendes utanför dörren och kasta över dom när dom kommer in på din tomt (gärna med karamellfärg i om det är ljusa hundar:devil:).
Jag hade nog försökt luska reda på vem som äger dagishundarna också, och berättat hur deras hundar har det på dagarna.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Just skällandet kan du inte göra så mycket år, så länge det är på dagtid.

Om det hade varit lite skällande, så hade det inte varit något problem. Och vad spelar det för roll om det sker på dagtid. De skällande hundarna terroriserar grannar på flera kilometers avstånd. Dessutom mår min egen hund jättedåligt av att höra de andra hundarna stå utanför mitt hus och skälla. Enligt Kennelklubben så får inte hundar stå och skälla hur mycklet som helst, även om man har en kennel.

Jag tror inte folk förstår hur otroligt jobbigt det är att höra hundskall flera timmar på raken. Det har hänt att jag har åkt hemifrån för att jag inte står ut!!! Ska det behöva vara så?

Nedanstående filmklipp är för två år sedan. Då hade maremmen stått och skällt i ett sträck i FYRA TIMMAR. Jag har en trigeminusneuralgi och var totalt färdig att bryta ihop. Jag skicka iväg ett SMS till grannen och bad dem ta bort hunden från mitt hus. Det hände ingenting! Så tänk er denna minut gånger 60 minuter gånger 4 timmar!! OBS! Hunden står på MIN väg 2 meter från mitt vardagsrum och fönstret är stängt.

https://www.facebook.com/lisbeth.svedberg#!/video/video.php?v=189838137713336

Det jobbigaste är att om jag ska ta en promenad med MIN hund, så måste jag stoppa in i henne i bilen och ÅKA från min gård för att slippa grannens hundar.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Det är med stor säkerhet inget fel på jyckarna, däremot den som håller dem på det sättet.

Här har vi också hundar i hundgård. De larmar när någon kommer, men är annars tysta. Och gisses vad träning det ligger bakom det!

Jag tycker absolut att du ska anmäla. Både till polisen ang hundar som springer vind för våg, men även till länsstyrelsen ang att de inte har hundarna på ett tillåtet sätt. Kanske även SKK, om grannen nu har registrerad uppfödning.

Jo, jag vet att det inte är fel på hundarna. Enligt SKK så är kenneln registrerad och de tyckte att jag ska göra en polisanmälan.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Men herregud! Man kan ju bryta ihop för mindre :( Som sjuk förstår jag dig helt och fullt att du behöver lugn och ro men även som frisk så är det inget man ska behöva acceptera.
Det måste ju finnas något som någon kan göra. Det finns ju lagar om att man måste ha koll på sina djur och de har ju verkligen ingen koll alls när deras hundar är hemma hos dig.
Kan du kanske spela in nästa gång den står där och skäller och sedan skicka till ägaren, alltså hela tiden eller iallafall under en längre tid så att de fattar hur du har det. Du måste ju kunna få vara ifred i ditt eget hus. I sista hand hade jag faktiskt flyttat. Jag hade inte stått ut med att leva i så.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Men herregud! Man kan ju bryta ihop för mindre :( Som sjuk förstår jag dig helt och fullt att du behöver lugn och ro men även som frisk så är det inget man ska behöva acceptera.
Det måste ju finnas något som någon kan göra. Det finns ju lagar om att man måste ha koll på sina djur och de har ju verkligen ingen koll alls när deras hundar är hemma hos dig.
Kan du kanske spela in nästa gång den står där och skäller och sedan skicka till ägaren, alltså hela tiden eller iallafall under en längre tid så att de fattar hur du har det. Du måste ju kunna få vara ifred i ditt eget hus. I sista hand hade jag faktiskt flyttat. Jag hade inte stått ut med att leva i så.

Det är inte så att jag begär att det ska vara knäppttyst hela tiden. Om hundar skäller när det kommer eller åker folk från gårdet - det kan jag tycka är acceptabelt. Men detta att grannens hundar står vid mitt hus och skäller i timmar - det håller på och driver mig till vansinne!

Visst finns tanken på att flytta - men vem vill köpa min gård när det är allmänt känt att jag bor granne med en hundkennel där hundar står och skäller hela tiden. Som läget är nu så är min gård osäljbar... Dessutom så bor jag i det hus som min gammelmorfar byggt, köpte det när min mormor gick bort för 18 år sedan. Jag har ingen lust att blir bortdriven från min släktgård! Har faktiskt funderat på ifall grannen försöker driva mig från gården för att själv få köpa den billigt...

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Om det hade varit lite skällande, så hade det inte varit något problem. Och vad spelar det för roll om det sker på dagtid.

/Lizzie

För ett par år sedan kontaktade en kompis kommunen för att fråga vad man måste stå ut med och inte, han hade (har fortfarande) en granne med hundar som skäller hela dagarna i ända. Svaret han fick då var att på dagtid får man stå ut med det, men skäller dom på natten räknas det som störande.
Dessa hundar sitter dock bakom lås och bom.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

För ett par år sedan kontaktade en kompis kommunen för att fråga vad man måste stå ut med och inte, han hade (har fortfarande) en granne med hundar som skäller hela dagarna i ända. Svaret han fick då var att på dagtid får man stå ut med det, men skäller dom på natten räknas det som störande.
Dessa hundar sitter dock bakom lås och bom.

Enligt miljökontoret i min kommun så får det inte överstiga ett viss dB och de kan komma ut och göra bullermätning om man känner sig störd.

Grannens hundar står vid mitt hus och skäller sent på kvällarna också. Det har hänt att jag fått SMS:a in till grannen och bett dem ta in hunden för att jag ska kunna höra min egen TV.... :crazy:

/Lizze
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Det är inte så att jag begär att det ska vara knäppttyst hela tiden. Om hundar skäller när det kommer eller åker folk från gårdet - det kan jag tycka är acceptabelt. Men detta att grannens hundar står vid mitt hus och skäller i timmar - det håller på och driver mig till vansinne!


/Lizzie

Jag tycker du ska gå över till grannen och lugnt och stilla säga just detta. Inlåt dig inte i diskussion, utan meddela så trevligt du kan att från och med nu kommer du att föra anteckningar och spela in samt polisanmäla.
Då får de en chans, och sedan är det upp till dem att ta den.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Är det huset man ser i filmen som har hundarna? Det är ju verkligen nära dig i så fall.
Prata med grannen och säg som det är, du står inte ut längre och ser du deras hundar utanför deras tomt en gång till kommer du att vidta åtgärder.
Du kanske kan ringa grannfejden?:idea:
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Enligt miljökontoret i min kommun så får det inte överstiga ett viss dB och de kan komma ut och göra bullermätning om man känner sig störd.

/Lizze
Olika i kommunerna då, som så mycket annat.
Be dom komma ut och mäta, så har du något konkret att visa upp för grannen. Det kan nog hjälpa en hel del.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Jag hade blivit helt galen!!! Såg filmen och hundarna ska under inga omständigheter befinna sig på din trädgård!!!
Det är nästan så jag skulle hota kvinnan med stryk om hon inte såg till att hålla ordning på hundarna.
anmäl, anmäl, anmäl, anmäl igen. Dokumentera med film och skriv ner, allt. Be dom grannar som störs att anmäla.
Jag hade struntat fullständigt i om grannen hade blivit sur och det blivit otrevlig stämning osv. Jag hade INTE accepterat det där. Mitt hus, min trädgård - min frihet. Inte fan vill jag ha grannens hundar på tomten!!
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Såg precis filmen, fyy vilket oljud!!

Jag är inte så bra på hundbeteende, någon som kan förklara varför en hund står sådär på samma ställe och skäller så mycket, och tittar runt? Hundar står väl sällan o skäller för skojs skull liksom? :confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 691
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 746
Senast: LaMagia
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 958
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 683
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp