Hur mycket kan man pruta på ett hus?

FadeAway

Trådstartare
Nu har vi varit och kollat på huset vi är intresserade av en andra gång. Frågan är hur mycket kan pruta :o

Skulle räkna på att nyrenoverad villa i detta område kan vara värd 1,2 till kanske 1,3 (smålands inland) av denna typ/storlek.

Sutteräng villa ~69 (fjärrvärme sen 09?)

Det som måste göras är:
Nytt kök (som dock kan vänta) samt nya vitvaror ~100 000
Nya badrum ~100 000:-/st (2st)
Ny dränering ~100 000:-
Dra om all el ~50 000.
Taket är bytt -00 och är ett platt tak så det kommer att behöva bytas i alla fall inom de närmsta tio åren. ~30 000:-

Utöver detta är då samtliga tapeter samt att måla i källaren och lägga golv där för att kunna använda det som annat än förvaringsutrymme, även ny tvättmaskin, torktumlare. En vägg samt ett golv är reglat mot betongen och behöver tas bort. Många av golven har heltäckningsmatta och behöver bytas med tiden. Innertak i vardagstummet är spännt och ser okej ut men på sikt kommer det bytas ut. Det är lagt en trävägg mot betongen som är mögelangripen och den behöver tas bort. Det finns en öppen spis som det i dagsläget är eldningsförbud på. Sen lite sprickor som inte är "hela världen" enligt våra hantverkarvänner. Det är besiktat men vi kommer givetvis göra en ytterligare (aktuell) besiktning. Ja det är som sagt en hel del att göra på det. Jag är usel på att pruta på saker så helt enkelt vad vore rimligt att ge.

Givetvis ska jag ringa runt till lokala entreprenörer för att få priser av dem detta är bara grova uppskattningar på arbete och rotavdrag finns ju visserligen men hur lågt kan man vara beredd att pruta. Huset har tidigare varit ute för 865 men det är sänkt av "ägarna". Det finns inget bud på det och det har varit ute i över ett halvår. Det är ett dödsbo och är obebott.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan man pruta på ett hus?

Jag tycker det kan vara lönt att känna lite på mäklaren. Inleda med just detta att det är lite mer att göra än vad ni egentligen tänkt, och definitivt i förhållande till prissättningen.

Se var det leder. Det är aldrig snyggt att skambjuda, men att lägga fram ärendet på ett snyggt sätt och känna lite hur landet ligger brukar ge en vink om hur och om det är förhandlingsbart.
 
Sv: Hur mycket kan man pruta på ett hus?

När jag skulle börja buda på vårt hus frågade jag helt enkelt mäklaren hur jag skulle göra. Huset låg ute för 495 000 mitt första bud var 400 000 för att känna av läget lite, säljaren tog det inte och nästa bud jag lade var 430 och vips så var huset vårt! :D
 
Sv: Hur mycket kan man pruta på ett hus?

50.000 hit eller dit i inköpspris innebär väldigt lite för din boendekostnad på lång sikt. Nu vet ju inte jag din ekonomiska situation men om jag vore i säljarens situation och hade haft ute huset ett bra tag utan att få några bud så skulle jag hellre slå till och få saken ur värden även om det inte blev som jag hade tänkt. För ett hus måste ju skötas om och hållas i skick oavsett om man bor i det eller inte. Kanske det finns andra valutor att förhandla om? Kanske de kan tänka sig att du får börja renovera redan innan du officiellt fått tillträde så du slipper dubbla boendekostnader? Kanske du kan tänka dig att säljaren slipper flyttstäda eftersom du ändå ska renovera innan du flyttar in?

Och sett från säljarens horisont, om taket är bytt 00 så är det ju knappast något du behöver göra inom de närmaste åren. Eftersom priset redan är lågt satt med tanke på husets skick så lär du inte kunna pruta särskilt mycket mer om det inte dyker upp ordentliga överraskningar i besiktningen.

Om du gillar huset och tror att du ror i land alla renoveringar så är det också värt något.

Men du - om huset ligger nära tomtgräns, kolla att du verkligen kan dränera runt om utan att förstöra grannens trädgård. Och i så fall se till att grannen är med på saken INNAN köpet. Detta säger jag av egen erfarenhet. :eek:
 
Sv: Hur mycket kan man pruta på ett hus?

Vi kommer inte flytta dit förrän i december/januari tidigast då vi båda jobbar på annan ort ca 25 mil bort. Vår hyra i dagsläget är på 2700:- så dubbla boendekostnader är inget direkt problem. Jag har svårt att se det som en fördel för säljaren att vi renoverar innan inflytt som nån fördel. De vill väl mest bli av med huset.

Papptak har en livslängd på 10-20år så jag måste kalkylera in detta även om det ser relativt fräscht ut i dagsläget.

Husen ligger inte nära husgränsen så det bör inte bli problem.

Vi gillar visserligen huset men då vi inte har någon panik att flytta ner så kan vi likväl vänta om de inte kan göra en del på priset. Huset ligger i ett samhälle med under 1800 invånare.
 
Sv: Hur mycket kan man pruta på ett hus?

Jag hade pratat med mäklaren som fick prata med säljaren om vad de själva tänkt är det absolut lägsta priset de kan tänka sig. Så hade jag varit ärlig. "Vi vill köpa huset, men vi vill pruta så mycket det går" och sett var de sagt.

Normalt sett är dödsbodelägare inte speciellt måna om att behålla saker och ting länge - se bara tråden om just det på senior. De vill bli av med huset och göra annat istället.

Lycka till! Jag håller tummarna för att ni får köpa det billigt.
 
Sv: Hur mycket kan man pruta på ett hus?

Jag kommer ringa mäklaren i morgon. Vi har kikat på ett annat (mycket likt hus i något bättre skick). Där ligger idag ett bud på 475. Vilket är lite intressant i sammanhanget. Vi gillar dock området på detta snäppet bättre :)
 
Sv: Hur mycket kan man pruta på ett hus?

Jag har svårt att se det som en fördel för säljaren att vi renoverar innan inflytt som nån fördel. De vill väl mest bli av med huset.

Nej men det kunde ju ha varit en fördel för dig. Om du nu inte hade bott 25 mil bort alltså.
 
Sv: Hur mycket kan man pruta på ett hus?

Har ni tänkt renovera själva eller ska ni ta in hjälp? Jag vet ju inte vilken standard ni är ute efter men både köket och badrummen tycker jag att ni har räknat lite lågt på om det inte är så att ni gör allt själva.
 
Sv: Hur mycket kan man pruta på ett hus?

100' per badrum är väl ingen låg önsketänkande kostnad på ett normalstort badrum?
Våra grannar renoverade sitt. De valda dyrt kakel (golv + helväggar), köpte sproilans ny stol, handfat, skåp och bubbelbadkar och gjorde inte ett jota själva. 80' gick kalaset på.
 
Sv: Hur mycket kan man pruta på ett hus?

Vi har en kompis som är plattläggare som kommer fixa badrummen. Köket är lååågt prioriterat och kommer dröja men vi kommer nog sätta upp själva och kaklet får vi hjälp med. Så jag tror inte att det är räknat i underkant :)
 
Sv: Hur mycket kan man pruta på ett hus?

Det beror ju helt på hur mkt badrummet ska förändras. Ska man riva ner till reglarna och bygga upp igen, flytta avlopp etc. tycker jag att 100' är lågt räknat om man inte gör det själv.
Är det ett pyttebadrum där man bara byter ytbeklädnad blir det naturligtvis billigare.

Samma med kök, ska man förändra kökets utformning och riva ner till reglarna så blir kostandsberäkningen helt annan än om man bara byter kakel, luckor och vitvaror. Och ska ett "Ikeakök" vara norm eller har man en önskan om massiva trästommar och märkesvitvaror så blir prisskillnaden avsevärd.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan man pruta på ett hus?

Det är plattläggaren som säger att vi ska räkna på det. Han har varit med och sett badrummen. Köket är ett mer schablonartatbelopp det kommer ju sannolikt att dröja några år innan vi gör. Så blir det dyrare för att vi vill ha nått mer avancerat så är det ju ett val vi kan göra då :)
 

Liknande trådar

Hemmet En kompis till mig går i husköpstankar. Huset hon gillar/ älskar för dess planlösning är ett Myrsjöhus ifrån 1967. Det är ett dödsbo...
2
Svar
31
· Visningar
3 362
Senast: Fanzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp