Hur mkt hästen behöver?

L

Lord Owen

Finns det någon sida man kan räkna ut hur mkt av allt hästen behöver? :confused:
 
Sv: Hur mkt hästen behöver?

Jag brukar räkna så här för att få en grund att stå på, sedan får man justera efter hand:

För tal A:
0,5 x Hästens vikt upphöjt i 0,75

För tal B:
+ 5 eller 10 % för ras (10 till fbl, 5 till övriga), multiplicera detta med tal A.
ex. A x 0,05 = B

För tal C:
Fundera över hur mycket du rider, hur mycket arbetstillägg som behövs, tex 10 % för lätt motion, 20-30 % för normal motion osv. Lägg också till/dra ifrån för lätt/svårföddhet. Multiplicera med tal A.
ex. A x 0,20 = C

För MJ behov:
A + B + C = MJ

För Protein behov:
MJ x 6

för Kalcium behov:
MJ x 0,4

för Fosfor behov:
MJ x 0,3

För Magnesium behov:
MJ x 0,15

Vitaminbehov per 100 kg kroppsvikt..
A 3-4000 IE
D 4-500 IE
E 75 mg (maxgiva E 3000 mg)
B1 6-8 mg
B2 4-5 mg
Biotin 0,1 mg
Selen 0,2 mg (maxgiva Selen 6 mg)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mkt hästen behöver?

Hur räknar man upphöjt?? Om hästen väger 600 kg.så tar man alltså 0,5 X 600 = 300 upphöjt med 0,75, vad blir det då? Står still i huvudet.
 
Sv: Hur mkt hästen behöver?

Det finns en "upphöjt i" knapp på vissa miniräknare.
Använd den om du vill göra det enkelt för dig.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 232
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Hittade bara gamla trådar, mkt kan ha hänt sedan dess. Behöver lite hjälp, jag har upptäckt att jag måste nog måttbeställa...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 635
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp