Hur länge ska man hålla en ny katt instängd?

giovanna

Trådstartare
Jag har just skaffat två små kattflickor på 15 veckor. De ska vara lagårdskatter och jag har haft dem instängda i lagården ett par dagar för att de ska vänja sig vid sin nya miljö men hur länge till tror ni att det tar till de så att säga vet var de bor?
 
Sv: Hur länge ska man hålla en ny katt instängd?

Jag skulle föreslå att du håller dem inne tills du har kastrerat dem. :)
 
Sv: Hur länge ska man hålla en ny katt instängd?

Då blir det inget roligt liv för dem, att vara instängda i en lagård längre tid skulle jag klassa som djurplågeri. Självklart ska de kastreras men nu var det inte det frågan gällde. Här handlar det inte om lösspringande katter i bostadsområden utan lagårdskatter på landet.
 
Sv: Hur länge ska man hålla en ny katt instängd?

Då blir det inget roligt liv för dem, att vara instängda i en lagård längre tid skulle jag klassa som djurplågeri. Självklart ska de kastreras men nu var det inte det frågan gällde. Här handlar det inte om lösspringande katter i bostadsområden utan lagårdskatter på landet.

Är lagårdskatter nån ny variant som inte kan bli dräktiga menar du? Eller varför jämförelsen med lösspringande katter i bostadsområden?
 
Sv: Hur länge ska man hålla en ny katt instängd?

Nej, och jag skrev att de ska kastreras. Men att frågan gällde hur länge det tar tills katterna är såpass hemmastadda att de vet var det bor?
 
Sv: Hur länge ska man hålla en ny katt instängd?

Det är väldigt individuellt. Du kan säkert släppa ut dom nu, meningen med att hålla små barn inne är att dels kan dom inte försvara sig mot faror och dels kan dom bli dräktiga tidigt.
 
Sv: Hur länge ska man hålla en ny katt instängd?

Tack för bra svar :) Självklart vill man inte att något ska hända dem men man får väga för och nackdelar, risker finns alltid för utekatter men man kan inte skydda dem mot allt och jag bedömer att risken för att de ska bli dräktiga eller skadade inte är så stor att det berättigar att de ska vara instängda. Om jag förstått det rätt så är det ändå väldigt ovanligt att de blir könsmogna så tidigt och de ska som sagt kastreras senare...
 
Sv: Hur länge ska man hålla en ny katt instängd?

4-6 månader är nog vanligast. Kolla runt bland dina veterinärer också, det börjar bli möjligt att kastrera redan vid 12 v. Inte alla veterinärer gör (kan skulle jag vilja säga) det dock, men eftersom fler och fler raskattuppfödare gör det så börjar andelen veterinärer som gör det också öka.
 
Sv: Hur länge ska man hålla en ny katt instängd?

Jag skulle iaf undvika att släppa ut dem helt på egen tass innan kastration. Du slipper unga katter som kommer hem dräktiga, plus att de hinner växa till sig lite.

Men som MissFideli sa, hör med veterinären, vissa gör det vid 12 veckor och vissa går enbart på vikten.

Vill du ändå släppa ut dem så skulle jag göra det under uppsikt till en början, eller eventuellt i sele, så de lär sig vart de bor.

Lycka till.ö
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 017
Senast: Thaliaste
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp