Hur lång tid?

kolblakkur

Trådstartare
Ska kastrera min unghäst i höst, det blir liggandes hemmavid. Men blev lite nyfiken på hur lång tid en kastrering brukar ta, alltså från sövandet till uppvaknandet. Någon som vet?

Sv: Hur lång tid?

När jag kastrerade min shettishingst hemma så tog det ca 30-40 min från att han fick sitt lugnande tills vet kunde börja. Dock fick han få dubbel dos då första inte tog alls.
Skälva kastreringen tog kanske 20-30 min.
Sen var han rejält borta så vet stannade lite extra för att vara säker på att han kom på bena igen.
Så drygt 1,5 timma totalt.
Hade första sprutan gett verkan med en gång hade väl besöket kortats med 15-20 min.

Sv: Hur lång tid?

Tog min kille stående i våras, allt gick bra och veterinären var väldigt noggrann. Dock hade han en roterad testikel, upptäcktes där och då, så det drog ut på tiden för den kröp liksom upp. Tog nog närmare 3 timmar från att hon körde in på gården tills jag släppte hästen i hagen.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
761
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 989
Senast: hastflicka
·
Hemmet Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 618
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V