Hur länge kan hö ligga i hagen?

K

knoppan

Jag funderar på att ge mina hästar fri tillgång på hö i hagen.Kvällshö får dom inne.
Om jag ställer in en stor rundbal, hur snart måste den ätas upp?
Jag har ingen möjlighet att ha det under tak, utan det skulle isåfall stå ute i regn och snö.
I en hage går 6 hästar, så där går det ju åt en del, men i den andra hagen går bara 2 st. Jag misstänker att höet hinner bli dåligt där innan dom hunnit äta upp det.
Nån som vet hur länge det kan stå?
 
Sv: Hur länge kan hö ligga i hagen?

Det beror på var man bor hos os går det bra med en bal på 5 hästar nu. Vi har 3 hästar i en hage i 2st i varsin hage. I hagen med tre hästar har vi en balhäck där vi varje dag tar hösilage till de två ensamma.
PL
 
Sv: Hur länge kan hö ligga i hagen?

Det beror också mycket på vädret. Regnigt höst-väder är väl ingen hit medans kalla vintermånader går bättre om det är minusgrader hela tiden.

Vidare beror det väl också på hur stora rundbalarna är?

Hos oss går det en rundbal per fem dagar till 2 hästar och en ponny, men då är det rätt små balar.

Fri tillgång på grovfoder ute är fantastiskt underbart för hästägare!!! Inga foder-tider att passa. Tyvärr rullade våra hästar fram efter ett år så nu är vi tillbaks på att passa tider och väga hö. Nåja, är ju iallfall billigt med lättfödda hästar.
 
Sv: Hur länge kan hö ligga i hagen?

Nu är ju hö inte lika kännsligt som ensilage men det finns ju ändå anledning till att se upp då man ställer ut en bal i hagen. Själv är jag ingen vän av att ställa ut hela balar i hagen helt enkelt för att man tappar kontrollen totalt på hur fodret ser ut. Tar man däremot ur foder från balen för hand så ser man ju om där finns något dåligt foder och då har du möjlighet att sortera bort detta. Ställer du ut en bal och hästarna äter fritt så märker du ju inte om det finns eller har funnit dåliga partier i balen. Lätt att hästen då råkar få i sig nåt som den inte borde ha ätit och då kan det ju vara för sent så att säga :crazy: .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 951
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp