Hur högt har du hoppat?

L

lukas123

Hur högt har du hoppat en bana?
Och hur högt har du hoppat ett hinder?

Skriv gärna vad det var för hinder och lägg gärna upp bilder
Och skriv gärna om det är en A-ponny,B-ponny,C-ponny,D-ponny eller Häst

:)

Sv: Hur högt har du hoppat?

Med min kallblodstravare har jag hoppat banor på upp till 1.05 m på träning och upp till 0.90 m på tävling. Enstaka hinder på 1.25 m :) Vet inte om jag nånsin kommer våga hoppa så högt igen :p

1.10
hopp10.jpg

1.25
hopp7.jpg

0.90 m på tävling. Foto: Magdalena Haupt.
09110167001.jpg

Kan tillägga att ponnyn jag hoppat 120 med har jag hoppat 105 bana på träning och 90 (lb) på tävling. På storhäst har jag "bara" hoppat 115 än så länge, hoppade det första gången jag red en normalstor storhäst (165, har tidigare bara ridit 150-155). Var nog första gången jag hoppade storhäst överhuvudtaget. Rider nästan aldrig storhäst.

Jadu... Inte speciellt högt. 80 centimeters bana med en D-ponny (tinker) på ca 142 cm i mkh, 90 centimetersbana med en häst (Svenskt halvblod) på kanske... Jadu, ganska liten. Sen har jag hoppat ett hinder på 80 cm med en liten b-ponny (Russ). Siktar på att hoppa högre. ^^

170 cm strax före jul förra året.
Jag är höjdrädd så jag vet inte hur det gick till.
Bana 130-135.

jag själv har hoppat 80 med 103cm a-ponny och 85 med c-ponny

Som liten enstaka hinder 80 cm med shettis och bana runt 70 cm. Galen liten snorunge va man då ;)

150 som högst med liten D-ponny, flera gånger 140.

Bana 110-120.

Då va man modigare, idag skräms man vid tanken på en 90 bana som ringrostig :angel:

Får en hopprädd svara i tråden? :D

På ridskoletiden var jag mest bekväm med 70-80 cm, men kunde vid enstaka tillfällen och på en lättriden häst kravla mig över en lätt bana på ca 1 m. Min ridlärare lurade mig vid något tillfälle och höjde till 1.20 när jag inte såg...
Det gick ju fint det också, men då var också den hästen väldigt stadig och rutinerad, självgående på hinder, det enda man behövde göra var att ställa sig upp, styra på hindret och hålla i manen ;)

Idag rider jag inte längre på ridskola utan skogsmullar bara med en klok gammal dam - som dock blir som unghäst på nytt om hon får se något som går att hoppa. Med henne kan jag skutta någon stock eller kanske något litet 70-hinder på ridbanan, men det är mest för att göra henne glad :cool:

Tillägg: på ponnytiden hoppade jag max 70 cm. Kom inte riktigt över hopprädslan förrän jag gick upp på storhäst, men jag gick också upp på storhäst vid 13 års ålder. Snabb i växten ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
515
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 699
Senast: ameo
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka