Hur har ni gjort?

Sv: Hur har ni gjort?

Jag är inne på min andra såna.

Jag har löst det genom att köra med genomtrampningsskydd (wahlstens låga i träning och en högre variant jag inte vet märket på vid tävling) och höga gamascher.
Det finns ju en kombivariant, men den tycker jag har alldeles för lätt att glida ner när det går fort och då stör den för mycket. På travshoppen berättade han att en häst slagit när det skyddet kasade.

Om man väljer att sko med utstick bakom hoven kan man ju minska genomtrampet en aning men man ska vara medveten om att man ökar belastningen på bakdelen samtidigt. Jag har just haft den diskussionen då min andra häst precis börjat trampa igenom igen på ett bakben.

Lägg gärna ut bild på hästens hovar.

Men ringsko brukar väl vara det man rekommendera om hästen trampar igenom.

Får han dom skorna så slår han sönder spatten totalt. Nu har han bara sko på utsidan och i tån, inget på insidan.

Jag har inte fått rådet ringsko på någon av mina tre?

Är det någon annan som fått det?

Min fd andre hälft sa detsamma, ringsko. Vanligt förekommande i storstallet där han jobbade sina flesta år inom travet.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
257
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
934
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Samtidigt avslöjar forskare hos SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, att man är på väg att lösa gåtan om varför vissa hästar kan trava...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar