Hur hade ni gjort?

N

Nemo1

För några veckor sedan hade vi gäster och ställde därför ut mat till våra katter så de kunde äta ute ( tycker inte om när det är mycket folk). I alla fall så var det då en svart katt och åt av maten, vi antog att katten var vår svarta katt men när den hade tömt tre tallrikar insåg vi att det var ju inte det. :angel:
Sen dess har den katten kommit tillbaka nästan varje dag, och ibland flera gånger om dagen. Den är alltid lika hungrig, men den är knappast underviktig. Hur vet man om katten är hemlös eller inte? Som sagt är den inte underviktig, men däremot är den väldigt skabbig i pälsen, massor av småsår över nästan hela sej :crazy: På vissa delar av kroppen har den tappat päls. Den här katten är så otroligt kelen, efter tio sekunder ligger den i ens knä, har aldrig sett på maken så kelen den är haha :angel:
Den är varken öronmärkt eller har halsband. Hur ska vi göra? Bara låta det va och anta att det är någons katt? Eller kan den vara bortsprungen? Det finns inga lappar uppsatta i närheten, men var kan man kolla, på katthem/polisen? Eller är den helt enkelt hemlös?

Kanske lite rörigt inlägg men hoppas någon förstod i alla fall!
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Ta kort på katten och släng upp i affärer och lägg i de närmsta brevlådor om någon vet vems katten är.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Har varit i samma situation och faktiskt en svart katt....
Den dök upp här en dag, såg väl mående ut men väldigt tovig i pälsen slängde sig i maten. Åt upp allt som var avsett för sju andra katter.
Den fick flytta in då de andra katterna accepterade den, fick heta åttan, då den var katt nummer åtta. Den bodde här i flera månader, åt som en häst, blev klippt och tov fri. Tills vi en dag såg katten hemma på altanen hos en granne, det var deras katt. Den var alltså så fräck att den gick till oss båda och åt. Eller rättare sagt så smart :)

Kolla runt bland dina grannar, jag har tagit hand om riktiga vildkatter oxså, dom är sällan tjocka och keliga ( min erfarenhet ) utan ganska nerviga och magra i början.

/B
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Säger som diving-leber, ta kort på katten och sätt upp överallt så att du kommer i kontakt med en eventuell ägare. Finns det en ägare är det ju bra att veta om h*n tycker det är OK att katten käkar hos dig eller inte. Om du inte redan har gjort det så kolla om katten är tatuerad i örat.

Om ingen ägare tillkännager sig inom "rimlig tid" (det får du avgöra själv) kan du försöka lämna in den på katthem (lär vara svårt i dessa tider). Det kan vara bra att anmäla till polisen att du hittat en katt. En del kattägare är duktiga på att ringa till polisen när deras katter försvunnit och då är det ju bra om polisen kan hjälpa till. Dessutom är det bra om det är så att du vill ta hand om katten om den är ägarlös. Katter räknas nämligen som hittegods och om ingen ägare hör av sig inom en viss tid (kommer inte ihåg exakt hur lång tid det handlar om) tillfaller katten dig.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Ursäkta för väldigt dålig uppdatering, tack för era svar. Har massor att berätta!

Katten kommer fortfarande till oss, så tyvärr är läget oförändrat.
I alla fall kom vi ganska snabbt fram till att katten är en okastrerad hane. Vi var länge tveksamma till om det verkligen var någon som ägde katten eller inte, eftersom vi åkte på semester utomlands två veckor strax efter mitt inlägg och när vi kom hem så fortsatte visserligen han att komma till oss, MEN han hade inte magrat någonting! Är det möjligt att de håller sej fina i hullet på att bara äta fåglar osv?
Det som ändå var droppen var när han kom in med ett sår på huvudet framför örat, då tog vi kontakt med kattjouren här i närheten men de gjorde ingenting utan tyckte bara att vi skulle tvätta det. Sagt & gjort det gjorde vi, och nu är det helt läkt. Om katten nu mot förmodan har en ägare, gör den uppenbarligen inte sitt jobb!
I alla fall så satte vi även ut lappar i samma veva då de på kattjouren sa att ingen kattorganisation gjorde något om de inte var helt säkra på att katten verkligen inte hade någon ägare. Ingen ägare hörde av sig!

Efter detta har vi haft kontakt med ytterliggare en kattförening, inte heller de kunde ta emot de. Båda två tycker att vi istället ska ta hand om honom & kastrera honom. Problemet är att det går inte. Jag förstår mycket väl att han inte går ihop med våra katter när han är okastrerad, som de har poängterat väldigt tydligt. MEN vår ena katt är en sådan orolig själ av naturen att det funkar inte med en ny katt. När vi fick hem honom gömde han sig under sängen och det dröjde veckor innan vi kunde röra honom. Nu tre år senare, är han en helt underbar kelen katt som älskar närhet. Dvs. när man inte rör sig för snabbt, har jacka eller skor på sig osv, att försöka klappa honom när han är ute kan man bara drömma om. Kan ge ett till exempel, när vi var utomlands nu i somras så passade våra kompisar de, och ingen av de kunde klappa honom på TVÅ VECKOR!
Nog om honom, det jag vill få fram är att han är en fantastisk katt när han är lugn och han har blivit så mycket bättre. Tills denna katten kom och numera vågar han inte va i trädgården.

Vi hade gärna tagit hand om denna katten men inte på bekostnad av vår egen katt!

Vad gör man i en sån här situation?
Vi har tagit kontakt med ytterligare en kattförening till men de har inte svarat ännu. Hoppas av hela mitt hjärta att de har plats att ta honom!
Vad händer om man tar kontakt med polisen? Gör de någonting?
Är det någon som har nån idé?

Tills sist en bild på honom
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Ett bra tips som ofta rekomenderas på sveriges största kattforum är att sätta ett halsband på katten med ett meddelande att ägaren ska ringa er.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Det har vi inte ens tänkt tanken, det är ju väldigt smart! Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: kazam
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·
Katthälsa Vi har tagit hand om en hittekatt (tror vi iaf) sen en tid tillbaka. Efter att hon stått utanför vår dörr i flera dagar och verkade...
Svar
3
· Visningar
1 097
Senast: Draumsyn
·
Övr. Katt Virrig rubrik, men ska försöka förklara mig. Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa katt/er i höst. Vi bor centralt i en...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp