hur göra?? *långt*

_Skifting_

Trådstartare
Hej hej..

Jag har en arabflicka på 17år (nu dräktig), som tycker det är uuuur kul att hoppa...
Jag själv är en superfegis på bommar, då jag var med om en rejäl krasch för några år sen och fick problem med ryggen.
Men, då tanten gillar hoppningen, så får man offra sig ibland.. :D
Hoppar då på maxhöjder på ca 60cm och rel. ofta serier och kombinationer, just som inslag i dressyrträningen. Och mycket för att stärka överlinjen.

Till problemet: Allt går kanon de första 4(ca) sprången, men sen blir hon helt "avknäppt" och bara forcerar..
Het är hon i vanliga fall oxå, fruktansvärt känslig i munnen, så tygeltag är förenat med häst som slänger upp huvudet och så gott som springer på bakbenen (inte ordagrannt, men det känns så).
Om man kan ta ett senario som skedde härom dagen:
Ställer upp en låg studsserie (ca 35cm och 4hinder) på ena långsidan, en snäll trippelbarr (för att länga ut ö-linjen efter studsen) på ca 55cm på diagonalen och sen en hinderserie med ett koppelräcke på ca 40cm, galoppbom och sen en oxer på ca 55-60cm.

Vi hoppar studsen, avslapnad och trevlig häst i handen, svänger till trippelbarren, här börjar hon stimma upp sig och bli "stum och studsig", hoppar med okej teknik över, alltså relativt rund och längd i ryggen. Inför nästa sväng mot kombinationen är det KÖRT!! Hon brakar på, får dra henne runt min innerskänkel för att ö.h.t få henne runt utan att slita i henne. Kombinationen går totalt åt helvete, och hon river första då hon rusar in i botten på hindret, snubblar över bommen (som var där för att få henne att koncentrera sig) och hoppar av på tok för tidigt på sista oxern så hon får kasta sig över. :eek:

Rusar sen runt i två varv innan jag har fått så pass bra kontakt med henne att volter kan läggas in och få henne lugn.

Jobbar på med markarbetet och tar enstaka hinder (hade en vän med som flyttade bommar osv), vilket går som en dans. Svänger in på studsen och då händer det igen...
Hon FAR IVÄG och hoppar första, tar sen andra och tredje som en oxer och springer rakt genom fjärde hindret... :crazy:

Varför händer detta?? Det bara poppar upp som från ingenstans i mellan varven... Men oftast är det när man ska ta hinder i följd..

Ang. veterinärkontroller osv:
Hon är grundligt kontrollerad av vet, equiteraput (stavn.?), massör, hovis och tandläkare. Allt är ok, förutom tidigare låsningar i rygg och bäcken som nu är lösta, vilket förvisso har medfört en rörelsestörning i höger bak, men är helt friskförklarad både från egen vet, distriktarna, tandis, hovis och equiteraputen och massören.

så några smärre fel på henne bör det inte vara på henne... :angel:

I utrustningsväg så har jag en islandssadel som min massör (som även gått kurser i sadelinprovning) och även min f.d tränare passat in.
Rider på pullarnosgrimma (då hon får skav av accen, men behöver stödet under bettet) och gummiklätt tredelat (smalt). Har även martingal då hon knockat mig liiiite för många gånger så man har haft näsblod osv (araber, ni vet... )

såå.. vad kan ni komma med för tips?? Lägga ner hoppningen?? Fortsätta envisas?? Ja, allt ni kan komma på...

Senast ändrad:
Sv: hur göra?? *långt*

Frågan är ju varför du fortsätter banan om hästen rusar sådär?

Se till att hästen varvar ner innan ni fortsätter. Lägg in halter, volter, travarbete.
Kanske börja om från början eller helt enkelt avsluta INNAN hästen blir blockad.

Men frågan är ju om hästen verkligen är helt okej.
Studs, kombinationer och längdhinder är ju ganska ansträngande både för rygg och bakdel och har då hästen en rörelsestörning (= inte 100 % frisk även om hon blivit "godkänd".) så kan det ju mkt väl orsaka obehag för hästen.
Enstaka hinder kanske funkar för henne, kanske det blir för obehagligt när hon måste ta i ordentligt?
Även om det är flera personer som sagt att hon är okej, så är det ju faktiskt ingen som kan säga hur hon känner det.

För det är inte normalt att en häst gör sådär, och speciellt inte en häst som "älskar" hoppning.

Har du kollat henne på löshoppning nångång? Annars rekomenderar jag det..
När hästen beter sig sådär kan det ju vara bra att själv få se det, så man får en klarare bild av det.
Så man ser hästens ögon, uttryck osv..

Frågan är ju varför du fortsätter banan om hästen rusar sådär?

Se till att hästen varvar ner innan ni fortsätter. Lägg in halter, volter, travarbete.
Kanske börja om från början eller helt enkelt avsluta INNAN hästen blir blockad.

Men frågan är ju om hästen verkligen är helt okej.
Studs, kombinationer och längdhinder är ju ganska ansträngande både för rygg och bakdel och har då hästen en rörelsestörning (= inte 100 % frisk även om hon blivit "godkänd".) så kan det ju mkt väl orsaka obehag för hästen.
Enstaka hinder kanske funkar för henne, kanske det blir för obehagligt när hon måste ta i ordentligt?
Även om det är flera personer som sagt att hon är okej, så är det ju faktiskt ingen som kan säga hur hon känner det.

För det är inte normalt att en häst gör sådär, och speciellt inte en häst som "älskar" hoppning.

Har du kollat henne på löshoppning nångång? Annars rekomenderar jag det..
När hästen beter sig sådär kan det ju vara bra att själv få se det, så man får en klarare bild av det.
Så man ser hästens ögon, uttryck osv..

jag BRUKAR inte fortsätta när hon gör så, men jag har provat enstaka gånger för att se om det bara är som hon blir "taggad", jag har som sagt inte jätte mycket erfarenhet av hoppning, då jag varit ifrån det ett längre tag..
Hoppar inte ofta, och absolut inte många gånger när jag väl hoppar. Det brukar bli 2-3ggr i månaden jag hoppar och då oftast bara 2-4språng per gång, som en "eggning" i markarbetet.

Jag vet att denna serie är ansträngande för vilken häst som helst, men enstaka gånger ska väl de flesta hästar klara detta?? :crazy:
Eller jag har helt fel i min tanke där, att man kan stärka lite varierande istället för att tex. bara rida "off road" eller klättring??

Självklart är jag oxå väldigt orolig för att hon ska känna obehag, men hon funkar kanon i alla andra sammanhang. hoppar gör hon väldigt lugnt och kontrollerat ute i skogen tex, även om det vissa gånger kräver myyycket mer av henne där än det jag ber henne om på banan. tex högre höjd, jobbigare avstånd, kraftigare och bredare osv...

Måste även tillägga att längdhindret inte var långt, det var tre 20liters spannar på rad efter varandra utan mellanrum. Kunde haft en oxer, men det blev ju en bom över då... :D

Brukar löshoppa henne med jämna mellanrum, och det går bra, ibland...
Första (och ibland även andra vändan) går kanon, men resten är bara skit...
Förvisso så ser det ut som hon har kul (bockar, fiser... busar helt enkelt) när hon rusar rundor, men det blir ju rent av livsfarligt när hon gör så.. Hon verkar liksom tappa koncentrationen och bara ångar på...
Men kan en häst verkligen göra så??

Många frågor nu, men är som sagt väldigt konfunderad över varför det blir så ibland...
Vill ju kunna hoppa små serier/banor lite iblad då och då.. Just för träningen och för att få lite hjälp med att "hitta rytmen"...

Om du provar sätta upp en orädd hoppryttare, höjer upp hindrena och sätter press på henne, tex kort kombination med högre hinder som hon inte klarar om hon inte kommer helt rätt. Tänkte att hon kanske helt enkelt tycker det är busenkelt med så låga hinder och tar det som ett tillfälle att ha riktigt kul :angel: och löshoppa också för den delen, har ni någon gång höjt upp riktigt mycket så hästen inte klarar det om hon inte har all fokus på?

Jag är inte för att bara höja upp men ibland tycker jag det kan vara behövligt, tex på min egna valack (rutinerad hopphäst) som hoppar som en kråka när det är lite högre, just för att han vet att han inte behöver anstränga sig. Inte fören det blir 1-1.10 taxerar han och konsentrerar sig och hoppar riktigt fint!

Annars, Om du hoppar barbacka? blir det samma sak då? även fast sadeln är "utprovad" är det stor skillnad på en sadel som ligger bra på marken och som ligger på över hinder. Om framvalvet är för nära manken tex, kan vara helt oproblematiskt i både skogen och dressyr bomarbete i många år men kan göra rysligt ont för hästen när sadeln tar i med en ryttare i efter landningen i hoppning.

Om du provar sätta upp en orädd hoppryttare, höjer upp hindrena och sätter press på henne, tex kort kombination med högre hinder som hon inte klarar om hon inte kommer helt rätt. Tänkte att hon kanske helt enkelt tycker det är busenkelt med så låga hinder och tar det som ett tillfälle att ha riktigt kul :angel: och löshoppa också för den delen, har ni någon gång höjt upp riktigt mycket så hästen inte klarar det om hon inte har all fokus på?

Jag är inte för att bara höja upp men ibland tycker jag det kan vara behövligt, tex på min egna valack (rutinerad hopphäst) som hoppar som en kråka när det är lite högre, just för att han vet att han inte behöver anstränga sig. Inte fören det blir 1-1.10 taxerar han och konsentrerar sig och hoppar riktigt fint!

Annars, Om du hoppar barbacka? blir det samma sak då? även fast sadeln är "utprovad" är det stor skillnad på en sadel som ligger bra på marken och som ligger på över hinder. Om framvalvet är för nära manken tex, kan vara helt oproblematiskt i både skogen och dressyr bomarbete i många år men kan göra rysligt ont för hästen när sadeln tar i med en ryttare i efter landningen i hoppning.

En kompis till mig hoppade upp och red henne för ett tag sedan, och då var hindrena högre (ca 1-1.10), gick ganska bra, men nu är denna ryttaren grymt ruttinerad och har tävlat upp till MsvA på 3 olika hästar, rider in och utbildar hästar till andra osv, så hon kan ju sin sak.

Visst att hon hoppade bättre, men även hon fick erfara en blockerad dam som bara ångade på... Men nu hade hon ruttin och kunskap nog att kunna hjälpa henne runt banan på ett annat vis, så hon kom ju över endå.. :grin:
Jag varken vill eller vågar höja upp till mer än 1.20, då detta är en D-ponny på 146, och jag tycker inte det är lämpligt med högre, då hon inte är skolad ordentligt...
(Har förvisso löshoppat henne 1.45, och det var nog den enda gången jag riktigt sett henne suuuperfukuserad, man man kan ju inte hålla på på de höjderna precis.. Var bara en engångsgrej för att se OM hon kunde... )

Barbacka har jag testat, och det går väl liiite bättre i lugnhetssyfte, men frågan är om hon "hinner" tagga upp sig när jag hela tiden håller på att ramla av och skära "heliga stället" i småbitar pga, hennes f*bannade manke... :rofl:

Men har även provat andra sadlar, tex min dressyrsadel som är gjord med extra hög manke, och även en kompis sadel, som oxå hade jätte mycket luft mellan... Tycker inte det är någon skillnad precis, men ska be en sadelutprovare komma hit säga vad h*n tycker....

Ps. Tack för bra svar!! (båda två) d.s

Vad händer om du släpper efter i munnen och bara låter hästen "rusa" ? (inom vissa gränser)

Det kan inte vara så att du bromsar för mkt i handen så hästen blir stressad?
När hästen rusar brukar ju ryttaren (ibland omedvetet) dra för mkt i munnen, vilket gör hästen ännu mer stressad.
Har du vanligt bett? Testa med annat eller bettlöst?

Hur var hästen förrut att hoppa? Är den inhoppad ordentligt?

Det kan ju också faktiskt vara så att hästen blir FÖR taggad eftersom hon inte hoppas så mkt.
Och så kan det ju bero på att du är "superfeg" :D i hoppningen. Är hästen känslig och man själv är spänd så blir det ju bara soppa av det hela..

Hade det varit jag, så hade jag nog valt av två alternativ.
1. Lägga hoppningen på hyllan ett tag och bara löshoppa, kanske nån gång i veckan. Går det bra ute i skogen kan man ju hoppa lite där.
2. Hoppa oftare. Hoppa 3-4 dagar i veckan, men bara ett par språng/gång. Kanske en dag med mer hoppning/övningar.
Fast inte göra det för svårt och stressigt på något sätt, utan bara som ett roligt inslag i vardagen sas...

Det som blir svårt är väl om hästen "sluter sig".
Det bästa är nog att försöka hitta något som får hästen tillbaka på jorden så den kan varva ner lite innan man fortsätter..

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hoppträning med tinkern, kan bara sluta på ett sätt. Hon är verkligen hoppglad.:). På uppvärmningen gjorde vi volter som ökades och...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: indra2012
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama