Hur göra här?

P

prallan

I höstas fick ponnyn en "senskada" bak på djupa böjsenan. Jag trodde först att han hade sparkat sig med brodden då jag glömt sätta på hagskydden och han leker mycket och sparkar på sig själv :cool: När vet träffade ponny första gången var det svullet och hon trodde det var en relativt allvarlig senskada, att han trampat snett el fastnat el liknande, fick boxvila med skritt. Vid åb var senan jättefin och utan ärrvävnad. Då höll vet med mig att det bör ha varit ett yttre trauma med blödningar runt senan ist men vi beslutade att följa samma rehab-program, som innebar nu även trav, ökning med 1 min i veckan samt sjukhage. Jag hade honom inte i sjukhage då han bockar mkt och våra sjukhagar har järnrör som staket.. Nu är vi uppe i 7 min trav per pass och hagarna börjar bli torra så jag byggde en sjukhage i en stor hage igår. När dottern skulle leda in honom till sjukhagen, reste han sig touchade hennes arm så hon släppte honom. Han hade his time of his life!! Han var sååå lycklig! Han tog i varenda muskel han hade. Till slut fick jag tag på honom och han fick gå in i sjukrutan. Nu till saken. Senan är opåverkad! Precis lika kall och torr aom den ska vara! Så min fråga är då, ska jag fortsätta ha honom i sjukruta, eller ska han få gå i egen mindre hage? Kan vi öka rehabprogrammet el följa det?

I höstas fick ponnyn en "senskada" bak på djupa böjsenan. Jag trodde först att han hade sparkat sig med brodden då jag glömt sätta på hagskydden och han leker mycket och sparkar på sig själv :cool: När vet träffade ponny första gången var det svullet och hon trodde det var en relativt allvarlig senskada, att han trampat snett el fastnat el liknande, fick boxvila med skritt. Vid åb var senan jättefin och utan ärrvävnad. Då höll vet med mig att det bör ha varit ett yttre trauma med blödningar runt senan ist men vi beslutade att följa samma rehab-program, som innebar nu även trav, ökning med 1 min i veckan samt sjukhage. Jag hade honom inte i sjukhage då han bockar mkt och våra sjukhagar har järnrör som staket.. Nu är vi uppe i 7 min trav per pass och hagarna börjar bli torra så jag byggde en sjukhage i en stor hage igår. När dottern skulle leda in honom till sjukhagen, reste han sig touchade hennes arm så hon släppte honom. Han hade his time of his life!! Han var sååå lycklig! Han tog i varenda muskel han hade. Till slut fick jag tag på honom och han fick gå in i sjukrutan. Nu till saken. Senan är opåverkad! Precis lika kall och torr aom den ska vara! Så min fråga är då, ska jag fortsätta ha honom i sjukruta, eller ska han få gå i egen mindre hage? Kan vi öka rehabprogrammet el följa det?

Jag hade följt rehabplanen. Att det skadade området håller för brallande EN gång säger ju inte så mycket. Bättre att skynda långsamt än riskera att få börja om från början igen. :)

Givetvis fortsätter ni följa rehabplanen. Det blir ju ett jäkla gamblande annars. Det kan gå bra. men det är en betydligt större risk att det inte gör det än om ni följer den rehabplanen ni har.
Att det höll nu betyder inte att det gör det nästa gång. Better safe than sorry.

Min häst är precis friskförklarad från senskada. Jag hade inte vågat chansa bara för att en bustur inte rev upp något. Du vet inte vilket steg i ansträngningen som blir droppen och så är du tillbaka på ruta ett.

Men, det är inte hållbart att hästen är så understimulerad att den blir en fara för sig själv och framförallt er.

Se till att du har gjort precis allt, tagit bort all extra energi som eventuellt tillförs från foder, stress eller andra stimuli. Se sedan till att låta pålle jobba med huvud och muskler utan att anstränga senan. (Vi tricktränade och balanserade på pall/andra krävande muskelövningar utan hög fart.) Om hästen fortfarande är farlig att hantera efter det skulle jag släppa den i liten hage med en tråkigt lugn kompis. Det hjälpte för att dämpa de värsta explosionerna hos min.

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 212
Senast: ll.96
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 648
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25