Hur gör ni med era 4-åringar?

Linn_H

Trådstartare
Ja hur lägger ni upp ridning och utbildning av era 4-åringar?
Hur långt har de kommit? Tävlade? Mål inför nästa år?

Jag fick hem en 4-åring förra veckan, som inte gjort mkt alls. Hon är riden och utbildad som en 3-åring ungefär, knappt hoppad alls.
Tänker rida henne ca 4dagar/vecka nu under vintern, framåt februari kanske öka upp till 5dagar/vecka.
Målet är att hon ska vara tävlingsklar i mars, och sedan om hon hinner bli färdig, kvala till Breeders i hoppning under sommaren/tidig höst! :)

Ngn bild finns på www.hornvall.pixbox.se, mer kommer!

Sv: Hur gör ni med era 4-åringar?

Min 4-åring rids 4 dagar i veckan, tävlar 1m hoppning och semifinalen i 4-års championatet. Ska snart ha några veckors vinter vila innan hon ska börja kvala till Scandinavien open och breeders.

Finns en tråd här på grundutbildning om 03orna

Min fyraåring rids två dagar vilar två dagar rids två dagar osv. Min kan skritt trav o galopp och går i form i alla gångarter. Hna blev inte inriden försen han var tre och en halv och är stor så vi har fått ta det lungt med honom.

Men om han utvecklas rätt så hoppas jag på lite championat nästa år och så.

Min rids 4 ggr/ vecka. Han hoppas oftast fredagar, rider ut lördagen. Markarbete måndag, markarbete/ut onsdagen.
Han är stor, ca 180 cm nu, så vi tar det lugnt. Han har inte vart ute och tävlat officiellt, då han är lite valpig fortfarande, mne vi är med på hoppkurser på bortaplan och det funkar kanon. Efter sista träningskursen nu 16 nov, ska han få vila 2-3 veckor för att sedan trappa upp träningen en aning och sedan (berodende på om han växer mer :crazy:) ut och tävla.
Han vart inriden i augusti förra året.

Min 4-åring är dräktig i 4e månaden. Hon har vilat så gott som hela sommaren och är sedan dess riden ca 4-5 dagar per vecka varav en dag är hoppträning och varannan vecka tränarvi dressyr. Resten varierar med uteritter, egen träning, vilodagar osv.
Hon är startad 1 m hoppning och LC dressyr. Tränat 2 fälttävlansträningar.
Målet nu är väl mest att fortsätta rida henne så länge det går innan fölning, hon ska sluta hoppträna när hon går in i 5e månaden och därefter blir det dressyrträning endast framöver.
Hon kommer få några veckor ledigt i vinter.

min 4-åring rids 5-6 gånger i veckan när hon är som mest igång, så till helgen ska hon gå 90 och 1 m hopptävling. Återstår att se vad resultatet blir. Hon funkar bäst att ridas nästan varje dag och variera det med lugnare ridning och tömkörning, sen har hon alltid en längre vila varje årstid. Längst på sommaren. Målen för nästa år är Falsterbo och Breeders Trophy. Vi får se hur hon utvecklas. :)

rekommenderar att läsa i tråden om 03: orna.

Jag rider en 4 åring som har gått 5-6 ggr i veckan sen mitten av september har tävlar 90-1 meter 7 gånger i höst tävlade sista gången igår så nu ska hon få gå på halvfart fram till mitten av december då ska hon få 2-3 veckor helvila.

Hon ska gå första tävlingen 17 februari målet är att hon ska gå 110 stadigt och starta 120

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 041
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar