Hur gammalt var ert sto första gången ni betäckte?

Trakenartjejen

Trådstartare
Hej
Jag har ett sto som blir nio år i år och funderar på att betäcka henne eventuellt vänta ett år till. När bör man inte betäcka sitt sto för första gången? Finns det någon ålder då man avråder från det?
 
Sv: Hur gammalt var ert sto första gången ni betäckte?

Man avråder från att betäcka när de är yngre än tre år. Äldre ston, över 15 år, kan ha fått minskad blodtillströmning till livmodern vilket kan göra det svårare för dem att bli dräktiga eller att bära fram ett föl.

Själv tillhör jag de lyckligt lottade. Mitt sto blev dräktigt första gången som 15-åring och sista gången som 20-åring. Hon var lätt att få dräktig, fölen blev friska och välväxta och hon hade ordentligt med mjölk till dem.
 
Sv: Hur gammalt var ert sto första gången ni betäckte?

Då kanske jag inte behöver känna någon panik i år. Har lite svårt att välja vilken hingst jag ska ta på henne :).
 
Sv: Hur gammalt var ert sto första gången ni betäckte?

mitt ena sto betäcktes som 18 åring o fölade då som 19 åring. Var absolut inga problem, enormt lätt dräktighet och fölningen gick jättebra.
Hon hade inte gå att få dräktig i 10 årsåldern och jag trodde nog att det skulle bli svårt nu men efter 3 brunster så var det klart ( naturlig betäckning)
 
Sv: Hur gammalt var ert sto första gången ni betäckte?

Mitt sto var 12 när hon betäcktes för första gången :)
 
Sv: Hur gammalt var ert sto första gången ni betäckte?

Mitt sto fölade första gången som 11-åring. Det var -06 sedan fick hon -09 och -12. Men nu får det vara bra för hennes del.
 
Sv: Hur gammalt var ert sto första gången ni betäckte?

Mina ston var 4 och 5 år när de fick sina första föl, betäcktes alltså som 3 och 4-åringar. Den ena fick sedan även föl som 10-åring, 18-åring och som 23-åring också utan problem, lätt för att bli dräktig.

Jag har ett sto som är 5 år i år som jag inte betäckt än, kommer nog vänta några år till då jag vill tävla först. Den andra som fick föl som 5-åring är nu 10 och jag kommer nog ta föl på den med samtidigt som den andra om jag betäcker, så fölen har sällskap.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Hej, tänkte betäcka mitt sto nu i vår. Hon är född 2006 och är efter Camaro M - Helwan. Hon har aldrig haft föl tidigare ,men tog sig på...
Svar
3
· Visningar
1 219
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
759
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp