Hur fungerar det med fritillgång av hö?

J

Jacky

Hur fungerar det med fritillgång till grovfoder?

Hejsan,

Har funderat rätt mycket på det där med fri tillgång till hö. Vi har våra hästar (stor häst,halvblod och en B-ponny, russ) på lösdrift med 2 isolerade uteboxar i hagen. Som det är nu gå jag dit 3 gånger om dagen och ge de var sin högiva (hagen ligger presis utanför huset :D ) Jag har inget emot att göra det men undrar om de skulle må ännu bättre med fri tillgång till grovfoder. Men då undrar jag hur det fungerar, jag menar....hästen behöver mer än ponnyn gör och ponnyn är redan lite rund :crazy: och vi försöker att hon går ner i vikt. Nu är det hästen som är ledaren över ponnyn så när ponnyn försöker komma in i hästens box får hon ingen chans..det vill säga ...så länge hästen äter! Om jag nu skulle lägga ner mer hö i boxarna så att de kan äta när de vill är risken då inte stor att ponnyn äter alldeles för mycket och även hästens hö så att han får för lite? när de stod i beteshagarna såg jag att ponnyn åt hela dagen så jag är rädd att hon är lite matgalen :d Som sagt...jag går gärna ner och fodra dem så det är inte av lathet jag undrar men mer med tanke på vintern och att de då kan styra det hela själv när de behöver.
ni som ge fri tillgång till grovfoder...hur fungerar det hos er?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur fungerar det med fritillgång till grovfoder?

Jag har fri tillgång till mina hästar och det fungerar alldeles utmärkt. Två av dem blir lite rundare än övriga men inte så mycket att det är något att oroa sig över.
Om du vill/törs ha dina på fri tillgång kan bara du avgöra...
 
Sv: Hur fungerar det med fritillgång till grovfoder?

Vi har hösilagebal i hagen och ställer en halmbal i liggskjulet så de kan äta dygnet runt. De flesta hästar äter för mycket i början när man ger fri tillgång men reglerar sig själva eftersom tiden går. Motionen blir självklart väldigt viktig då det blir enda sättet att aktivt reglera en ev. övervikt.
En intressant sak jag upptäckt är att min häst inte gödslar eller kissar i sin ligghall utan den är oklanderligt ren trots att han väldigt ofta står där inne. Vi har hösilaget en bit därifrån i hagen så vi fodrar inte i ligghallen. Mockningen blir numera ett minne blott!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 950
Senast: Twirro
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Murray
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp