Hur förklara lucka i CV:et m.m

Dimmoln

Trådstartare
Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom?

Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man allra helst hade jobbat heltid i 1-1,5 år för att därefter jobba 50%?
Arbeta flera deltidstjänster samtidigt och droppa en/flera efter 1 år?
Försöka pussla med visstider så de stämmer in tidsmässigt?
"Låtsas" söka efter något långsiktigt på heltid, säga upp sig efter 1 år och försöka hitta nytt deltidsjobb därefter?

Jag tog först tjänstledigt och sa sedan upp mig från min senaste tjänst för att läsa ytterligare en kandidat inom ett helt annat område.

Lång historia kort, så blev jag utsatt för ett brott av en person i min studiegrupp och jag har inte styrka nog att vistas i samma lokaler eller arbeta i grupp med personen. Efteråt pratade jag med programansvarig och hoppades att vi kunde komma på en lösning där jag ex. kunde delta digitalt vid helklass och be om att bli flyttad på om jag hamnar i samma grupp som personen. Skolan sa blankt nej om personen inte är dömd för brottet och jag fick ta studieuppehåll.
Eftersom jag har en kandidatexamen sedan tidigare, försökt byta bana genom att läsa en till och avbrutit, så har ex. arbetsgivare som erbjuder arbetsträning tyckt att jag verkar velig och osäker på vad jag vill. Samtidigt vill jag inte berätta för mycket om orsaken bakom.

Egentligen vill jag studera klart (har 1,5 år kvar) men under min sjukskrivning (efter brottet) har jag fått ta av mina sparade pengar som jag skulle använda under studietiden samtidigt som jag skulle jobbat deltid. Jag måste därför arbeta heltid under 1-1,5 års tid innan jag kan ta upp studierna igen. Hur motiverar man att man vill ha en kortvarig tjänst så det inte känns osäkert för arbetsgivaren?

Just nu är jag sjukskriven och söker initialt arbetsträning och inte arbete just nu, men jag försöker tänka hur jag ev. kan söka jobb framöver.
 
Jag har jobbat både med hemstäd och på krogen med väldigt varierande timmar beroende på hur mycket jag hade annat just då (jobbade med musik och täckte upp med annat beroende på hur mycket bokningar jag hade och hur mycket jag orkade resa), kunde pendla mellan 25-80% mellan olika månader utan att det var något stort problem.

När jag jobbade som truckförare hade jag kollegor som jobbade på bemanningsbolag på samma sätt, de pluggade lite kurser och försörjde sig utan csn genom att jobba så många timmar som funkade med studierna. Storesupport kan jag tänka mig funkar bra också. En hel del receptionsbemanning eller liknande finns ju också, om det passar dig bättre?

Inom hela kultursektorn är det ju väldigt vanligt med giggjobb, så det finns en hel del att komplettera med beroende på vad man har för utbildning.
 
När jag senast sökte jobb använde väldigt många någon typ av ansökningsplattform där man måste ange start- och slutdatum eller pågående anställning :(

Okej men du behöver väl endast rada upp de jobb/utbildningar senast/som är relevanta för jobbet du söker?

Jag hade förövrigt sökt ett 100% jobb och jobbat där så länge jag velat.
En kan då 1,5 år senare fråga chef om en kan ändra tjänstens omfattning eller annars söka andra jobb.
 
Okej men du behöver väl endast rada upp de jobb/utbildningar senast/som är relevanta för jobbet du söker?

Jag hade förövrigt sökt ett 100% jobb och jobbat där så länge jag velat.
En kan då 1,5 år senare fråga chef om en kan ändra tjänstens omfattning eller annars söka andra jobb.

Det kommer ju synas väldigt tydligt att man har en lång lucka om senaste anställning avslutades för länge sen och inget annat finns i cv:t under den tidsperioden?
 
Det kommer ju synas väldigt tydligt att man har en lång lucka om senaste anställning avslutades för länge sen och inget annat finns i cv:t under den tidsperioden?

Ja det beror ju helt på hur lång luckan är :)

Jag var arbetslös 3 månader eller så mellan utbildning och jobb, det var inget jag fyllde i. Vill de fråga om den tiden får en helt enkelt vara ärlig. Men ja, måste en skriva start/slutdatum då är det så
 
Det är väldigt få arbetsgivare som tittar på kursintyg eller liknande om det inte är relavant för ditt jobb.
Jag hade bara sagt att jag läst strökurser osv om det inte är något som gör att du t.ex får högre lön och försöker dra nytta av på annat sätt. Jag hade inte haft med det i själva ansökningen däremot utan lyft det på plats.

Det finns 100 orsaker att vara ledig 18 månader (även om det kanske inte känns så), föräldraledighet, sabbatsår osv.
Om du söker en tjänst så utgår du från att du kommer trivas så pass bra annars du inte vill uppta dina studier igen och säger inget om att du kommer vilja återgå till det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 057
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 470
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 156
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 198
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp