Hur få bort ögonbajset?

SoffiProppi

Trådstartare
Jag har tagit över en hund vars ras jag tidigare var obekant med och slåss nu mot ögonbajset varje dag. Hunden i fråga är vit/ljusgrå vilket gör att det syns vääldigt väl, samt att rasen är känd för dess stora (rinnande) ögon. Har försökt med vatten i alla dess former men det går inte bort. Hur gör ni? Finns det några knep?

Sv: Hur få bort ögonbajset?

Stryk på lite vaselin under ögonen så är det lätt att torka. Och försök torka med torr trasa, vatten gör pälsen torr och då fastnar gojset lättare.

Ögon ska inte rinna så mycket. Om de gör det hade jag först funderat på allergier, svamp och andra hudproblem.

Men som sagt, torka med torrt, smörj med fett.

Jag har ingen direkt erfarenhet av det själv, men har sett flertalet bilder på en bichon frisé som förut hade rinnande ögon men som blev helt bra (och fick normalt färgad päls igen) när matte började barfa. Att kolla vad hunden äter och försöka ge färskfoder/barf kan alltså vara en god idé.

Precis, där har det antagligen varit frågan om någon allergi, t.ex. spannmål.

Stryk på lite vaselin under ögonen så är det lätt att torka. Och försök torka med torr trasa, vatten gör pälsen torr och då fastnar gojset lättare.

Tack för tipset! Ska prova det direkt!

Jag har ingen direkt erfarenhet av det själv, men har sett flertalet bilder på en bichon frisé som förut hade rinnande ögon men som blev helt bra (och fick normalt färgad päls igen) när matte började barfa. Att kolla vad hunden äter och försöka ge färskfoder/barf kan alltså vara en god idé.

Precis, där har det antagligen varit frågan om någon allergi, t.ex. spannmål.

Jag har inte helt bestämt mig för hurvida jag ska behålla hunden än, så vill inte lägga om foderstaten än (nu äter hon torrfoder) men blir hon kvar här ska hon absolut barfas! Tänkte faktiskt inte ens på att det kunde vara något sånt, ägarna sa att det var rastypiskt (rasen är dock ovanlig i Sverige så har inte lyckats googla och fått fram något vettigt) då dom har riktigt stora ögon.

Men tack för tipsen! Då vet jag vart jag ska börja :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar