hur bygga snöplog till häst?

sommarvind

Trådstartare
Det material ja kan komma på rent spontant är lastpall som förstärks med en slags plyfa på varje flat sida och att man sätter fast en sittbock på pallen. Sedan ett V gjort av ett par skivor som för snön åt sidorna? Så kan man fästa hela arrangemanget i ett par skacklar?

tänker jag fel?? Har ni förslag på hur man kan bygga en hyfsat fungerande snöplog?

Sv: hur bygga snöplog till häst?

Hej!
tror du egentligen kan andvända vad som hellst som puttar undan snön åt sidorna.
förr andvändes stora rullar som packade snön.
8761.JPG

frågan är vilka krav du har på området som skall röjas.
en lastpall utan något som hjälper den att hålla "rätt linje" spårar gjärna & skulle kunna få skacklarna att åka in i bak benen på hästen eller att du tvingas stura hästen mer än önskat, vilket även kan leda till stress hos hästen.
själv skulle jag fäst lastpallen i en vagn eller släde.
allternativt bygga en plog med en styrmed som fästs i skacklarna.

min eget bygge som snart antas vara klart består av: rockard, loksele, 2punkts fäste som sitter på rockarden som jag i sin tur fäster plogen på.
det kommer bli väldigt likt ett plogblad som sitter baktill på vissa traktorer.
Snow_Plowing_Draft_Horses.JPG
.
nackdelen med rullen eller hyveln är att vid återkommande plogningar leder till "puckelpisst" om man inte kommer ner till markytan, ju oftare man plogar desto snabbare blir det pucklar.
bilden nedan visar ett bättre allternativ för et jämt inderlag:
we're%20not%20in%20fla%20anymore

Intressant tråd! jag blev direkt sugen på att bygga en till mitt russ och har redan även funderingar på en enklare paddocksharv/sladd.

Basse: rockard varianten såg intressant ut! Jag har en rockard men om den har ett tvåpunktsfäste ska jag kolla upp. Men köper man ett plogblad och fäster i tvåpunktfästet då eller hur fungerar det?

Senast ändrad:

Intressant tråd! jag blev direkt sugen på att bygga en till mitt russ och har redan även funderingar på en enklare paddocksharv/sladd.

Russ?? Snö är tungt att flytta. Även så kallad nysnö blir tung. Stå och skotta snö i 30 min och tänk sedan efter om det verkligen är något som du vill utsätta en ponny för. Det krävs en extremt vältränad häst för detta ändamål.

kan inte direkt svara på hur du skall fästa det, själv svetsade jag på fästen på rockarden som i sin tur fick hålla "armen" till plogbladet.
att jag än inte har ett 3dje fäste är enbart av den anledningen att jag inte löst hur bladet skall lyftas... får göra det manuellt eller koppla loss det hela.

som åke skriver kan det ligga en del i det, men måla inte "faan" på väggen för det... har andvänt mina travnordisar som slädhästar till turism vintertid & hästarna anpassar sig förvånansvärt snabbt efter förhållamderma.

det kritiska med en fysiologisk ansträngning är TIDEN för belastningen & hur mycket BELASTNING. sekundärt även viloperioden mellan intervallerna/belastningen.
med ett vaksamt öga kan du se hur hårt belastat hästen är under arbete, men har du en pulsmätare så är det ännu bättre.
nu beteer sig pulsen anorlunda under skritt & tung belastning, men par riktvärden kan du få av mig.
120-130 i puls kan du belasta hästen i omkring 1 timme beroende på uthålligheten på hästen.
Puls upp mot 200 slag i minuten skulle jag säga höst 30sek & det värdet får du i slutet av "30sek". Dock känner jag till flera pro. tränare som tränar sina upp till 60sek med den sistnämnda belastningen.
om har en belastning på pulsmätaren på runt 120 & den sakta stiger ex. upp till 140-150 så är det ett tecken på att hästen börjar bli trött & bör vila & dricka!

själv har jag haft över 10ggr så hög träningsmängd på detta sätt än flera stora travtränare & vet att det går utan skador, tom. rehabilitering av en nordis utan injektioner i knän bla.. vet.besök efter en vintersäsongs arbete. periodvis 6dgr i veckan fick denne arbeta (böjd före & efter av samma vet.)
Kruxet har legat i att få i hästen tillräckligt med foder, vatten & ha en god saltbalans.
Allt arbete har dock skett i skritt!

Att man ser spannkörning med arbetshästar från förr var ju att de skulle orka hålla ut tills passet var över.

Träningsmängd = "genomsnittlig puls" * gånger "tid i sekunder", * gånger "antal gånger per vecka" /eller specifik tidsrymd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka