Hur börja med BACK ON TRACK?

E

Eeiram

Hej!

Har nu kikat lite på andra trådar om ämnet, men inte riktigt funnit svaren på mina undringar...

Jag köpte i somras två vaddstycken, BACK ON TRACK, till min senskadade varmblodstravare. Jag har tänkt linda båda frambenen för att använda i förebyggande syfte. Min undran är - hur skall jag vänja hästens ben med dessa vaddstycken? Jag har hört att man inte skall ha dem på för länge första gångerna...? Hur pass sakta skall jag invänja dem, och hur ofta?

Vaddstyckena skall kunna användas som nattbandage, tar hästen skada om de enbart är på cirka 2-3 gånger i veckan? Hästen står nämligen i ett kollektivstall där vi hjälps åt med all skötsel, varför jag inte vill kräva att de skall linda/linda av hästens ben på kvällar och mornar.

Mycket tacksam för svar!

Mvh Marie

Sv: Hur börja med BACK ON TRACK?

Om du de första gångerna hästen har dem på bara har dem på ett par timmar, då är det ok.
Kör så några dagar bara.
Sedan kan de vara på hela nätter.

Har du möjlighet, ha dem på när hästen rör sig. Tex om du ska ut och skritta eller ngt. Effekten blir ännu bättre då.

Jag har möjlighet att ha dem på under rörelse.

Det här med att bara ha dem på någon natt då och då (cirka 2-3 nätter i veckan) - tar benen skada av det? Är det bästa regelbunden användning varje natt?

- Marie

Skada tar de inte. Bästa effekten är ju att alltid använda dem vid en skada, men det är ju ett fullgott alternativ att använda dem ibland.

Nu har jag använt vaddstyckena vid tre tillfällen, 1-2 timmar åt gången. Skall jag fortsätta så några gånger till innan jag använder dem en hel natt (ca. 12 timmar)?

Passar också på att fråga några allmäna frågor om det här med lindning av benen med dessa vaddstycken. Hur lägger jag vaddstyckena på bästa sätt? Jag har sett att två av hörnen är rundade, medan de andra två hörnen är 90-gradersvinkel, är det skillnad på vad som är upp och ner eller varför är de inte helt fyrkantiga? Jag undrar också var på benet jag skall låta vaddstyckena gå omlott, är det bakpå benet, frampå eller på ut-/insidan av det?

När jag lindar är vaddstycken så pass stora (jag valde mellanstorleken till mitt kraftiga varmblod, 40x40) att de antingen går upp över knäna eller ner mot hoven - vad är bäst?

Jag lindar med elastiska lindor men upplever att vaddstyckena blir ganska "knöliga" under lindorna(?), detta antagligen eftersom jag inte riktigt vet hur jag skall linda, varför svar på ovanstående frågor är guld värt!

Tack!

Mvh Marie

Jag använder fleecelindor när jag lindar. Det ska man ha när man lindar stalbandage om inte hästen ex. har lymfangit och man måste linda speciellt för det, då kan man ta elastisk linda.

De ska gå ner mot hoven helst om man lindar nattbandage. Jag har lindorna på ute i hagen istället så jag lindar från kotan och upp då eftersom hon inte ska trampa på dem. Men då rör min häst sig ju, ska de stå still med lindorna ska du linda från hoven - nattbandage.

Om de blir knöliga har du inte dragit åt padden tillräckligt. Sträck den noga och linda med fleecelinda.

Paddarna ska ha de 90-gradiga hörnen innerst och man avslutar med de rundade ytterst. Jag brukar sätta skarven på utsidan av benet.

jag har så back on track-märket e uppåt på ena benet, å neråt på andra benet...
tar vänster ben som exempel: tar fyrkantiga delen lite framåt/på mitten av benet (i sidledd sätt) sen virar jag motsols, sen kommer ju den rundade delenmot mig, å den tar jag runt senan så den hamnar på andra sidan... så själva senan har två lager BoT kan man säga... sen fleecebandage på det i samma varv...
De är ju lite krångliga i början, men om man drar åt paddarna hyffsat hårt, å sen drar lite i hörnen å "plattar ut" allt längs benet så blir det ett bra tryck... det ska ju inte sitta åt superhårt på natten lixom :D
Märk upp med höger å vänster, de formar sig ju efter benen, och det är lättare att ha på samma varje dag, kotan buktar ju ut lite...

på höger ben lindar jag åt andra varvet... men senan har fortfarande två lager BoT på sig...

visst förklarar jag suuuuuperbra :cool:

Tack för svaren! Toppen, nu fattar jag! :)

Skall jag alltså inköpa fleecelindor, det är de bästa?
Kanske inte riktigt hör till ämnet, men varför finns det så många olika sorters lindor (material), jag blir inte klok på det.
...men fleecelindor till Back on Track?!

Tack än en gång!

/Marie

Elastiska lindor är bara till för ridning alternativt vid skada.

Fleecelindor kan man visst rida med också, men det gör inte jag. De är annars till för stallbandage.

Man kan även ha andra tjocka o-elastiska lindor som stallbandage men de är nog inte lika lätta att hitta.

Som Mitrolle skriver, så går fleecelindor utmärkt att använda till stallbandage.
Jag håller med henne, elastiska lindor är bäst som ridbandage, till stallbandage ska det helst vara oelastiska.

Lärde mig en gång i tiden att det är för att ett stallbandage ska ju bara "läggas" på, det ska ju inte vara ngt stöd. Och har man då elastiska lindor, då blir ju de ofta "hårdare", vilket inte är lämpligt att ha i så många timmar.

jag använder 4 meters lite elastiska fleece (allstå, inte helt stumma men inte superelastiska, finns väl inte ens för fleece)...
många tycker att 3 meter e lättare att linda med, men jag lindar rätt tätt å lite "upp på knät"... alltså inte ÖVER...

jag rider med mina fleece oxå... älskar mina fleece :love:
rädd för att jag skulle råka linda för hårt med elastiska å få en sena eller nått... fast det kanske bara är inbildning :)

Tack för svaren! :)

Kopierar in några rader från mitt tidigare inlägg (som egentligen var huvudfrågan :)): Nu har jag använt vaddstyckena vid tre tillfällen, 1-2 timmar åt gången. Skall jag fortsätta så några gånger till innan jag använder dem en hel natt (ca. 12 timmar)?

Jag skall köpa in fleecelindor nästa vecka då jag skall till stan (Västerås) där Hööks finns.

Om jag rider med vaddstyckena, skall jag då istället använda de elastiska lindorna?

Min häst har en gammal senskada som går upp titt som tätt (inre böjsenan) så jag skall testa Back on Track som stallbandage i förebyggande syfte. Vad jag har förstått kan dessa också användas efter träning samt om benet med senskadan skulle bli lite svullet (vilket det kan bli ibland när hon har arbetat)? Vid skada, är det alltså bäst att använda elastiska lindor?

Med andra ord:
Nattbandage - fleecelindor?
Ridning + vid skada - elastiska lindor?

Tack än en gång!

/Marie

Senast ändrad av en moderator:

Sökte och kikade på övriga trådar angående just lindning av ben, så nu har jag fått en hel del bra svar på frågorna.

Jag har hört talas om snabbandage som fästes med kardborrband (= snabbt och enkelt?), om det skulle funka att kombinera med Back on Track vaddstyckena inuti skulle jag kanske kunna få övriga personer i stallet att sätta på/ta av dem (jag vill inte kräva att de skall linda/linda av min häst på kvällar och mornar). Vi är nämligen tre hästägare som turas om att sköta stallet, så jag är inte alltid där på kvällar/mornar. Vad tror ni om det? Är det sämre att använda dessa? Passar paddarna i?

Om just Back on Track-vaddstyckena undrar jag nu när jag kan börja använda dem hela nätter, efter hur lång invänjning?

Jag såg i en annan tråd att man inte bör linda Back on Track nattbandage varje natt - varför (det fanns inget svar på den frågan)? Om jag använder dem 2-3 nätter i veckan, är det ok?

Många frågor blir det, men jag är så rädd att göra fel!

/Marie

jag rider (red) aldrig med mina... hade på på nätterna bara...

om du menar de där från hööks med paddar i som ser ut som strukkappor så skulle jag nog inte ta dem... linda istället... känns bättre... fråga inte varför :P

en annan grej... är alla i stallet bra på å linda ben? så att de inte lindar för hårt eller att det e knöggligt under???
jag har fått rådet å typ inte låta någon annan som inte e 100 på å linda, linda åt mig... men det e ju från min nojjiga kompis som det rådet kommer från ;) å andra sidan så är det bättre att vara överförsiktigt så ingen lindar för hårt å hästen får en sena för att den har stått med fellindade ben hela natten...

Vi lindar själva just för att slippa att det blir "fel", känns inte rätt att utsätta nån annan för risken att det blir fel. Just nu passar det att vi lindar varje morgon och att den som tar in lindar av, men är det vi som tar in och nån annan som tar ut så får hästen ha det på natten istället. Vi växlar alltså lite.

Jag rider inte med paddarna.

Har hästen haft dem 1-2 h i några dagar kan man säkert ha dem på längre tid sedan, det har jag haft.

Tack för svaren!

Jag skall införskaffa fleecelindor på torsdag! :)

Dock har jag ännu inte kommit underfund med hur dessa paddar skall lindas. Jag får inte paddarna att ligga slätt emot benet utan det "korvar sig" lite (inte överdrivet). Då har jag iofs låtit paddarna gå upp mot knät som ju är större i omkrets än själva benet, om det beror på det?

/Marie

de formar sig efter ett tag... om du drar åt "hårt" när du lägger på paddarna, å sen drar lite i alla hörnen, å sen "slätar ut" först tex uppåt å sen nedåt... sen får man inte tappa allt när man börjar linda :D hehe... men efter några gånger e de ju "formade" :)

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 060
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
996
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 171
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama