Hur blir modern okänd?

FadeAway

Trådstartare
Betäckt med en godkänd hingst. Detta var visserligen på 80-talet men visst löste de språngrulla?

Avkomman är e godkänd hingst och mamman står som okänd.

Sv: Hur blir modern okänd?

Var är det mamman står som okänd?
Är det t ex i blup.se så finns gott om fel och konstigheter där när det gäller lite äldre hästar.
Är det i en avkommas egna papper kan det mycket väl bero på att mamman inte var fin nog, så man inte ville att hon skulle synas där. Kan t ex ha varit en korsning eller en travare.
Är det andra raser det handlar kan det handla om buskavel eller att stoägaren inte betalat avgifterna till hingsthållaren eller liknade.

Fast är det buskavel så får de fadern utskriven ändå?
Det är på blup :)

Om en avkomma registreras efter den är avvand så skall väl fölet dna testas mot modern för att bevisa att det är rätt mamma, detta har väl inte gjorts men den har dna testats mot pappan därav finns han med. Bara en tanke på hur en sådan sak skulle kunna uppstå.

I början av 80-talet gjordes ingen identitetskontroll mot modern vid registrering,
eller nåt DNA, det är ett nytt påfund. Vi hade flera föl efter Ambassadeur och Ivigtut vid den tiden och ingen kontroll gjordes.

Kom på också att det inte ens krävdes registrering med namn på avkomman på åttiotalet och SWB. Så stoet kan finna i språng rullan med avkomma utan namn. Vilket gör att det i efterhand vid tex utfärdande av pass kan vara svårt att styrka full stam plus att man kanske inte ens velat lägga ner jobbet på att få fram det.

Jag hittar nu bara 12 avkommor från det året. Hingsten kan ju visserligen betäckt massor fler. Men skulle det rent tekniskt gå att få fram något sådant här i efterhand? Ponera att han tex bara betäckte 12 ston det året.

Är faktiskt osäker på om det finns dokumentation kvar från tiden. Det är så länge sedan att det flesta tider för arkivering är mer än uppfyllda. Så om man ska hitta mer får man nog har rejält med tur och större chans att lyckas genom att leta efter uppfödaren.

Språngrullorna finns kvar, om jag inte är helt felunderrättad ska det finnas kvar språngrullor från 1800-talet.

Mycket möjligt men jag vet att andra handlingar inte alltid finns kvar eller är komplett. Så även om man kan hitta stoet si eller så i rullan kan det vara omöjligt att hitta vem ägt henne när hon fölade och betäcktes. Därför tror jag att bästa vägen är att då via vem som fött upp hästen och därifrån söka i bl a språngrullor.
Jag vet att det är stor skillnad att söka information via ASVH på hästar födda på åttiotalet innan de datoriserade och de som är födda efter "datorn" så att säga.
Har själv suttit med två hästar den ena som fanns innan datorn gick inte att få fram information om. Den andra tog det visserligen lite tid men där gick det och den var på "dator" tiden.

Kan det inte vara så att hästen reggats som okänd (inte reggad alls), sen har det kanske via ryktesvägar och forskandes hittat vem som är pappan (kollat dna) och reggat den. Går det inte och se när hästen registrerades? Om det är när den föddes eller om det kommit senare.

Min kompis reggade om sin 15 åriga häst när de hittade pappan, och jämförde dna, det var i början av 2000.

Ett gott exempel är vårt sto Disa Grå f 75 e Zaran u okänd. Disas mor var ett bulgariskt fullblodsto, men eftersom ingen på ASVH kunde bulgariska och inte kunde tyda dom papperna så blev det *moder okänd*. Disa fick flera föl, e Ambassadeur och Ivigtut samt även med egna hingstar men inget föl reggades på den tiden och hamnade inte i stamboken så dom finns under *okänd* på blup. det var väl först på 90talet som man började regga SWB? Rätta mig gärna om jag har fel?

Nej du har helt rätt. Förr var det bara stamboken som gällde och stamboksfördes inte stoet så finns det inte heller i ASVH:s "register". Även fölen till stamboksförda ston kan vara utan namn i stamboken.

Lite KL
Jag tycker det bra mycket mer underligt att man tillåter idag att årsföl registreras utan känd moder. Men det går och det finns en hel del på t ex hästnet.
Har dessa föl bara kommit promenerande in i stallet eller.......
Men det är ju praktexempel på att man inte vill visa vad det är för sto som är mamma när man ska sälja.

Liknande trådar

Kultur Snubblade precis över programmet Arvinge Okänd på SVT play, men efter att ha sett ett avsnitt så undrar jag lite. Premissen, för er som...
2
Svar
33
· Visningar
3 367
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 688
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Det är så att jag äger ett d ponny sto som numera fått en skada och jag funderar på att i framtiden betäcka henne med en welsh...
Svar
11
· Visningar
2 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?