Hundfoder billigt vs. dyrt?

TwiggyM

Trådstartare
Jag har matat mina hundar med olika foder. Har nu kört med eukanuba i två år och det har fungerat bra. Dock har jag av ekonomiska skäl börjat kika på de billigare fodrenm. Försöker jämföra näringsinnehåll och inttehållsförteckning. Ser inte jättestor skillnad.

Undrar därför vad har ni för erfarenheter av de biiliggare fodrena, ex. Axess och Doggy?

Någon som använder dessa , varför, varför inte?

Sv: Hundfoder billigt vs. dyrt?

Doggy har jag gett. Med kass päls och kliande hud som följd. Ger nu robur som också tillverkas av doggy. Iofs lite dyrare (knappt 500 för 15 kilo) men oj vad bra! Gav orijen emellan, men tyvärr var de så lösa i magen av det (ca 700 för 13.5 kg).

Skulle inte gå tillbaka till doggy igen. Innehåller alldeles för mycket spannmål, främst vete, för min smak.

Frågade en veterinär om foder. Hans svar var, "Köp det du har råd med, de billiga är minst lika bra, de dyraste inte alltid bäst". Sen köpte jag säckar på Willys och ibland Granngården. Kostade mellan 100-130 kr säcken. De åt med god aptit, funkade jättebra. Klart om man vill ge 400-500 säcken, det är ju upp till var och en.

Har efter att ha gett dyra foder i många år gått till doggy de senaste åren. (av praktiska skäl) Den här hunden jag har nu har mått lika bra på det som på nåt av de andra svindyra fodren han fått under sina första fem år. Skiter bra, är pigg och med kanonfin päls.
Testade billigt foder på min tik som bukfylla då hon av psykiska skäl inte kunde bantas med för "lite" mat - men hon blev omgående trist i pälsen.

Så det varierar hund från hund.

Nu ska vi dock bygga upp konditionen och muskelmassa igen och då överväger jag att gå över till ett dyrare foder med mer protein.

På den förra schäfern som var mitt ex hund så var det stor skillnad på om han åt doggy eller Pro Plan. Nu var han känslig i magen men på honom fungerade Pro Plan kanon.

På min nuvarande har jag kört Royal Canin hela tiden och han är kanon i mage, päls och hull och därför skulle jag aldrig få för mig att byta.

Jag anser om man har ett foder som fungerar bra, varför byta?

Jag anser om man har ett foder som fungerar bra, varför byta?

För att 1000kr /månaden är för mycket för mig just nu i hundfoder. Försöker få ned mina kostnader på annat sätt men alternativet är att sälja av en häst. Tills jag fått högre inkomst.

För att 1000kr /månaden är för mycket för mig just nu i hundfoder. Försöker få ned mina kostnader på annat sätt men alternativet är att sälja av en häst. Tills jag fått högre inkomst.

Dom fick ju lite doggy en gång när dom var här..hur sket dom efter det? Det verkade iaf inte vara något problem att äta det:angel:

Jag kör med Doggys Proffesional, den svarta säcken, där är det högt innehåll av fett och protein och köttprodukter står först i innehållsförteckningen.

De funkar bra på det och har fri tillgång. Ser ingen anledning att köpa ett dyrt foder om det inte finns behov av det. Hade tidigare RC och enda skillnaden är att det är något mer volym i avförningen.

Vi kör bravofärskmat, vet inte vad det kostar då pappa betalar fodret...
Det är smidigt, ända nackdelen när man åker bort med hundarna så får de torrfoder.

Vår hanhund har ätit både doggy och doggman dinner förut, ända tills vi förstod att hans öronproblem kom av hans foderallergi. Idag äter han proplan som kostar 500:- säcken (15 kg).

Tiken föddes upp på doggy och fungerade relativt bra på det. I samma veva som hanhunden började få dyrare foder så fick hon äta samma och äter alltså även hon proplan idag.

Vi provade att köpa ett litet billigare foder (som var ett premium foder), men hennes mage reagerade inte speciellt bra på det... så nu äter hon samma som hanhunden.

Tror man får prova sig fram från hund till hund vad som funkar. Visst svider det i plånboken ibland (de äter för en 1000-lapp i månaden) men som det är just nu så är det proplan som är det bästa för hanhunden och han är så gott som symptomfri och slipper klia sönder sina öron.

Nej Calle har gått på Doggy ett tag för några år sedan och funkade på det. Men vil ändå göta lite mer efterforskningar innan jag provar...

*kl*
Värt att tänka på är också hur mkt de behöver äta.

Ta två fejkexempel: Fina fodret A med mkt fett och protein. 15 kg 500 kr. Hunden äter 450 gram om dagen.
Fodret räcker då i 33 dagar. Kostnad per dag 15 kr.
(Detta ligger nära sanningen i vårt eget fall här hemma, fast vi ger färskt också, så det komplicerar huvudräkningen också.

Konsums foder B kostar 299 för 15 kg. Hunden äter närmare 700 gram av detta. (Exempel taget från hundforum.) Fodret räcker då i 21 dagar, och genererar en kostnad av lite mer än 14 kronor per dag.

Nu är detta inte vetenskaplig forskning, men ger ändå en hint av de skillnader som faktiskt finns. I prisexempel två får man nog räkna med en ökad bajspåskostnad också:-)

Vi betalar 295:- för 12 kg Bravo plus. Det blir 29.50 per 8-pack. (Bitarna är på 150 gram.) Nu äter inte vår hund bara det, men som valp rekommenderas hon äta 5-8 150 g bitar per dag om hon bara äter Bravo. 3.68 per bit blir en dagskostnad på 18.40-29.50.

Tar man däremot en mindre hund på säg 10 kg, som dessutom inte växer längre som vår gör, så rekommenderas ca 2st 150 g bitar per dag, och då hamnar dagskostnaden på ca 7 kronor.

Kul att räkna lite faktiskt :-)

svarar alla.

Har testat färskfoder på min ena. Han magrade av. Tycker också att det är lite för kladdigt och tar för mkt plats i frysen. Tyvärr.

Vill såklart det bästa för grabbarna men kan man dra ned foderkostnaden vore det väldigt bra.

Det gäller två aktiva rottishannar utan hälsoproblem. Förstår att billigare foder ofta innebär att man får ge större mängd. Tackar för alla svar och ser fram emot fler!

Har sett ett fodertest där dom kollat många olika foder och som nummer 2 kom peedigre. Ligger nu på 189:- säcken på bla Kvantum.

jag har strulat läääänge med diverse foder för att få min känsliga hund att att funka. han får exem och är allergisk måt nåt i foder - han inte hittat vad än. han har käkat alla fodersorter snart och måååånga sorter för allergi och känslig hy osv osv...

av en slump köpte jag friskies till amstaffen för han kan inte äta kinesens svindyra foder - men kinesen gillade det bättre och stal amstaffens foder. och helt sjukt vad fin hunden blev i huden :eek:
så jag ger dem friskies bägge två och majsolja och dom e helt sjukt fina!! :love:

har testat robur och doggy och dom tycker ja e helt kassa!!! helt värdelösa tyvärr. för mina hundar iafl..

har testat robur och doggy och dom tycker ja e helt kassa!!! helt värdelösa tyvärr. för mina hundar iafl..

Vi har också en hund som inte klarar doggy. Hon får massor av kli i pälsen. Sen är det dessutom problem med mängden. Hon äter rätt mycket och även om hon är ute och gör vad hon ska precis innan sovdags skiter hon inne på nätterna. Det händer aldrig när hon får Royal Canin eller Hills.

Jag har matat mina hundar med olika foder. Har nu kört med eukanuba i två år och det har fungerat bra. Dock har jag av ekonomiska skäl börjat kika på de billigare fodrenm. Försöker jämföra näringsinnehåll och inttehållsförteckning. Ser inte jättestor skillnad.

Undrar därför vad har ni för erfarenheter av de biiliggare fodrena, ex. Axess och Doggy?

Någon som använder dessa , varför, varför inte?

Min hudn fick doggy hos uppfödaren och jag gav det ett tag tills jag märkte att han inte var bra i magen av det. Han har idag en magsjukdom som veterinärerna tror doggys foder kan ha förvärrat =(. Jag skulle aldrig gå tillbaka till det fodret igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 117
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har tänkt byta foder till en spannmålsfri sort och har letat runt en hel del. Nu har jag hittat en sort som heter Arion och undrar...
Svar
5
· Visningar
4 344
Senast: nilie
·
Hundhälsa Jag har en mycket kräsen chihuahua blandning som är med mig i stallet då jag jobbar med hästar. Jag söker lite tips från er som har mer...
Svar
10
· Visningar
2 795
Hundhälsa Någon som har någon erfarenhet eller några åsikter om det? Jag är av logistiska skäl benägen att byta foder - foderbilen verkar inte...
2
Svar
38
· Visningar
26 699
Senast: Varga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka