Sv: Hunden kliar sig - vad kan det vara?
Jag tänkte att jag skulle uppdatera lite och kanske få något mer råd.
Vi var tillbaka till samma veterinär som vi varit tidigare, men han trodde inte det var rävskabb eftersom han tyckte att det borde ha synts vid det laget. Istället fick vi rådet att byta foder, till Hill's (vilket sort minns jag inte för tillfället, men kan kolla sen. Det var iaf något som var bra för allergihundar.) samt tvätta hunden två gånger i veckan med ett medicinskt schampo. Det har vi gjort nu i två månader, men ser ingen förbättring

. Visserligen så tar det tid med allergi och foder, men vi hade ju hoppats på att det skulle märkas liiite skillnad vid det här laget iallafall.
Sedan läste jag någonstans att hanhundar som blir kastrerade kan få hudproblem? Att det har någonting med hormonerna att göra tror jag det var. Det har jag glömt skriva förut, men vi kastrerade ju faktiskt honom i somras och det är ju sedan dess kliandet har uppstått. Kan det vara så att kastreringen faktiskt kan ha något med kliandet att göra?
Men kastreringen gjordes hos samma veterinär som vi har varit till för klådan och han har inte sagt något om något sådant samband..? Och han har fått väldigt känslig hud, bara man rör vissa ställen på kroppen så går kli-reflexerna igång.
Usch, jag vet snart inte vad jag ska göra, jag vill ju bara att han ska må bra

.
Det är inte så att han kliar sig konstant, utan det kommer som anfall ibland, och nästan bara inomhus och när han inte "gör någonting". Men han är inte rastlös och orolig, utan kan ligga och sova djupt för att plötsligt fara upp och börja klia sig, men slutar oftast när vi säger till (vi måste ju säga till, annars kliar han hål) och lägger sig då till ro igen. Ibland har det dock hänt ute på promenader också, men de gångerna är ytterst få, utan det är mest inomhus.