Hundattack. Hur få ägaren att verkligen betala som utlovat?

nothalfbad

Trådstartare
Attackerad hund

Idag ringde mina föräldrar mig för att berätta att en av familjens två hundar, tik av Russeltyp, var körd till djursjukhuset efter att ha blivit attackerad av grannarnas lösa Rottweiler.
Hon ska opereras under kvällen, och vi hoppas att hon får bli frisk så snart som möjligt. Nu ligger hon och väntar, med smärtstillande och antibiotika.

Våra hundar var kopplade när min far var ute och promenerade med dom på grusvägen i det område de bor.
Som jag förstått det så har då Rottweilern kommit springande och helt sonika bitit vår tik över ryggen. Det är hål i skinnet och förmodligen är tarmarna omskakade.
Minst två dygn behöver hon ligga inne. Sen tratt och eftervård. Givetvis ska hon få all vård hon behöver för att bli frisk!

Enligt uppgift kommer detta landa på 30000:- - 40000:-.
Rottweilerns ägare har lovat att betala.

Min fråga är nu, hur säkerställer man grannarna faktiskt kommer betala? Det är i min bok inte en helt trivial summa.

Kanske brukar sånt här gå smidigt, men min skeptiska ådra gör att jag ändå tvivlar.

Hur har det gått för er andra som hamnat i liknande situationer, har det gått smidigt?

Senast ändrad:
Sv: Hundattack. Hur få ägaren att verkligen betala som utlovat?

Idag ringde mina föräldrar mig för att berätta att en av familjens två hundar, tik av Russeltyp, var körd till djursjukhuset efter att ha blivit attackerad av grannarnas lösa Rottweiler.
Hon ska opereras under kvällen, och vi hoppas att hon får bli frisk så snart som möjligt. Nu ligger hon och väntar, med smärtstillande och antibiotika.

Våra hundar var kopplade när min far var ute och promenerade med dom på grusvägen i det område de bor.
Som jag förstått det så har då Rottweilern kommit springande och helt sonika bitit vår tik över ryggen. Det är hål i skinnet och förmodligen är tarmarna omskakade.
Minst två dygn behöver hon ligga inne. Sen tratt och eftervård. Givetvis ska hon få all vård hon behöver för att bli frisk!

Enligt uppgift kommer detta landa på 30000:- - 40000:-.
Rottweilerns ägare har lovat att betala.

Min fråga är nu, hur säkerställer man grannarna faktiskt kommer betala? Det är i min bok inte en helt trivial summa.

Mina föräldrar HAR givetvis medel att betala själva, men det känns i rättvisans namn inte som att de ska göra det.

Kanske brukar sånt här gå smidigt, men min skeptiska ådra gör att jag ändå tvivlar.

Hur har det gått för er andra som hamnat i liknande situationer, har det gått smidigt?

Min hund blev allvarligt biten av grannens väns hund, och ägaren stod självklart för hela kalaset. Vi polisanmälde aldrig. För oss "förenklades" situationen av att det just var grannens vän som då även hade sin häst i grannens stall - det skulle varit väldigt svårt för hen att smita från oss. Men jag vet faktiskt inte om man kan försäkra sig om ägaren kommer betala, om man inte polisanmäler. Men att ta namn, telefonnummer och adress kan ju vara en bra början.

Hoppas det löser sig smidigt och att vovven blir frisk fort.

Min hund blev allvarligt biten av grannens väns hund, och ägaren stod självklart för hela kalaset. Vi polisanmälde aldrig. För oss "förenklades" situationen av att det just var grannens vän som då även hade sin häst i grannens stall - det skulle varit väldigt svårt för hen att smita från oss. Men jag vet faktiskt inte om man kan försäkra sig om ägaren kommer betala, om man inte polisanmäler. Men att ta namn, telefonnummer och adress kan ju vara en bra början.

Hoppas det löser sig smidigt och att vovven blir frisk fort.

Tack för ditt svar! Ja, det hoppas vi verkligen att hon gör.
Kanske är det lättare när det är nån som bor i närheten.
Hoppas din hund repat sig! Fast det kanske var längesen?

Det går förmodligen på grannens hemförsäkring, så det är förmodligen en betydligt lägre summa de måste betala.

Det låter ju mycket bra!
Var lite chockad när jag skrev, men nu känns det lite lättare.
Nu håller jag bara tummarna för att op går bra!

Det låter ju mycket bra!
Var lite chockad när jag skrev, men nu känns det lite lättare.
Nu håller jag bara tummarna för att op går bra!

Det får vi verkligen hoppas.

Sen så gäller det ju inte bara att grannen betalar utan även att de ser till att rottisen aldrig kommer lös och får tillfälle att flyga på er hund igen. Ta ett allvarligt samtal och säg att du kommer att polisanmäla händelsen om du ser att hunden springer lös utan kontroll igen.

Jag tror på det också, att i första hand ha en dialog och försöka få dom att förstå. Hoppas på det.

Om man gör rätt så ska ingenting tas på den egna hundens veterinärvårdsförsäkring. Om hunden blir sjuk senare under försäkringsåret så har man inget att ta av då. Den bitande hundens ägare ska stå för allt, inte enbart självrisken och det som veterinärvårdsförsäkringen inte täcker.

Det går förmodligen på grannens hemförsäkring, så det är förmodligen en betydligt lägre summa de måste betala.

Det förutsätter väl att det i grannens hemförsäkring ingår en ansvarsförsäkring?
Något som alla hundägare BORDE ha, men långt i från alla har...

Om man gör rätt så ska ingenting tas på den egna hundens veterinärvårdsförsäkring. Om hunden blir sjuk senare under försäkringsåret så har man inget att ta av då. Den bitande hundens ägare ska stå för allt, inte enbart självrisken och det som veterinärvårdsförsäkringen inte täcker.

Smart! Så långt har jag inte tänkt i samma situation.
Jag har bara tänkt att den vållande får stå för självrisk och det som försäkringen inte täcker.
Men du har rätt - om min hund senare under samma försäkringsperiod blir sjuk eller skadad igen, så kanske jag står där utan täckning. Detta ska jag lägga på minnet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka