Bukefalos 28 år!

Hundar & städning

Sv: Hundar & städning

Min vovva får inte komma ur hallen om hon är blöt/ väldigt lortigt ute förns hon (åt minstonde är lite) torr. Tjänar man mycket på tycker jag, stora grus högar i hallen...

Sen att man borstar dem utomhus en snabbis varje dag, MÅSTE hjälpa...
 
Sv: Hundar & städning

*KL*

Jag undrar om du har avmaskat dom nyligen, för har dom mask så kan dom fälla enormt.

Dino som är 5 mån började fälla massor, jag tog en avmaskningskur på honom och han hade mask , nu fäller han ingenting.

Han äter RC Maxi Junior.

Jag har haft flera hundar och det har aldrig luktat hund hos mig, mer än när dom varit blöta.
 
Sv: Hundar & städning

Jag undrar också på maten faktiskt. Jag har en sch och en DSG, och jag dammsuger max 2 ggr i veckan..och då är det inte hårigt alls eg.luktar hund gör det inte heller.
 
Sv: Hundar & städning

En gång per dag? :eek:

Jag dammsuger varannan vecka om jag har tid och sopar kanske någon gång är emellan.
 
Sv: Hundar & städning

Har ni några bra husmorsknep för att lättare hålla rent i hundhem?

Vi har en sån här:

irobot_roomba_530_vacuum_cleaning_robot_reviews_482283_300.jpg


:D

Den är förvånandsvärt effektiv faktiskt. Laddar sig själv i dockningsstationen, gnider lite extra om den "detectar en dirty spot", tar sig över trösklar och mattkanter på 2 cm och kommer åt i vinklar och vrår tack vare den roterande borsten.
Vi har en golden och tre katter (varav en perser) i en lägenhet på ca 60kvm.
Den gick på strax under 3000kr, kanske något din gubbe skulle gilla?

Tydligen finns det nu också en variant som skurar golven.
 
Sv: Hundar & städning

Dammsuger ni bara1-2ggr veckan??? KLart det blir skitigt. :eek:

Jag är lite lagom pedantisk av mig (städfreak tycker en del :angel:). Jag dammsuger minst en gång om dagen då hundarna INTE fäller och minst två gånger om dagen när hundarna fäller. Till det så våttorkar jag golven en gång om dagen eller möjligtvis varannan dag om jag har mycket att göra.

(Hundarna borstas dagligen i fällperioder och torkas med fuktig trasa för att minimera hår inomhus)

Mitt hem luktar inte hund men olika raser luktar olika mycket också. Sen är jag noga med att torka av alla ytor så det aldrig blir skitigt. Byta och tvätta hundfiltarna ofta och aldrig aldrig släppa in en skitig hund. Är hundarna smutsiga efter promenaden så spolas de av och får torka i hallen innan de får komma in. Inga hundar i möbler är en självklarhet hos mig.

Vi har även doftkulor som man sätter i damsugaren för att det skall dofta gott då man dammsuger :idea:

Ett väldoftande rengöringsmedel är såklart ett till tips. Ett som funkar både på golv och bänkar.

Ett sista tips om det luktar hund är luktspray. Det finns såna som tar bort dålig lukt utan att tillsätta någon lukt. Kanon! :)
 
Sv: Hundar & städning

Oj... Inte ens när jag bodde med två Labradorer på 30kvm så behövde jag dammsuga varje dag. Inte luktade det hund heller. Eller det gjorde det nog, men det STANK absolut inte.

Vad kan lukta? Öron och hals. Är de kollade? Min kompis hund stank hund och han hade kraftiga halsinfektioner gång på gång.

Kan ni begränsa sovandet? Kan de sova på en mindre yta för att inte grisa ned så mycket under natten? En stor hall, ett litet kök etc. Ett hörn som är hundhörn.
 
Sv: Hundar & städning

Dammsuger ni bara1-2ggr veckan??? KLart det blir skitigt. :eek:

Jag är lite lagom pedantisk av mig (städfreak tycker en del :angel:). Jag dammsuger minst en gång om dagen då hundarna INTE fäller och minst två gånger om dagen när hundarna fäller. Till det så våttorkar jag golven en gång om dagen eller möjligtvis varannan dag om jag har mycket att göra.

(Hundarna borstas dagligen i fällperioder och torkas med fuktig trasa för att minimera hår inomhus)

Mitt hem luktar inte hund men olika raser luktar olika mycket också. Sen är jag noga med att torka av alla ytor så det aldrig blir skitigt. Byta och tvätta hundfiltarna ofta och aldrig aldrig släppa in en skitig hund. Är hundarna smutsiga efter promenaden så spolas de av och får torka i hallen innan de får komma in. Inga hundar i möbler är en självklarhet hos mig.

Vi har även doftkulor som man sätter i damsugaren för att det skall dofta gott då man dammsuger :idea:

Ett väldoftande rengöringsmedel är såklart ett till tips. Ett som funkar både på golv och bänkar.

Ett sista tips om det luktar hund är luktspray. Det finns såna som tar bort dålig lukt utan att tillsätta någon lukt. Kanon! :)

Skriver under på detta. På kvällen när jag kommer hem drar jag ett varv i lägenheten med min swivel sweeper! Fäller hon inte dammsugs det två gånger i veckan (utöver swivel sweepandet) och fälls det dammsuger jag varje dag. Här får det icke synas att en hund lever! Möjligen på mat och vattenskålen som står på golvet.
 
Sv: Hundar & städning

Byt karl/hund eller städa oftare:) Hemma så dammsuger jag varje morgon. Det tar faktist längre tid att hålla på att springa med sopborste än att ta fram sugen. Fast jag tar visserligen inte fram min den är alltid framme och inkopplad och på 10 min så har man "sugit av" golven:D Sen våt torkar jag ca: varannan dag. Sen kanske du har ljusa golv/mörk hund eller tvärt om. Vilket är jätte dumt för då syns ju skiten så fort det kommer nåt på golvet. Lägg in en sån där gammal korkmatta från 70talet. På de syns ingen skit alls. (sen att det är det fulaste som finns är en annan sak)
 
Sv: Hundar & städning

Min GDhane fällde väldans mycket, men inte så som detv erkar att din gör!

Det jag reagerar på är att ni bara dammasuger och torkar golven 1-2 gånger i vecka´n, det tycker jag låter väldigt lite, jag torkar golvet minst en gång per dag, och dammsuger 2-3 gånger, dock så gör jag jag ju inte supernoga utan där de t.ex släpat in grus etc.

Om din make gnäller så får han väl städa oftare, eftersom det verkar vara han som lider.

Jag tycker det där låter väldigt mycket? Skulle jag städa som du gör så hade jag ju inte gjort annat på dagarna.

Här dammsugs det varannan till var tredje dag, golven torkas en gång i veckan. Då har jag två hundar, som fäller rätt bra.
 
Sv: Hundar & städning

Hos mig syns det inte heller att vi har hund ... Och då dammsuger jag max 3 gånger i veckan, torkar golven sällan. Dock fäller ju inte min hund, när han var långhårig kunde det ligga en tuss här och var och då drog han såklart in mer grus, men inte så extremt.

Den enda gången det syntes att vi hade hund var när vi passade YorkWanns setter :crazy: Dreggel och grus överallt :D
 
Sv: Hundar & städning

Hos mig syns det inte heller att vi har hund ... Och då dammsuger jag max 3 gånger i veckan, torkar golven sällan. Dock fäller ju inte min hund, när han var långhårig kunde det ligga en tuss här och var och då drog han såklart in mer grus, men inte så extremt.

Den enda gången det syntes att vi hade hund var när vi passade YorkWanns setter :crazy: Dreggel och grus överallt :D

Efter att ha passat TwiggyM's hundar vid ett tillfälle kan jag intyga att jag fick städa hela tiden, så jag förstår henne. Det var dreggel överallt, för att inte tala om alla dessa långa hårda rottweilerhår!:devil: Tur för dom att dom är så söta :p
 
Sv: Hundar & städning

Förtydligar mig lite....
Orsaken till att golvet våtmoppas dagligen i hundarnas del av huset (inga mattor där så det går fort att både torka och sopa) beror till stor del på att settrarna har en förmåga att inte stänga munnen då de druckit. De har inte tid helt enkelt och det innebär att golvet ofta blir vått på en större yta - obs inte jättepölar men vått - och då är det skönt och hygieniskt att torka av varje dag. Användet gärna grönsåpa till det och som någon sa ett välluktande rengöringsmedel är ju inte fel.

Ett trägolv måste vara pest och pina att ha hund på. Vi har också trägolv i en del av huset (storstugan) och där får inte hundarna vara. Det handlar också om att vi är rädda om huset. Hundtassar sliter på trägolvet och 45 kvm trägolv (gammalt sådanat med breda plank) är inget kul att behöva renovera för ofta. Jag tycker som någon annan också sa - matta (dvs golvmatta) behövs nog läggas in där.

Sedan är det ju viktigt som någon annan sa att byta filtar/fällar och tvätta dem ofta. Byter i samband med veckostädning - ibland oftare om det varit regnigt så att fällarna blivt smutsigare än vanligt. Och, JA, fällarna kan lukta riktigt illa om näsan kommer nära. JAg tvättar fällarna i minst 60 grader för att få bort bakterier och lukt. Tror också att materialet i fällarna är viktigt - använder gärna fiberpäls. KAn tänka att t ex yllefiltar (svårtvättade också) inte är något bra val eftersom ylle har en speciell doft i sig själv speciellt när det blir vått.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar & städning

Du får se till att hundarna kompenserar för nedsmutsningen genom att utföra städsysslor. Det går utmärkt att lära hundar att städa (säger jag som misslyckades med min, men det berodde på grav inkonsekvens och dåligt tålamod från min sida). Kanske hundarna kan plocka barnleksaker, strumpor osv.?

Tänk vad skönt att slänga bara ge kökshandduken till hunden och säga "Tvättkorgen, tack!"! Då kanske man kan leva med att hunden skräpar ned lite.

Min moster hade två städande dvärgschnauzrar. De var verkligen jätteduktiga! Hon har en kvar nu, men den är 14 år och har fått gå i pension.
 
Sv: Hundar & städning

En gång per dag? :eek:

Jag dammsuger varannan vecka om jag har tid och sopar kanske någon gång är emellan.

Samma här. Jag och min sambo dör inte av lite hundhår och då syns våra hundhår tydligt. Två stycken dalmatiner :D. De fäller hela tiden året runt dygnet runt.

Mvh

Tora
 
Sv: Hundar & städning

Nej jag tycker då inte att det är mycket, jag vill kunna gå barfota utan att få en massa grus som hundarna släpat in under fötterna.

Just nu jobbar jag inte, då har jag all tid i världen, men när jag jobbade, damsög jag och torkade golven innan jag åkte till jobbet, och likadant sen på tidiga kvällen. Inte ett dugg jobbigt, jag vill inte leva i en skitigt hem.
 
Sv: Hundar & städning

Inte konstigt att folk blir utbrända och stressar ihjäl. Fast jag var faktiskt sådan förr också. Nu har jag dock kommit på bättre tankar och har insett att lite grus och hår på golvet är inte värt att riskera sin hälsa för. Det finns så mycket annat roligt som man kan lägga städtiden på. Som att träna med hundarna tex :D.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag förvarnar er om att detta mest är en gnälltråd...:o Jag är så trött på att bo i stan med hund nu att jag inte alls känner mig...
2
Svar
22
· Visningar
3 800
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp